Nagrodę Teatralną Miasto Gdańsk przyznaje od 2008 roku i jak dotąd wyróżniło nią 33 artystów oraz 10 spektakli. Na uroczystej gali w Teatrze Wybrzeże, w poniedziałek, 1 kwietnia 2019 r., do grona nagrodzonych dołączyło troje artystów. Jedyną docenioną tancerką tego dnia była Maria Kielan. Nagrodę otrzymała za tytułową rolę w spektaklu „Giselle” w reżyserii i choreografii Emila Wesołowskiego, Wojciecha Warszawskiego i Izabeli Sokołowskiej – Boulton w Operze Bałtyckiej. Dorota Kolak zachwyciła kapitułę rolą Hekabe w „Trojankach” Eurypidesa, w reżyserii Jana Klaty w Teatrze Wybrzeże, a Jacek Głomb otrzymał nagrodę za reżyserię spektaklu „Wieloryb” na podstawie książki Jerzego Limona w Miejskim Teatrze Miniatura.
Prezydent Miasta Gdańska, na wniosek Kapituły Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska, przyznaje też Honorową Nagrodę Specjalną za „Przedstawienie Roku”. Rok temu jej nie przyznano, żadne z przedstawień nie zalazło uznania w oczach jurorów, ale w tym roku kapituła nie miała wątpliwości. Największe wrażenie zrobił na nich spektakl „Śmierć białej pończochy” Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego. W uznaniu artyści otrzymali rzeźbę autorstwa prof. Jana Szczypki. To nie była jedyna nagroda dla tej realizacji.
Podczas uroczystości wręczono również pięć Nagród Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury dla artystów, którzy związali swoją karierę ze sceną teatralną.
Otrzymali je:
- Ewa Jendrzejewska, aktorka Teatru „Wybrzeże” z okazji jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej,
- Adam Orzechowski, dyrektor Teatru „Wybrzeże” z okazji jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej
- Mirosław Baka, aktor Teatru „Wybrzeże” z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej,
- Krzysztof Matuszewski, aktor Teatru „Wybrzeże” z okazji jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej.
- Maria Wit-Godwod, artystka estrady z okazji jubileuszu 60-lecia pracy artystycznej.
Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego, dedykowana pamięci prof. Jana Ciechowicza, trafiła do rąk Magdaleny Gorzelańczyk. Młoda aktorka to prawdziwe odkrycie ubiegłego roku. Kilka dni temu, w takiej właśnie kategorii odebrała nagrodę Pomorski Sztorm wręczaną przez Gazetę Wyborczą, a w poniedziałek doceniła ją też teatralna kapituła marszałka. W uzasadnieniu członkowie kapituły podkreślali pasję aktorki i jej nieustanną pracę nad poszerzaniem palety środków scenicznej ekspresji, uznając że cały rok 2018 na scenie Teatru Wybrzeże był dla niej bardzo udany. Doceniono szczególnie kreacje: Jadwigi w spektaklu “Śmierci białej pończochy” Mariana Pankowskiego, Wiery w “Ruskich” Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz Polykseny w spektaklu “Trojanki” Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty.
Nagrody Teatralne Marszałka Województwa Pomorskiego wręczono również aktorowi Krzysztofowi Matuszewskiemu, scenografowi Mirkowi Kaczmarkowi oraz reżyserowi i dyrektorowi TW Adamowi Orzechowskiemu.
Krzysztofa Matuszewskiego wyróżniono za bardzo udany twórczy rok, a szczególnie za trzy wyjątkowe, wyraziste i dojrzałe kreacje: Jagiełły w “Śmierci białej pończochy” Mariana Pankowskiego, Dziadka w spektaklu “Ruscy” Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz Polymestora w “Trojankach” Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty – wszystkie na scenie Teatru Wybrzeże. Mirek Kaczmarek otrzymał ją za serię wysmakowanych, uzupełniających treść i tworzących idealne tło opowieści: scenografię i kostiumy do “Trojanek” Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty oraz scenografie do spektakli “Bella Figura” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego i “Święto Winkelrida. Rewia narodowa” w reżyserii Marcina Libera – wszystkie zrealizowane w Teatrze Wybrzeże. Adam Orzechowski tego dnia wychodził na scenę wielokrotnie, aby odebrać gratulacje za “Śmierci białej pończochy”. Nagrodę otrzymał za reżyserię. Kapituła uznała, że był to “świetnie zbudowany, mocny i drapieżny spektakl, który nie pozostawia widza obojętnym” i przyznała mu również Nagrodę Honorową za Przedstawienie Roku.
Nagrody Teatralne Miasta Gdańska wręczała prezydent Aleksandra Dulkiewicz, Nagrody Teatralne Marszałka Województwa Pomorskiego - Mieczysław Struk. Nagrody prezydenta i marszałka honorują autorów najcenniejszych kreacji artystycznych stworzonych w roku poprzedzającym jej przyznanie.
Teatr Wybrzeże. “Śmierć białej pończochy”, czyli jak można opowiadać historię
Pomorskie Sztormy rozdane. Nagrodzono gdańskie inwestycje, ludzi sportu i kultury
Międzynarodowy Dzień Teatru został ustanowiony w czerwcu 1961 roku podczas 9. Światowego Kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (International TheatreInstitute – ITI) w Helsinkach (działającego pod auspicjami UNESCO). Dzień obchodów ustalono na 27 marca, w rocznicę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu – festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron żelaznej kurtyny. Od tego czasu Dzień Teatru jest obchodzony rokrocznie, a w tym roku przypada jego 58-ta odsłona!
Z okazji święta sztuki scenicznej, co roku publikowane jest orędzie adresowane do całego świata teatru. Autorem tegorocznego orędzia jest Carlos Celdrán– kubański reżyser teatralny, dramaturg, pedagog, profesor Instituto Superior de Arte w Hawanie. Przez wiele lat (1968–1996) był związany z hawańskim Teatro Buendía, od 1996 roku prowadzi w Hawanie zespół Argos Teatro. Celdrán był wielokrotnie nagradzany. W latach 1988–2018 szesnaście razy został wyróżniony Nagrodą Kubańskich Krytyków Teatralnych dla Najlepszej Inscenizacji. Otrzymał również nagrodę Distinción Nacional de la Cultura Cubana (2000 r.) oraz Premio Nacional de Teatro de Cuba (2016 r.).