Blisko 400 metrów ulicy do przebudowy
Ulica Chrobrego przebiega pomiędzy nowym osiedlem wybudowanym przez firmę deweloperską a Cmentarzem Ofiar Hitleryzmu na Zaspie. Przebudowana zostanie na odcinku o długości 370 metrów - wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni i chodniki pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Ciołkowskiego/Pstrowskiego oraz z ul. Leszczyńskich/Grudziądzką.
Jak informuje Patryk Rosiński z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wykonanie robót podzielone będzie na etapy. Konieczne będzie wprowadzenie zmian w obowiązującej dotychczas organizacji ruchu.
Wielkie łatanie dziur przez GZDiZ na ulicach miasta
- Pierwszy etap obejmie przebudowę prawej strony jezdni i chodnika ul. Chrobrego wraz z przekształceniem skrzyżowania ulic Chrobrego - Leszczyńskich - Grudziądzka w formę ronda i likwidacją istniejącej sygnalizacji świetlnej - zapowiada Patryk Rosiński.
- W związku z tym już po najbliższym weekendzie zamknięte zostaną skrzyżowania ul. Chrobrego z ul. Pstrowskiego i Grudziądzką, które staną się drogami bez przejazdu.
- Do tego ul. Chrobrego zostanie zawężona do jednego pasa ruchu (lewego), na którym ruch odbywać się będzie jednokierunkowo w kierunku do al. Hallera - wyjazd z ul. Leszczyńskich oraz Ciołkowskiego odbywać się będzie wyłącznie w lewo.
- Objazd możliwy będzie z wykorzystaniem al. Hallera oraz ul. Kościuszki.
- Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą również pieszych. W czasie pierwszego etapu prac dostępny będzie wyłącznie chodnik po stronie cmentarza. Chodnik po drugiej stronie ulicy będzie zamknięty, ale zachowany będzie dostęp do pawilonów handlowych oraz dyskontu spożywczego.
Wszystkie roboty powinny zakończyć się 30 czerwca br.
Biskupia Górka zmienia się na lepsze. Remont kolejnej kamienicy zakończony
Zmiany w komunikacji miejskiej
W związku z planowaną inwestycją, dotychczasowy przystanek autobusowy na ul. Chrobrego przy skrzyżowaniu z ul. Grudziądzką zostanie przeniesiony na ul. Leszczyńskich.
Zarząd Transportu Miejskiego wprowadza też zmiany dla autobusów linii 124 (od pierwszych porannych kursów) oraz linii nocnych N1, N2 i N6 (od nocy z poniedziałku na wtorek 5/6 lutego 2024 r.).
Linia 124
Przystanek „Ciołkowskiego” 01 (w kierunku krańca Zaspa - Szpital) zostanie zawieszony. Obowiązywać będzie przystanek tymczasowy „Ciołkowskiego” 91 przy ul. Leszczyńskich (za skrzyżowaniem z ul. Chrobrego).
Linia N1
- W kierunku Jaworzniaków
Przystanek „Ciołkowskiego” (n/ż) 01 zostanie zawieszony. Obowiązywać będzie przystanek „Ciołkowskiego” (n/ż) 92 przy ul. Chrobrego (za skrzyżowaniem z ul. Leszczyńskich).
- W kierunku Osowej PKP
Od przystanku „Grudziądzka” 04 do przystanku „Chrobrego” (n/ż) 01 autobusy pojadą trasą objazdową: al. Hallera - (zawrócą przy bazie autobusowej) - al. Hallera - ul. Kościuszki - dalej po stałej trasie. Bez obsługi dodatkowych przystanków na trasie objazdu.
Linia N2
- W kierunku Grudziądzkiej
Przystanek „Ciołkowskiego” (n/ż) 01 zostanie zawieszony. Obowiązywać będzie przystanek „Ciołkowskiego” (n/ż) 92 przy ul. Chrobrego (za skrzyżowaniem z ul. Leszczyńskich).
Linia N6
- W kierunku Żabianki SKM
Od przystanku „Grudziądzka” (n/ż) 03 do przystanku „Drzewieckiego” (n/ż) 01 autobusy pojadą trasą objazdową: al. Hallera - ul. Kościuszki - Chrobrego - Leszczyńskich - dalej po stałej trasie. Bez obsługi dodatkowych przystanków na trasie objazdu.
- W kierunku Jasieńskiej
Od przystanku „Drzewieckiego” (n/ż) 02 do przystanku „al. Płażyńskiego” (n/ż) 05 autobusy pojadą trasą objazdową: ul. Chrobrego - al. Hallera - (zawrócą przy bazie autobusowej) - al. Hallera - dalej po stałej trasie. W tych kursach zamiast przystanku „Grudziądzka” (n/ż) 04 obowiązywać będzie obsługa przystanku „Grudziądzka” (n/ż) 03.
Inwestycja w ramach “umowy szesnastkowej”
Inwestorem przebudowy ul. Chrobrego jest firma Robyg, która wykona prace na podstawie umowy drogowej zawartej zgodnie z art. 16 Ustawy o drogach publicznych. Artykuł ten mówi, że: "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia". Szczegóły dotyczące budowy lub przebudowy dróg, bądź chodników, określają umowy między zarządcą drogi - w naszym mieście jest to Gdański Zarząd Dróg i Zieleni - a inwestorami, dla których to zawsze dodatkowe wyzwanie i koszty, które muszą przewidzieć w swoich planach budowlanych.