Pirs będzie przedłużeniem istniejącego terminalu pasażerskiego T2 w kierunku zachodnim. Prace przy inwestycji Portu Lotniczego Gdańsk prowadzi Korporacja Budowlana DORACO. Zaczęły się jesienią 2019 roku, a mają zakończyć w IV kwartale 2021 roku.
Z powodu pandemii i związanych z nią ograniczeń, w małym gronie i bez udziału gości, budowniczowie pirsu zawiesili kilka dni temu tradycyjną wiechę symbolizującą zakończenie budowy najwyższego punktu obiektu.
- Rozbudowujemy terminal po to, by w przyszłości obsłużyć naszych pasażerów, którzy niewątpliwie do nas wrócą w perspektywie roku lub dwóch - mówi Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Nasze miasta i nasz region będą się rozwijać bez względu na to, kiedy zakończy się pandemia koronawirusa. Konieczna jest infrastruktura, przygotowana do obsługi tych rosnących i rozwijających się miast. Taką infrastrukturą jest lotnisko, a najważniejsze w nim miejsce to terminal pasażerski. Nie należy obawiać się tych czasów, w których żyjemy, należy patrzeć w przyszłość i wierzyć w to, że za chwilę wrócimy do normalności. Budowa pirsu przebiega rewelacyjnie, bo terminowo. Mieścimy się też w kosztach, które sobie założyliśmy. W trakcie szalejącej pandemii to, co nam bardzo dobrze wychodzi, to jest właśnie ta inwestycja.
- Mimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa wszystkie działania realizowane są planowo. Obiekt osiągnął właściwą wysokość, trwają prace związane z pokryciem dachowym. Przed nami roboty wykończeniowe, wśród których najbardziej widoczne, bo nadające charakter nowemu budynkowi, są prace fasadowe - relacjonuje Karol Zduńczyk prezes zarządu DORACO.
Na budowie pirsu kończy się obecnie montaż dachu. Montowana jest też konstrukcja fasady północnej i południowej budynku. Wewnątrz trwają roboty murarskie i tynkarskie. Wykonywana jest izolacja termiczna w kanale technicznym, montowane kanały wentylacyjne oraz trasy kablowe instalacji elektrycznych i teletechnicznych. Układane są instalacyjne sanitarne. Wykonawca stawia także konstrukcje stalowe szybów windowych i konstrukcje łączące budynek pirsu z zewnętrznymi klatkami, a także stalowe schody wewnętrzne. Wykonywana jest też podbudowa betonowa pod drogi i place, przyległe do obiektu.
Trwa demontaż ściany obecnego terminalu pasażerskiego w miejscu, w którym zostanie połączony z nowym pirsem. W istniejącym terminalu T2 realizowana jest także m.in. przebudowa systemu bagażowego.
W dalszym etapie wykonawca będzie montował szkło w świetlikach dachowych nowego pirsu i na jego fasadzie oraz ruchome schody. Kontynuowane będą też prace przy instalacjach sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych oraz roboty wykończeniowe przy izolacji termicznej, tynkach i posadzkach.
Po zakończeniu rozbudowy terminalu pasażerskiego gdańskie lotnisko zyska prawie 16 tys. mkw. nowej powierzchni (użytkowany obecnie terminal T2 obejmuje powierzchnię ok. 45 tys. mkw.). W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego obiektu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.
Podstawowe zmiany parametrów obsługi pasażerów po wybudowaniu pirsu:
- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej, odloty – zwiększenie przejść z 6 do 10
- gate’y odlotowe – zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
- punkty odprawy paszportowej, przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
- odbiór bagażu – zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9
Warto przypomnieć, że Port Lotniczy Gdańsk realizuje równolegle inwestycję pod nazwą Airport City Gdańsk. W listopadzie br. zawieszono wiechę na pierwszy z siedmiu planowanych w ramach przedsięwzięcia biurowców.
TUTAJ obejrzeć można film dokumentujący dotychczasowy przebieg budowy pirsu.