• Start
  • Wiadomości
  • Pierwsza w Gdańsku antyzatoka gotowa. Autobusy linii 149 i 249 wracają na stałe trasy

Pierwsza w Gdańsku antyzatoka gotowa. Autobusy linii 149 i 249 wracają na stałe trasy

Antyzatoka to „odwrotność” tradycyjnej zatoki autobusowej. W naszym mieście właśnie zbudowano taką przy ul. Kochanowskiego. To miejsce powiększające przystanek autobusowy kosztem szerokości jezdni. Takie rozwiązanie ma uspokoić ruch i poprawić bezpieczeństwo pieszych.
23.01.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
ulica z przebudowanym chodnikiem w taki sposób, że zajmuje on większą część jezdni
Pierwsza w Gdańsku antyzatoka powstała przy ul. Kochanowskiego
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl


- W związku z zakończeniem prac budowlanych przy ul. Kochanowskiego, od poniedziałku 24 stycznia, autobusy linii 149 i 249 jeździć będą stałymi trasami. Przy antyzatoce uruchomiona zostanie nowa para przystanków „na żądanie”: „Wrzeszczańska” 01 i 02. Przystanki znajdują się przy ul. Kochanowskiego w okolicy posesji nr 13, pomiędzy przystankami „Nowa Gdańska” (n/ż) 01, 02 a „Klonowicza” 01, 02 - informuje Dagmara Szajda z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Klasyczna zatoka to miejscowe poszerzenie jezdni, najczęściej kosztem chodnika, mająca umożliwiać zatrzymanie się autobusu poza pasem ruchu. Antyzatoka to rozwiązanie odwrotne. Do wyznaczenia miejsca zatrzymania się autobusu poszerza się powierzchnię dla pieszych (chodnik lub peron przystankowy), a zawęża jezdnię.

Tak jest już na ul. Kochanowskiego, na wysokości posesji przy ul. Wrzeszczańska 13. Oba pasy ruchu zostały zawężone w taki sposób, że na środku jezdni - w miejscu przystanku - powstał jeden pas. Obowiązuje na nim ruch dwukierunkowy.

Na fragmencie ulicy znajduje się jeden pas, z którego korzystają zarówno osoby jadące w stronę ul. Kościuszki, jak i w kierunku ul. Uczniowskiej - dlatego kierowcy muszą zwrócić uwagę na możliwość nadjechania innego pojazdu z przeciwnego kierunku. Powinno się to przełożyć na większą ostrożność i mniejszą prędkość jazdy.

Jak wykazały przeprowadzone przez GZDiZ analizy ruchu, kierowcy na ul. Kochanowskiego jeździli dotąd ze średnią prędkością powyżej 50 km/h, choć obowiązuje tam strefa Tempo 30. Na problem zbyt szybko jadących aut zwracali uwagę również mieszkańcy.

Antyzatoka ma poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu
Antyzatoka ma poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu
zdj. Dominika Paszliński/gdansk.pl


Powstanie antyzatoki zmniejszy również ryzyko potrącenia osób wysiadających z autobusu. Przy zatrzymaniu autobusu w zatoce samochody mijają przystanek bez zwalniania, co stwarza zagrożenie dla pieszego, chcącego przejść na drugą stronę ulicy. W przypadku antyzatoki i zatrzymania się autobusu na jezdni takie ryzyko jest zdecydowanie mniejsze.

TV

Wieczór dla tramwaju widmo