W zasięgu wzroku królowa polskich rzek i tereny Natura 2000
Od środy 23 maja rowerzyści mogą już testować nowiuteńki odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej, która poprowadzona została na terenie gminy Cedry Wielkie. Wiedzie przez niezwykle malownicze i przyrodniczo ciekawe części regionu. Droga na odcinku 7 km ma nawierzchnię asfaltową zaczyna się na północ od mostów drogowych w Kiezmarku, tam gdzie znajduje się granica gminy Cedry Wielkiej (na wysokości przystani w w Błotniku), a następnie prowadzi na południe (pod mostami trzeba zjechać z wału) do miejscowości Giemlice. Odcinek Leszkowy – Giemlice wiedzie po płytach betonowych. Na trasie zlokalizowane są dwa Miejsca Obsługi Rowerzystów. Ze znakomitą nową drogą dla rowerów Cedry Wielkie – Cedry Małe – Błotnik wiodącą wzdłuż drogi i jej odnogą Cedry Małe – Koszwały (wzdłuż S-7) tworzy system dróg i daje dla rowerzystów – również gdańskich – znakomitą okazję do szybkich wypraw poza miasto. Miasto Gdańsk dobuduje teraz północny fragment tej trasy.
Gdański 7-kilometrowy odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej połączy się z tą, którą wybudowali już sąsiedzi.
- Nowa droga rowerowa rozpoczynać się będzie na skrzyżowaniu ul. Boguckiego z ul. Świbnieńską. Rowerzyści jadąc po koronie wału dotrą do granic Gdańska – mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Ponadto w okolicy Błotnika droga rowerowa będzie miała swoje odgałęzienie w kierunku przystani.
Oprócz budowy trasy rowerowej, wykonawca wyłoniony w przetargu, przebuduje oświetlenie uliczne, sieci teletechniczne, studzienki sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej. Otwarcie ofert zaplanowano na przełomie czerwca i lipca, a budowa ma zakończyć się w ciągu 15 miesięcy od daty podpisania umowy.
Planowana droga będzie z pewnością dużą atrakcją turystyczną na Wyspie Sobieszewskiej.
Na swoim profilu społecznościowym Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju już poinformował o nowej inwestycji: "Piękna, malownicza. Taka będzie biegnąca wzdłuż Wisły nowa trasa rowerowa. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na budowę ze środków unijnych (Pomorskie w Uniil) liczącego ok. 7 km odcinka trasy R9 biegnącego wzdłuż ul. Świbnieńskiej i Akwenowej do granic Gminy Miasta Gdańska".
Nowa droga będzie kolejnym odcinkiem Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 i Pomorskich Tras Rowerowych o Znaczeniu Międzynarodowym R-10. Zadanie otrzymało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, oś priorytetowa 8. Konwersja działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z tego samego programu w Gdańsku powstała droga rowerowa na ul. Turystycznej i ul. Boguckiego. Z samego Sobieszewa, odseparowaną od ulicy drogą dla rowerów, można dotrzeć aż do przeprawy promowej w Świbnie. Koszt tych inwestycji wyniósł ponad 14 mln złotych. Rowerzyści mogą korzystać z nowej trasy od lipca 2019 r.
Pozostałe gdańskie inwestycje rowerowe:
Obecnie w Gdańsku trwa budowa dwóch ścieżek dla rowerzystów. Pierwsza z nich powstaje na ul. Potokowej. Jej budowa zakończy się w sierpniu br. roku i kosztuje niemal 4,5 mln złotych. Druga z tras powstaje na fragmencie al. Grunwaldzkiej, od skrzyżowania z ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej. Koszt inwestycji wynosi ok. 2,6 mln złotych. Droga będzie gotowa do końca lipca 2020 r. Kolejną inwestycją w infrastrukturę rowerową będzie budowa ścieżki na ul. Dmowskiego we Wrzeszczu. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy na realizację zadania, którego koszt wyniesie około 1,4 mln złotych. Realizacja budowy przewidziana jest na 6 miesięcy od daty podpisania umowy.
Zobacz otwarty w maju 2020 r. odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej w gminie Cedry Wielkiej (źródło: Facebook/Polska Unia Mobilności Aktywnej):