Czego najwięcej przeładowano w porcie?
Wysokie obroty terminali zbożowych miały bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty.
W sumie w minionym roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton. W 2022 r. było to ok. 2 mln ton.
Na wynik całościowy Portu Gdańsk w 2023 r. największy wpływ miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln ton. W 2022 r. wyniosły 25,5 mln t.
Naftoport stał się paliwowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i krajów sąsiednich.
Naftoport w 2023 r. przeładował w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku stanowiły dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.
Węgiel i drobnica na poziomie zbliżonym do 2022 r.
W przypadku pozostałych surowców energetycznych gdański port nie zanotował tak spektakularnych wzrostów. Wpływ na to miała stabilizacja potrzeb rynkowych. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do 2022 r. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.
Kosmiczna inwestycja w Gdańsku. W pobliżu lotniska powstanie centrum zbierające dane z satelity
Podobnie było w Porcie Gdańsk z drobnicą, której przeładunki sięgnęły w ub. roku 22,9 mln t - jest to wzrost o 2,5 proc. w porównaniu do roku 2022 r.
Rekordowe przeładunki przełożyły się na wyniki finansowe firmy. Port Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy - wyniósł 65 mln zł.
Inwestycje, które wypracowały rekordowe przeładunki
Dobre wyniki spółki w przeładunkach związane są wprost z rozwojem infrastruktury portowej.
Budżet Obywatelski 2025 - od dziś zgłaszamy projekty. Ile pieniędzy w dzielnicach?
Od 2018 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF (Connecting Europe Facility - „Łącząc Europę”).
Przykładowo, w 2021 r. zakończono nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której wybudowano 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty.
Ponad 82 mln zł kosztowała zakończona pod koniec 2023 r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Inwestycja ta znacznie poprawiła komunikację od strony lądu. Poza tym, w 2023 r. w ramach CEF 2, gdański port otrzymał blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową.
Zmiany w radzie nadzorczej firmy
Pod koniec ub. tygodnia Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dokonało zmian w składzie rady nadzorczej spółki.
Terminal gazowy FSRU na Zatoce Gdańskiej. Ważna inwestycja, która budzi wiele obaw
Do rady nadzorczej ZMPG powołani zostali: Andrzej Bojanowski - prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo, znany gdański adwokat Jerzy Glanc, Krzysztof Zbigniew Kaczmarek, Dorian Masłowski, Anetta Mielcarska-Puzio (pełniła funkcję sekretarza w poprzednim składzie rady nadzorczej), Renata Aleksandra Śliwińska oraz Agnieszka Maria Trzaskalska (w poprzedniej radzie nadzorczej pełniła funkcję przewodniczącego).