• Start
  • Wiadomości
  • Wiadukt Biskupia Górka. Rozpoczął się montaż elementów ostatniego, trzeciego łuku estakady

Wiadukt Biskupia Górka. Rozpoczął się montaż elementów ostatniego, trzeciego łuku estakady

Na placu budowy drugiej jezdni wiaduktu pojawił się niebieski dźwig. To żuraw kołowy o nośności około 500 ton. W najbliższych tygodniach będzie wykorzystywany do montażu elementów konstrukcji trzeciego łuku. W przyszłym tygodniu zaplanowano betonowanie konstrukcji nośnej tej części estakady.
28.04.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na placu budowy drugiej jezdni wiaduktu pojawił się żuraw kołowy o nośności około 500 ton
Na placu budowy drugiej jezdni wiaduktu pojawił się żuraw kołowy o nośności około 500 ton
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

W sąsiedztwie urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego aktualnie trwa montaż kolejnych elementów ogromnej konstrukcji stalowej lewej jezdni wiaduktu. Pojawił się tam również żuraw kołowy, dzięki któremu zamontowano już pierwszy, najkrótszy, tzw. odcinek startowy trzeciego łuku.

- Prawdopodobnie w nocy z 28 na 29 kwietnia (z wtorku na środę) montowany będzie drugi, kilkunastometrowy odcinek tego łuku. Po długim weekendzie majowym - kolejne. W sumie zamontować trzeba będzie pięć takich odcinków. Po zakończeniu montażu wszystkie elementy zostaną scalone - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

 

  Rewitalizacja gdańskich dzielnic. Po działaniach społecznych czas na "twarde" inwestycje

 

Obecnie kontynuowane są również prace przy podporach. Z kolei w przyszłym tygodniu, 4 - 5 maja, planowane jest betonowanie całej konstrukcji nośnej tej części estakady. Wylane zostanie około tysiąca metrów sześciennych betonu. Spowoduje to zwiększony w tym czasie ruch samochodów ciężarowych - pojawi się tu około 120 tzw. gruszek z betonem.

- Zgodnie z harmonogramem, do końca czerwca br. cała konstrukcja stalowa drugiej jezdni powinna być zakończona - zaznacza Agnieszka Zakrzacka.

 

11
Fot. Krzysztof Wojciechowski/DRMG

 

Co jeszcze dzieje się na placu budowy?

Zamontowano już około 60 proc. całkowitej masy wspomnianej konstrukcji stalowej. Rozpoczął się też montaż ostatnich elementów i sekcji tzw. rusztu dolnego pod konstrukcją nośną wiaduktu.

Te prace montażowe prowadzone są wyłącznie w nocy, pomiędzy północą a godz. 4 rano. Tylko o takiej porze możliwe jest wyłączenie trakcji kolejowej, a tym samym zatrzymanie ruchu kolejowego, i bezpieczne przeprowadzenie prac.

 

  Zobacz, jak montowano poprzednie dwa łuki wiaduktu Biskupia Górka

 

- Na estakadzie wykonano także podparcie i szalunek ustroju nośnego na jednym z przęseł. Aktualnie trwają tam prace związane z wykonywaniem zbrojenia ustroju nośnego. Od strony Pruszcza Gdańskiego wykonywane są górne warstwy nasypu - dodaje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

 

Żuraw wykorzystywany jest do montażu elementów trzeciego łuku, który pojawi się przy nowej jezdni
Żuraw wykorzystywany jest do montażu elementów trzeciego łuku, który pojawi się przy nowej jezdni
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Trwa również budowa mostku nad Kanałem Raduni, a także układanie górnych warstw nasypu drogowego jezdni lewej wiaduktu wraz z najazdem na wspomniany most. Poza tym montowane są kolejne płyty stropowe w konstrukcji parkingu, który także powstaje w ramach tej inwestycji. Od strony ul. Okopowej dobiega końca betonowanie dwóch ostatnich ścian.

Budowany jest także chodnik na skrzyżowaniu przy ul. Świętej Trójcy oraz przy Urzędzie Marszałkowskim. W ostatnich dniach przebudowana została sieć ciepłownicza przy ul. Augustyńskiego. W tym tygodniu, w rejonie ul. Augustyńskiego i Nowego Podwala Grodzkiego przełączona zostanie z kolei wybudowana sieć gazowa i wodociągi. Prowadzone są jeszcze prace przy budowie kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Augustyńskiego i Traktu Św. Wojciecha.

Ze względu na bezpieczeństwo i uzgodnienia z PKP prace prowadzone były jedynie w porach nocnych podczas całkowitego zamknięcia torów - w bardzo krótkim czasie wynoszącym około 4 godzin. To dlatego rozbiórka trwała kilka miesięcy.

Głównym wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt inwestycji to blisko 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Po długim weekendzie majowym zaplanowano betonowanie całej konstrukcji nośnej tej części estakady
Po długim weekendzie majowym zaplanowano betonowanie całej konstrukcji nośnej tej części estakady
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Oprócz budowy wiaduktu, inwestycja zakłada również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstaje też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany jest parking kubaturowy.

Część wiaduktu już oddana do użytku kierowcom ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Ruch odbywa się po trzech pasach jezdni. Po zakończeniu budowy całej inwestycji, na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Przewidziano tu także ciąg pieszo-rowerowy.

 

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo