Nagroda Księżnej Asturii trafi do biblioteki PAN. Gdańszczanie zdecydowali o przeznaczeniu „hiszpańskiego Nobla”
Gdański Festiwal Carillonowy, który w tym roku może pochwalić się już 22. edycją, co roku przyciąga tłumy miłośników nietypowego instrumentu. Nie tylko zresztą koncerty w ramach festiwalu cieszą się dużym zainteresowaniem mieszkańców i turystów - utwory grane na carillonie z wieży Ratusza Głównego Miasta to prawie 460-letnia tradycja Gdańska, który jest jedynym miastem w Polsce, posiadającym działające instrumenty składające się z dzwonów o wadze od kilku kilogramów do kilku ton. Dźwięki carillonu od wieków towarzyszyły najważniejszym wydarzeniom miejskim.
- Kultura carillonowa w Gdańsku powraca do swojej świetności. Przed nami 22. Gdański Festiwal Carillonowy z koncertami, zarówno prezentującymi przekrój utworów dawnych, jak i współczesnych, w interpretacjach wielu artystów. Cieszy nas fakt, że muzyka carillonowa jest stale obecna w naszym mieście i powstają nowe utwory pisane przez wybitnych kompozytorów - mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. - W tym duchu nasze Muzeum podejmuje starania o wpis carillonów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego, a docelowo na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO.
W programie tegorocznego festiwalu, który rozpocznie się w piątek, 31 lipca, i potrwa do końca sierpnia, znalazło się dziesięć koncertów z udziałem lokalnych muzyków. Zmieni się jednak ich formuła. Koncerty odbywać się będą z udziałem mniejszej publiczności, jednocześnie transmitowane będą online - na nowej stronie internetowej. Transmisje na żywo będą dostępne także za pośrednictwem naszego portalu www.gdansk.pl.
- W dobie pandemii zrezygnowaliśmy z dużych koncertów dla publiczności. Koncerty z wieży kościoła św. Katarzyny w ogrodzie oo. Karmelitów będzie mogło wysłuchać ok. 100 osób, dlatego zachęcam do zapoznania się z nową stroną internetową gdańskich carillonów, gdzie z ekranu komputera będzie można wysłuchać transmisji na bez konieczności posiadania konta na Facebooku - mówi Monika Kaźmierczak, miejska carillonistka i organizatorka festiwalu. - Z kolei sobotnie koncerty z wieży Ratusza Głównego Miasta nie są objęte limitami publiczności. Warto przyjść w okolice Długiego Targu i przez pół godziny posłuchać wyjątkowych utworów na carillon.
Tematycznie 22. odsłona Gdańskiego Festiwalu Carillonowego nawiązywać będzie do czterech żywiołów. Ilustrować je muzycznie podczas piątkowych koncertów, oprócz carillonu, będą inne instrumenty, jak trąbki, waltornia czy flet.
- Mamy nadzieję, że dzięki niecodziennym zestawieniom instrumentów niektórzy z naszych dotychczasowych słuchaczy odkryją na nowo piękno dziedzictwa gdańskiej kultury muzycznej - dodaje Monika Kaźmierczak.
Oprócz carillonistki miejskiej z Muzeum Gdańska zagrają trębacze - Emil Miszk i Paweł Hulisz (31 lipca i 7 sierpnia), waltornista - Michał Szczerba, (14 sierpnia), flecistka - Katarzyna Czubek (21 sierpnia) oraz carilloniści Anna Kasprzycka (21 sierpnia) i Wojciech Lauer, w koncercie na cztery ręce (28 sierpnia). Z kolei sobotnie koncerty z wieży Ratusza Głównego Miasta będą solowe. Wykonają je carilloniści: Monika Kaźmierczak, Anna Kasprzycka, Magdalena Cynk-Mikołajewska i Wojciech Lauer.
Dzień UE - utwory europejskich kompozytorów zagrane z ratuszowej wieży
Utwory wykonane na carillonach usłyszymy w piątki o godzinie 20:30 z wieży kościoła św. Katarzyny (ul. Profesorska 3), oraz w soboty o godzinie 12:05 (z jednym wyjątkiem) z wieży Ratusza Głównego Miasta (ul. Długa 46).
Wszystkie koncerty będą transmitowane online na profilu „Carillony gdańskie - Muzeum Gdańska” na Facebooku oraz na specjalnie dedykowanej stronie carillongdansk.pl. Piątkowych koncertów będzie można wysłuchać na żywo, a artystów wykonujących utwory zobaczyć na ekranie w ogrodzie oo. Karmelitów przy kościele św. Katarzyny. Wstęp wolny.
Program Gdańskiego Festiwalu Carillonowego „Elementa” („Żywioły”):
Prologus
Piątek, 31 lipca, godzina 20:30, wieża kościoła św. Katarzyny - Emil Miszk (trąbka), Monika Kaźmierczak (carillon): Gdańsk wczoraj i dziś.
Sobota, 1 sierpnia, godzina 12:05, wieża Ratusza Głównego Miasta - Magdalena Cynk-Mikołajewska (carillon): Barokowe suity.
Aqua (Woda)
Piątek, 7 sierpnia, godzina 20:30, wieża kościoła św. Katarzyny - Paweł Hulisz (trąbka), Emil Miszk (trąbka), Monika Kaźmierczak (carillon): Dawna muzyka wieżowa.
Sobota, 8 sierpnia, godzina 12:05, wieża Ratusza Głównego Miasta - Anna Kasprzycka (carillon): Nowa muzyka na carillon solo.
Aer (Powietrze)
Piątek, 14 sierpnia, godzina 20:30, wieża kościoła św. Katarzyny - Michał Szczerba (waltornia), Monika Kaźmierczak (carillon): Cari-Horn - nowa muzyka na carillon i waltornię.
Sobota, 15 sierpnia, wyjątkowo godzina 13:00, wieża Ratusza Głównego Miasta - Monika Kaźmierczak (carillon): Ave Maria.
Terra (Ziemia)
Piątek, 21 sierpnia, godzina 20:30, wieża kościoła św. Katarzyny - Katarzyna Czubek (flety proste), Anna Kasprzycka (carillon): Wood&Bronze - opracowania muzyki nowej na carillon i flet.
Sobota, 22 sierpnia, godzina 12:05, wieża Ratusza Głównego Miasta - Anna Kasprzycka (carillon): Barok na carillonie.
Ignis (Ogień)
Piątek, 28 sierpnia, godzina 20:30, wieża kościoła św. Katarzyny - Wojciech Lauer (carillon), Monika Kaźmierczak (carillon): Duety carillonowe.
Sobota, 29 sierpnia, godzina 12:05, wieża Ratusza Głównego Miasta - Monika Kaźmierczak (carillon): Muzyka okresu pandemii.
Organizatorzy: Muzeum Gdańska, Miasto Gdańsk.
Co by było, gdyby mężczyźni byli traktowani jak kobiety? Recenzja „Status quo” w klubie Żak