Co dzieje się na placu budowy?
Jak informuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, zakończono już prace konstrukcyjne, wykonano także schody wewnętrzne. Obecnie trwają roboty instalacyjne.
Kubaturowy parking rowerowy powstaje w sąsiedztwie stacji kolejowej i budynku dworca PKP, niedaleko budynków przy ul. Dmowskiego oraz pętli autobusowej.
Obiekt ma dwie kondygnacje i płaski dach, który pokryty zostanie niską roślinnością. Nadmiar wody deszczowej odprowadzany będzie z niego rynnami do kanalizacji deszczowej.
Dawna “Połowa Alei” w remoncie. Będzie tu kawiarnia
Wejście z rowerem z trzech stron
Na parking prowadzić będą trzy wejścia : dwa od strony ul. Dmowskiego, jedno pieszo - rowerowe umożliwiające wprowadzenie roweru na parking oraz drugie - piesze dla łatwego dostępu osób odbierających rowery oraz do obsługi punktu gromadzenia odpadów czy pomieszczenia technicznego. Trzecie wejście zaplanowano od strony Galerii Bałtyckiej, pieszo - rowerowe. Na poziom parkingu +1 prowadzić będą schody wewnętrzne i schody zewnętrzne, niezadaszone, ułatwiające dostęp pieszym do parkingu od strony budynku dworca
Budynek będzie pełnił funkcję garażu - parkingu rowerowego o pojemności 500 rowerów. Zamontowane zostaną w nim stojaki dwupoziomowe oraz stojaki rowerowe przeznaczone na parkowanie rowerów specjalnych, w tym dla osób niepełnosprawnych. W hali znajdzie się też stanowisko do samodzielnego serwisowania roweru.
Zaplecze dla pracowników Gdańskich Autobusów i Tramwajów
W miejscu, w którym powstaje budynek parkingu rowerowego znajdował się parterowy pawilon z pomieszczeniami socjalnymi dla kierowców miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, oraz zatoka parkingowa dla samochodów osobowych pracowników GAiT.
Dlatego na parterze nowego obiektu znajdą się, poza parkingiem dla jednośladów, także pomieszczenia zaplecza techniczno-socjalnego dla kierowców GAiT.
Orunia Górna - Gdańsk Południe. Budowa nowego ronda - na jakim etapie?
Węzeł integracyjny przy dworcu
Parking dla rowerów jest jednym z elementów większego projektu, którym jest budowa węzła integracyjnego. W jego ramach zaplanowano także miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride, w formie wydzielonej zatoki postojowej. Skrzyżowanie ulic Lendziona i Dmowskiego, w rejonie Kiss&Ride, zaprojektowano jako mini rondo o średnicy 3 metrów. Zaprojektowano też miejsca postojowe dla taksówek w bezpośrednim sąsiedztwie wyjść z peronów PKP oraz miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. Przebudowane zostaną sieci teletechniczne i kanalizacja deszczowa, a także zamontowana zostanie tzw. mała architektura. W ramach zadania przewidziano także posadzenie drzew owocowych i krzewów.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Roverpol Sp. z o.o. Koszt prac wyniesie blisko 13 mln złotych. Te powinny zakończyć się w październiku br.
ZOBACZ ZDJĘCIA Z BUDOWY
Budowa węzła integracyjnego jest realizowana w ramach zadania pn.: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Dotychczas w naszym mieście wybudowano takie węzły w Rębiechowie oraz w Osowej. W planach jest budowa takiego węzła przy dworcu kolejowym "Gdańsk Główny".
Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.