Wizz Air rozwija sieć połączeń z Gdańska - dwa nowe miasta w ofercie i nie tylko
Kiedy zaczęła się budowa lotniska w Rębiechowie?
Pierwszą łopatę pod budowę portu lotniczego w Rębiechowie wbito w 1971 roku, a 2 maja 1974 roku odbyło się uroczyste otwarcie. Kolejny kamień milowy w działalności pierwszego zbudowanego od podstaw polskiego lotniska w Rębiechowie to powołanie spółki prawa handlowego Port Lotniczy, która rozpoczęła działalność w 1994 roku. Lotnisko przestało być przedsiębiorstwem państwowym zarządzanym ze stolicy. Do spółki przystąpiły najpierw samorządy: Gdańska (obejmując 37,33 proc. udziałów), Gdyni i Sopotu, a w 2001 roku także samorząd województwa pomorskiego (31,02 proc.). Współudziałowcem pozostało Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (27,47 proc.).
Lotnisko w Rębiechowo stopniowo pięło się w górę:
-
obsłużyło w 1994 roku 146 tysięcy pasażerów,
-
pierwszy milion “zaliczyło” w 2006 roku, a piąty w 2019.
-
w roku 2024 prawie na pewno przekroczy 6 milionów gości.
Nowoczesny hangar gotowy do przeglądu samolotów. Nowa inwestycja na gdańskim lotnisku
Historia połączeń lotniczych i gala
Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk, wciąż potrafi wymienić listę połączeń obsługiwanych w 1994 roku: - Warszawa, Hamburg, Kopenhaga i Petersburg. Dziś tych połączeń mamy 85, a w ciągu 30 lat działalności spółki obsłużyliśmy 60 z 65 milionów pasażerów obsłużonych w skali całego 50-lecia - wylicza prezes PLG.
Zamierzając uhonorować najważniejsze osoby, kontrahentów i instytucje, które przyczyniły się do rozwoju lotniska w Rębiechowie, Port organizuje uroczystą galę. Na wydarzenie w AmberExpo, 5 kwietnia, zaproszono 1300 osób - w tym oczywiście patrona lotniska - prezydenta Lecha Wałęsę.
Najlepszy port lotniczy w Polsce w rankingu AirHelp? To ponownie Gdańsk
Jaka jest rola Portu Lotniczego Gdańsk?
- To bardzo ważne, żeby widzieć lotnisko jako element rozwoju gospodarczego całej metropolii, a nie tylko jako miejsce kojarzące się w wakacyjnymi podróżami. Odpowiednia siatka połączeń i dobrej jakości lotnisko to dla firm ważne elementy przy podejmowaniu decyzji o ulokowaniu swej działalności - powiedziała podczas konferencji Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Kiedy rozpoczęło działalność lotnisko w Rębiechowie, obsłużyło 250 tysięcy pasażerów, w ubiegłym roku skorzystało z niego niemal sześć milionów pasażerów.
“Samolot opóźniony, a oni na myjnię nas wiozą!”. Portu Lotniczego Gdańsk walka z oblodzeniem
Prezydent przypomniała również o ważnym impulsie rozwoju lotniska jaką była rola Gdańska jako miasta - gospodarza Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012, w związku z którą nastąpił największy rozwój infrastruktury lotniskowej. Zbudowane zostały wówczas:
- nowy terminal pasażerski T2;
- nowa droga kołowania wzdłuż drogi startowej;
- nowa płyta postojowa dla samolotów przy nowym terminalu;
- płyta do odladzania samolotów i droga patrolowo-techniczna dla służb.
- zmodernizowany został cały układ odprowadzania wód opadowych.
- powstała nowa baza techniczna dla lotniskowego sprzętu zimowego i letniego utrzymania nawierzchni.
Gospodarcze znaczenie portu lotniczego podkreślił też Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju: - Rozwój lotniska i naszego regionu wpływają na wzrost liczby inwestycji zagranicznych. Jesteśmy pod tym względem na piątym miejscu w Polsce. Nasz port lotniczy wpływa także na rozwój infrastruktury noclegowej dla turystów, których przez 11 lat dwukrotnie przybyło.
Prawie 6 mln pasażerów. 2023 - to był najlepszy rok w historii gdańskiego lotniska
Magdalena Czarzyńska - Jachim, p. o. prezydenta Sopotu, przypomniała o innym ważnym dla regionu aspekcie działalności PLG: - Port lotniczy jest mecenasem kultury i sportu, przeznaczając na ten cel rokrocznie od 3 do 4 milionów złotych. Prawie każdy trójmiejski klub ma na liście sponsorów lotnisko im. Lecha Wałęsy. Widoczne jest również wspieranie instytucji kultury oraz, ostatnio, działania prospołeczne, takie jak pikniki dla uczniów pomorskich szkół na lotnisku, czy potańcówka w terminalu dla seniorów.
Perspektywa najbliższego sezonu w Porcie Lotniczym Gdańsk
W letniej siatce, która zacznie obowiązywać 31 marca 2024 jest 85 połączeń, do 23 krajów, na 70 lotnisk, realizowanych przez 10 linii lotniczych. Po latach przerwy wraca połączenie do Helsinek, które będzie realizowała linia lotnicza Finnair.
- Mimo tymczasowych problemów z samolotami, które mają obecnie WizzAir oraz Ryanair, ponieważ wiele maszyn przechodzi remonty silników, siatka połączeń rozwija się dynamicznie. Kiedy przewoźnicy zakończą prace przy swoich samolotach, w 2025 roku nastąpi zapewne eksplozja połączeń - uważa Tomasz Kloskowski.
Perspektywa inwestycyjna na najbliższe lata i kolejnych 30
W najbliższych latach PLG planuje zbudować nową płytę postojową wraz z płytami odladzania samolotów, dzięki temu przybędzie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek, takich jak Dreamlinery i Airbusy A380. Wkrótce rozpocznie się projektowanie tego przedsięwzięcia.
Wraz z firmą LS Technics lotnisko przymierza się też do budowy trzeciego hangaru do obsługi technicznej samolotów oraz do wzniesienia trzeciej hali na potrzeby terminalu cargo obsługiwanego przez DHL.
Wszystkie inwestycje będę realizowane ze środków własnych PLG.
Docelowo na gdańskim lotnisku zmieni się także lokalizacja wieży kontroli lotów. I wreszcie - z rozwojem ruchu pasażerskiego i wzrostem liczby pasażerów rozbudowywana infrastruktura terminalowa. Wówczas to z pewnością rozebrany zostanie budynek terminala pasażerskiego T1 i w jego miejscu powstanie nowy obiekt do obsługi pasażerów.