• Start
  • Wiadomości
  • Wrzeszcz Górny. Konstrukcja nowego parkingu rowerowego gotowa

Wrzeszcz Górny. Konstrukcja nowego parkingu rowerowego gotowa. Pomieści 500 jednośladów

Okolice i teren dworca kolejowego we Wrzeszczu to obecnie intensywny plac budowy. Powstaje nowy budynek PKP, a Miasto tworzy węzeł integracyjny dla podróżnych. W ramach tego projektu powstaje kubaturowy parking, w którym będzie można zostawić pół tysiąca rowerów.
26.06.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu po lewej widać budowany budynek, dwukondygnacyjny
Widać już konstrukcję nowego parkingu rowerowego w naszym mieście
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Co dzieje się na placu budowy?

Jak informuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, zakończono już prace konstrukcyjne, wykonano także schody wewnętrzne. Obecnie trwają roboty instalacyjne.

Kubaturowy parking rowerowy powstaje w sąsiedztwie stacji kolejowej i budynku dworca PKP, niedaleko budynków przy ul. Dmowskiego oraz pętli autobusowej.

Obiekt ma dwie kondygnacje i płaski dach, który pokryty zostanie niską roślinnością. Nadmiar wody deszczowej odprowadzany będzie z niego rynnami do kanalizacji deszczowej.

Dawna “Połowa Alei” w remoncie. Będzie tu kawiarnia

Wejście z rowerem z trzech stron

Na parking prowadzić będą trzy wejścia : dwa od strony ul. Dmowskiego, jedno pieszo - rowerowe umożliwiające wprowadzenie roweru na parking oraz drugie - piesze dla łatwego dostępu osób odbierających rowery oraz do obsługi punktu gromadzenia odpadów czy pomieszczenia technicznego. Trzecie wejście zaplanowano od strony Galerii Bałtyckiej, pieszo - rowerowe. Na poziom parkingu +1 prowadzić będą schody wewnętrzne i schody zewnętrzne, niezadaszone, ułatwiające dostęp pieszym do parkingu od strony budynku dworca

Budynek będzie pełnił funkcję garażu - parkingu rowerowego o pojemności 500 rowerów. Zamontowane zostaną w nim stojaki dwupoziomowe oraz stojaki rowerowe przeznaczone na parkowanie rowerów specjalnych, w tym dla osób niepełnosprawnych. W hali znajdzie się też stanowisko do samodzielnego serwisowania roweru.

grafika przedstawia prostopadły dwukondygnacyjny budynek
Tak będzie wyglądał parking rowerowy po zakończeniu robót
Mat. Dokumentacja projektowa

Zaplecze dla pracowników Gdańskich Autobusów i Tramwajów

W miejscu, w którym powstaje budynek parkingu rowerowego znajdował się parterowy pawilon z pomieszczeniami socjalnymi dla kierowców miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, oraz zatoka parkingowa dla samochodów osobowych pracowników GAiT. 

Dlatego na parterze nowego obiektu znajdą się, poza parkingiem dla jednośladów, także pomieszczenia zaplecza techniczno-socjalnego dla kierowców GAiT.

Orunia Górna - Gdańsk Południe. Budowa nowego ronda - na jakim etapie?

Węzeł integracyjny przy dworcu

Parking dla rowerów jest jednym z elementów większego projektu, którym jest budowa węzła integracyjnego. W jego ramach zaplanowano także miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride, w formie wydzielonej zatoki postojowej. Skrzyżowanie ulic Lendziona i Dmowskiego, w rejonie Kiss&Ride, zaprojektowano jako mini rondo o średnicy 3 metrów. Zaprojektowano też miejsca postojowe dla taksówek  w bezpośrednim sąsiedztwie wyjść z peronów PKP oraz miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. Przebudowane zostaną sieci teletechniczne i kanalizacja deszczowa, a także zamontowana zostanie tzw. mała architektura. W ramach zadania przewidziano także posadzenie drzew owocowych i krzewów.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Roverpol Sp. z o.o. Koszt prac wyniesie blisko 13 mln złotych. Te powinny zakończyć się w październiku br.

ZOBACZ ZDJĘCIA Z BUDOWY

 

Budowa węzła integracyjnego jest realizowana w ramach zadania pn.: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Dotychczas w naszym mieście wybudowano takie węzły w Rębiechowie oraz w Osowej. W planach jest budowa takiego węzła przy dworcu kolejowym "Gdańsk Główny".

Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok