Ci gdańscy pracodawcy są przyjaźni dla rowerzystów
Kongres Mobilności Aktywnej w Europejskim Centrum Solidarności to tradycyjne miejsce wręczenia certyfikatów “Pracodawca przyjazny rowerzystom”. W środę, 28 września odebrali je przedstawiciele firm i instytucji, które zwyciężyły w ubiegłorocznej edycji kampanii “Kręć kilometry dla Gdańska” i skorzystały z nagrody za promowanie mobilności aktywnej i powołanie ambitnych drużyn rowerowych w swoich strukturach, czyli z bezpłatnej certyfikacji.
Metodologia przyznawania certyfikatów oparta jest na standardach rekomendowanych przez Europejską Federację Cyklistów (European Cyclist Federation), a Miasto Gdańsk i Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA) uzyskały prawo do wdrożenia tej metodologii i powołały krajowy punkt certyfikacji. Na Kongresie w 2019 roku uhonorowano pierwszych w Polsce pracodawców.
Europejski Certyfikat Pracodawcy Przyjaznego Rowerzystom - już do zdobycia w Gdańsku
Certyfikaty otrzymało pięciu laureatów “Kręć kilometry dla Gdańska” (z różnych kategorii wielkości firmy/zakładu pracy:
- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
- Multiconsult Polska
- Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A.
- Omega Pilzno ITiS Godawski & Godawski
- Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w Gdańsku.
Gdańsk i PUMA szukają partnerów (samorządów, organizacji pozarządowych), którzy chcieliby prowadzić taką certyfikację w innych częściach kraju - zgłoszenia przyjmuje PUMA.
Ogólnopolskie Badania Rowerowe po raz drugi
Podczas Kongresu ogłoszono także start II ogólnopolskich Badań Klimatu Rowerowego, w których pierwszej edycji w 2020 roku wzięło udział 90 miast i gmin z całego kraju. Udział, podobnie jak dwa lata temu, jest dla samorządów bezpłatny.
Ankietę można już wypełniać na stronie internetowej badania
- Rowerzyści biorący w nich udział oceniają różnego rodzaju elementy polityki rowerowej swojego miasta, czy gminy, nie tylko infrastrukturę, ale także działania informacyjne, klimat społeczny wokół jazdy na rowerze (np. czy promują ją lokalne media, czy w przestrzeni miasta występują konflikty kierowcy - rowerzyści), bezpieczeństwo w poruszaniu się na rowerze. Ankieta jest skonstruowana tak, by respondenci wyrazić mogli swoje subiektywne odczucia w wielu obszarach - tłumaczy Rafał Glazik sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, która realizuje projekt w naszym kraju w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów.
Badania prowadzone są według rozwijanej od lat przez Allgemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) i Politechnikę Drezdeńską metodologii “Fahrradklima-Test” (test klimatu rowerowego). W Niemczech wykonuje się je już od ponad 20 lat. Nie są obligatoryjne na terenie UE, ale w niektórych państwach są już realizowane cyklicznie.
- Także w Polsce będziemy je robić co dwa lata. Ta cykliczność jest ważna, żebyśmy mogli obserwować trendy w danym mieście czy gminie, które pojawiły się w pierwszej edycji - dodaje Rafał Glazik.
Metropolia Poznań zbadała się w komplecie
Szczególnie intensywnie w pierwszą edycję zaangażowała się Metropolia Poznań.
- Stowarzyszenie Metropolia Poznań to organizacja samorządowa, która ma 23 członków. Jednym z nich jest powiat poznański, który nie mógł wziąć udziału w badaniu, bo skierowane jest do gmin i miast. W każdym z pozostałych samorządów udało się osiągnąć wystarczającą frekwencję, by stworzyć raporty z badań - mówi Adam Górczewski z Metropolii Poznań. - W tym roku również będziemy namawiać wszystkich członków stowarzyszenia, by wykonali je ponownie na swoim terenie. Zobaczymy, czy tam gdzie były sygnały, że coś jest nie tak i podjęto kroki naprawcze, zostało to zauważone. Liczymy też na to, że jeszcze więcej osób zechce wypowiedzieć się w ankiecie.
Identyfikacja słabych stron
Dr Piotr Kuropatwiński, były wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów, ekonomista i starszy ekspert polityki rowerowej PUMA, na przykładzie wyników uzyskanych przez Gdańsk w 2020 roku mówił, jak interpretować wyniki badań.
- Największa ich wartość to to, że można dzięki nim zidentyfikować słabe strony polityki rowerowej i na ich podstawie ustawić układ priorytetów działań do realizacji - podkreśla Piotr Kuropatwiński.
Konferencja Samorządy Przyjazne Życiu. I miejsce Gdańska w Badaniu Klimatu Rowerowego
Ocena dla Gdańska w grupie miast powyżej 200 tys. mieszkańców wypadła najlepiej w Polsce - przy średniej krajowej 3,5, Gdańsk uzyskał 3,10 punktów (przy czym w tym badaniu 1 to ocena najlepsza, 6 - najgorsza).
Co ważne, zwycięzcą klasyfikacji ogólnej był również reprezentant Pomorza - Tczew z wynikiem 2,73.
Najsłabiej w Gdańsku - podobnie jak w całym kraju - oceniono dwa lata temu poczucie bezpieczeństwa osób korzystających z rowerów (4,10), zepchnięcie na margines ruchu drogowego (3,35), a także niski komfort jazdy w przypadku prowadzenia robót drogowych (3,28) i możliwość transportu rowerów w komunikacji publicznej - 4,33. Z oczywistych z powodu klapy pierwszej odsłony systemu Mevo powodów, funkcjonowanie roweru publicznego i możliwości wypożyczenia roweru oceniono na 5,33 punktów.
Holenderski ekspert o transporcie rowerowym. Trwa XI. Kongres Mobilności Aktywnej w Gdańsku
Kto wziął udział w Badaniach Klimatu Rowerowego w Gdańsku?
Przy okazji odpowiedzi na pytania ankietowe, respondenci wypełniają anonimową metryczkę, pozwalającą określić profil grupy. W Gdańsku m.in. okazało się, że:
- 69 proc. osób, które zaangażowały się w badanie jest w wieku 30 - 49 lat, czyli w czasie w pełnej aktywności zawodowej
- 37 proc. respondentów to kobiety
- 86 proc. respondentów ma prawo jazdy - co pozwala obalić mit, że rowerzyści nie znają przepisów ruchu drogowego (osobna kwestia, czy ich przestrzegają)
- 80 proc. ma możliwość korzystania z samochodu na co dzień