To jedna z tych wymarzonych i bardzo oczekiwanych inwestycji w Gdańsku - budowa zwodzonego mostu na Wyspę Sobieszewską, który połączy ją ze stałym lądem i godnie zastąpi wysłużony most pontonowy. Wśród prac przygotowawczych, które mogą zaobserwować "wyspiarze", warto odnotować też dobiegającą końca rozbiórkę drewnianej szopy. W jej miejscu powstanie sterownia nowego mostu.
Symboliczną łopatę pod budowę mostu wbito w połowie września br. Od tamtego czasu wykonawca inwestycji, konsorcjum firm Metrostav i Vistal, przygotowywało się do projektu głównie pod kątem formalnym. Natomiast robotnicy powinni pojawić się tu jeszcze w grudniu - zaczną od umacniania nabrzeży ściankami szczelnymi.
Budowa nowego gdańskiego mostu będzie trwała cały 2017 rok. Obiekt powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2018 r. Kosztować będzie 57 mln złotych.
Co powstanie w ramach inwestycji?
1. Most zwodzony o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m o parametrach:
-
Długość obiektu - 173 m
-
Długość obiektu ze skrzydłami - 181,50 m
-
Rozpiętości teoretyczne przęseł dojazdowych – 2x25 m + 2x25 m
-
Rozpiętość teoretyczna przęseł zwodzonych – 59,5m
-
Szerokość ustroju niosącego – 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m, szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2,0 m, szerokość ścieżki rowerowej 2,4 m
-
Klasa obciążeń – A wg PN-85/S-10030
-
Kąt ukosu z rzeką Martwa Wisła - 93 stopni
-
Światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic - 50 m
-
Światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania - 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej
-
Czas otwierania obu przęseł - 120 sekund
2. Odcinek drogi o długości około 900 m - droga klasy G
3. Budynek obsługi mostu
4. Przebudowane zostanie istniejące skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i DW 501, skrzyżowanie ulic Sobieszewskiej – Łąkowej – Piaskowej oraz odcinki ulic dojazdowych w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania DW 501 i prawidłowej obsługi przyległych terenów
5. Ciągi piesze i rowerowe
6. Urządzenia organizacji ruchu
7. Przystanki komunikacji zbiorowej i miejsca postojowe
8. System odprowadzania wód deszczowych wraz z budową elementów kanalizacji deszczowej
9. Nowe oświetlenie
10. Przebudowane zostanie istniejące uzbrojenie kolidujące z projektowanym zakresem przedsięwzięcia
11. Umocnienia brzegów Martwej Wisły
12. Gospodarka zielenią (wycinki i nasadzenia)
W ramach prac rozbiórkowych zaplanowano likwidację istniejącej przeprawy pontonowej i promowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, a także odcinków istniejącej jezdni.
Przeczytaj także:
Radość na Wyspie Sobieszewskiej: rusza budowa mostu zwodzonego!