- W połowie lipca br. wykonawcy przekazany został plac budowy. Ten wygrodził teren robót i zagospodarował plac budowy. Rozpoczęto też prace rozbiórkowe istniejącego pawilonu handlowego. Obecnie trwają przygotowania terenu, w tym niwelacja gruntu, pod ustawienie kontenerowego dworca tymczasowego oraz przygotowania prac ziemnych związanych z przyłączami dla tego obiektu - informuje Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych S.A.
Przebudowany dworzec we Wrzeszczu będzie obiektem nowoczesnym, tak pod kątem architektury, jak i zastosowanych w nim rozwiązań.
W miejscu dotychczasowych rozproszonych dobudówek, o różnym kształcie i kolorze, obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła, co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca. Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdzie zaprojektowano wielkoformatowe przeszklenie, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
Na dachu budynku pojawi się zieleń, która zajmie prawie 400 mkw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są bowiem mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. W okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka. Na dachu, oprócz zieleni, zostanie zamontowanych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”.
W nowy sposób zaaranżowana zostanie również przestrzeń obsługi podróżnych. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą tam ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na szklanych panelach, na jednej ze ściany nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Co ciekawe, na perony będzie można się dostać pomijając hol - przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony zaprojektowano natomiast toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
Dworzec ten stanie się też bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożonych szereg usprawnień takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.
Przebudowa dworca, który obsługuje rocznie prawie 9 mln podróżnych, to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 13,2 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji planowane jest pod koniec 2022 roku.
Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ ROZBIÓRKI