- „Tsaibernetyka” to ekspozycja z cyklu Art+Science Meeting, która prezentować będzie twórczość rodziny Tsaiów - ojca Wen-Yinga oraz jego synów - bliźniaków Londona i Minga, którzy w praktyce artystycznej wykorzystują głównie kategorie, rozwiązania i pojęcia z dziedziny cybernetyki - mówi prof. Ryszard W. Kluszczyński, kurator wystawy, która potrwa od 21 lipca do 3 grudnia 2023 r.
Zobacz prace artysty prezentowane na wystawie
Kim jest Wen-Ying Tsai?
Wen-Ying Tsai (1928-2014) był amerykańskim rzeźbiarzem i innowatorem. Urodził się w Chinach i w 1950 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Zanim stał się pionierem rzeźb cybernetycznych, w latach 60. XX w., eksperymentował z abstrakcyjnym malarstwem ekspresjonistycznym i budową konstrukcji optycznych. Tsai miał wykształcenie inżynierskie, tworząc rzeźby wykorzystywał silniki elektryczne, konstrukcje ze stali, światło stroboskopowe, a także dźwięk.
Jego sztuka łączyła sprzężenie zwrotne (kluczową koncepcję w cybernetyce) z innymi komponentami, takimi jak światło, energia, oscylacja, wibracja i partycypacja, tworząc wspólnie efekt sztuczno-organicznego życia. Jego prace znajdują się w kolekcji m.in. Centre de Pompidou, Tate Modern czy Whitney Museum.
- Użyte w tytule wystawy pojęcie Tsaibernetyka zostało stworzone przez Wen-Ying Tsaia jako określenie wyjątkowego charakteru jego twórczości, która wyłoniła się z eksploracji związków sztuki cybernetycznej z kinetyczną i dynamicznymi formami malarskimi - tłumaczy prof. Ryszard W. Kluszczyński.
Na wystawie prezentowane są najważniejsze dzieła Wen-Yinga Tsaia, a także artystyczne i naukowe osiągnięcia jego synów - braci bliźniaków Londona i Minga.
Jakie prace Wen-Ying Tsai’a zobaczymy na wystawie?
W Łaźni zobaczmy Multi-kinetic Wall - modułową pracę Wen-Ying Tsaia z niepowtarzalnymi, ruchomymi jednostkami o jaskrawych kolorach, które obracają się na żyroskopowych pierścieniach.
Prezentowane będą również dzieła należące do jego najważniejszych realizacji, czyli cybernetyczne rzeźby. Do ich stworzenia artysta wykorzystywał wykształcenie w dziedzinie inżynierii mechanicznej. Opracował elektroniczny system wykorzystujący sprzężenie zwrotne do kontroli świateł stroboskopowych i do wprawienia w harmoniczne wibracje grup prętów ze stali nierdzewnej, zamontowanych na zmechanizowanych płytkach aluminiowych.
Cybernetyczne rzeźby po raz pierwszy wystawiono w Howard Wise Gallery w 1968 roku. Następnie można było je zobaczyć na wystawie Jasi Reichardt „Cybernetic Serendipity” w ICA w Londynie oraz na wystawie Pontusa Hultena „The Machine as Seen at the End of the Mechanical Age” w nowojorskiej MoMA.
Dzieła synów
- Młodsi Tsaiowie kontynuują twórczość swojego ojca, wpisując ją jednocześnie w swoje indywidualne praktyki artystyczne. Podstawowe idee cybernetyki pozostają jednak fundamentalnymi zasadami w ich pracy - wyjaśnia kurator.
London Tsai jest artystą wizualnym, mieszka w Nowym Jorku. Jego praktyka zakorzeniona jest w studiach matematycznych i obejmuje rysunek, malarstwo, rzeźbę oraz sztukę cybernetyczną. Prace Londona Tsai’a uwidaczniają niesłabnące znaczenie sztuki cybernetycznej we współczesnej twórczości artystycznej, jak również pokazują jakim zmianom ona podlega w pracach drugiego pokolenia cybernetycznych artystów.
- W CSW Łaźnia pokażemy m.in. jego pracę „Rotary` Hopf Sphere: a dream machine” z 2022 r., w której artysta używa sterowanych cyfrowo i poprzez światłowód diod LED oraz zewnętrznego stroboskopu kontrolującego sprzężenie zwrotne, by ukazać skrzyżowanie światła, struktury, ruchu, interakcji i wrażeń wizualnych - mówi kurator prof. Ryszard W. Kluszczyński.
Ming Tsai jest naukowcem specjalizujący się w badaniu zanieczyszczenia środowiska, który poprzez wdrażanie zasad cybernetyki za pomocą czujników środowiskowych i urządzeń poprawiających jakość powietrza tworzy dynamiczne systemy ochrony zdrowia podnoszące jakość powietrza.
- Na wystawie w CSW Łaźnia zobaczymy przykłady jego prac badawczych i wdrożeniowych - dodaje kurator.