• Start
  • Wiadomości
  • Wysłużone "stopiątki" żegnają się z pasażerami. Jeździły po gdańskich torach 46 lat

Wysłużone "stopiątki" żegnają się z pasażerami. Jeździły po gdańskich torach 46 lat

Tramwaje typu Konstal 105 oficjalnie zakończyły 46-letnią służbę na gdańskich torach przed trzema miesiącami. Teraz żegnamy się na dobre. Wozy 1203, 1339 i 1416 wczoraj wyruszyły w piątkowe popołudnie, 11 czerwca 2021 r., na lawetach, z zajezdni Nowy Port w ostatnią drogę.
13.06.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Słynne stopiątki  znikają z gdańskich torów
Słynne "stopiątki" wyruszyły w swą ostatnią podróż w piątek, 11 czerwca
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

 


Wysłużone tramwaje Konstal 105 podróż zakończą pod Poznaniem. W najbliższych dniach ich los podzieli dziewięć kolejnych stopiątek. Wycofane z eksploatacji tramwaje kupiła firma z Wrześni specjalizująca się w złomowaniu, kasacji i recyklingu pojazdów.

Za każdy z dwunastu wozów spółka GAiT otrzymała ponad 13,5 tys. zł

 

Zobacz galerię zdjęć fotoreportera Krzysztofa Mystkowskiego z KFP



Warto przypomnieć, że pierwszy wagon typu 105N wyruszył na gdańskie tory 46 lat temu - 5 marca 1975 r. Kursował na linii nr 2 Oliwa – Śródmieście. Kolejne cztery wagony dotarły do w następnych dniach. Do Gdańska tramwaje Konstal 105N (i jego nowsza wersja - 105Na) dostarczane były w latach 1975-1990. Tramwaje popularnie zwane stopiątkami stały się bardzo popularnymi tramwajami, nie tylko w Gdańsku, ale w całej Polsce. W wielu miastach nadal obsługują linie komunikacyjne. 

W marcu tego roku rozpoczął się nowy rozdział w historii gdańskiej komunikacji miejskiej - już wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.


CZYTAJ:

 

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej