
Czytaj także: Triduum Paschalne i Wielkanoc - u nas transmisje liturgii ze św. Jana
Festiwal Actus Humanus Resurrectio to jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce, które koncentruje się na muzyce klasycznej i barokowej. Z uwagi na okres Wielkiego Tygodnia, w którym się odbywa, repertuar poświęcony jest szczególnie dziełom o tematyce religijnej, bądź zachęcającym słuchaczy do wyciszenia, refleksji i zadumy.
Celem tego wydarzenia z długimi tradycjami - w ramach oficjalnej inauguracji tegorocznej edycji, w środę, 16 kwietnia, odbył się już 201. koncert - jest przybliżenie publiczności dzieł, które łączą w sobie zarówno kunszt muzyczny, jak i głębokie przesłanie duchowe. Wybitni wykonawcy muzyki dawnej z Polski i ze świata przez pięć festiwalowych dni prezentują zarówno znane, jak i mniej znane kompozycje mistrzów baroku i renesansu.
I co ważne, festiwal odbywa się w Gdańsku!
Czytaj także: Actus Humanus Resurrectio 2025. Gdańsk stolicą muzyki dawnej w Wielkim Tygodniu

Taki był pierwszy koncert
Serię wieczornych koncertów zainaugurowały uroczyście powracające po roku na Actus Humanus Collegium 1704 i debiutujące na gdańskim festiwalu Collegium Vocale 1704, pod kierownictwem Václava Luksa. Towarzyszyło im grono znakomitych solistów: Benno Schachtner – kontratenor, Roberta Mameli – sopran, Tereza Zimková – sopran, Margherita Maria Sala – alt, i Yuriy Mynenko – kontratenor.
Artyści w zabytkowych, widowiskowo oświetlonych wnętrzach Centrum św. Jana, wykonali oratorium „Gesù al Calvario” ZWV 62, skomponowane przez Jana Dismasa Zelenkę. Czeski kompozytor epoki późnego baroku, zawodowo zajmował się tworzeniem oprawy muzycznych nabożeństw, a także uroczystości kościoła katolickiego – trudno więc wyobrazić sobie bardziej odpowiedniego twórcę i znakomitsze dzieło na wprowadzenie publiczności w nadchodzący okres przedwielkanocny.
Zobacz naszą fotorelację z inauguracji festiwalu Actus Humanus Resurrectio 2025: