W województwie pomorskim znajdują się dwa nowe, choć niezbyt długie odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej, które wybudowano w najwyższym standardzie. Biegną po wale Wisły, przez malownicze tereny. Pierwszy znajduje się w Tczewie - ma około 7 km: 3,5 km w kierunku północnym i podobny dystans na południe w stronę Mostu Knybawskiego. Drugi odcinek, oddany do użytku rok temu, przebiega w gminie Cedry Wielkie. To podobnej długości droga biegnąca po wale, po obu stronach Mostu w Kiezmarku.
Na tych drogach, biegnących po zachodnim brzegu rzeki, znajduje się dobrej jakości nawierzchnia asfaltowa. Oprócz tego są też w regionie liczne odcinki poprowadzone po płytach betonowych. Gdański odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej budowany jest w najwyższym możliwym standardzie i niebawem połączy się z systemem dróg w gminie Cedry Wielkie.
W wrześniu 2020 r. podpisano umowę na realizację drogi z firmą WPRD Gravel, która jest wykonawcą inwestycji. Gdański odcinek ma liczyć 7,2 km. Postępy prac możemy obserwować każdego dnia. Teraz najwięcej osób i sprzętu zgromadzonych jest w Przegalinie, gdzie trwa układanie warstwy asfaltowej. Wcześniej położono ją od strony Świbna.
Mimo że oficjalnego zakończenia inwestycji jeszcze nie było – planowana jest na grudzień 2021 r. - to już niecierpliwi, spragnieni spacerów mieszkańcy i rowerzyści testują nową drogę.
Biegnąca między Świbnem a Przegaliną ścieżka rowerowa nie tylko poprawia bezpieczeństwo drogowe w tym miejscu, ale też pozwala na oglądanie wspaniałych nadwiślańskich krajobrazów.
Wraz z wcześniej oddanymi do użytku drogami tworzyć będzie rowerową pętlę niemal dookoła całej Wyspy Sobieszewskiej. To będzie z pewnością mocny turystyczny punkt na mapie Gdańska i duże udogodnienie dla mieszkańców.
Zobacz relację wideo:
Po zakończeniu prac w Przegalinie, drogowcy ruszą w kierunku przystani Błotnik. Widać już miejsce, gdzie połączą się drogi rowerowe Gdańska i gminy Cedry Wielkie. Są już tam ustawione krawężniki i wysypana jest warstwa tłucznia.
Drugie miejsce, w którym spotkają się sąsiedzi znajduje się na wysokości Błotnika, na wale przy Przekopie Wisły. To również dodatkowy kierunek dla rowerowych eskapad. Miejsce ciche i urokliwe przyrodniczo, objęte programem Natura 2000.
Oprócz budowy drogi rowerowej, wykonawca przebuduje oświetlenie uliczne, sieci teletechniczne, studzienki sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej. Koszt budowy gdańskiego odcinka Wiślanej Trasy Rowerowej wyniesie ok. 4,4 mln złotych. Inwestycję w imieniu Miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Zobacz naszą fotorelację:
Zadanie jest realizowane w ramach przedsięwzięcia strategicznego, które prowadzi Samorząd Województwa Pomorskiego. Projekt zakłada wybudowanie na terenie województwa pomorskiego dwóch długodystansowych tras rowerowych EuroVelo 10/13 oraz EuroVelo 9/Wiślana Trasa Rowerowa - WTR.
Więcej informacji o projekcie na stronie Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego.