Budowa wiaduktu Biskupia Górka jest jedną z największych inwestycji prowadzonych obecnie w Gdańsku. Jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, częścią układu drogowego prowadzącego do portu morskiego w Nowym Porcie oraz łączącego Pomorze z południem kraju.
Poprzednie próby obciążeniowe na wiadukcie zostały przeprowadzone w grudniu 2020 roku.
- Testy wypadły pomyślnie, co umożliwiło nam rozpoczęcie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu, koniecznej do uruchomienia ruchu na wiadukcie - mówił wówczas Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Kilka tygodni temu na wiadukcie położono ostatnią warstwę nawierzchni ścieralnej. W związku z tym grudniowy test obciążeniowy trzeba było powtórzyć. Próby obciążeniowe przeprowadzono w nocy z poniedziałku na wtorek (31 maja / 1 czerwca).
Na obie nitki wiaduktu wjechało po siedem 4-osiowych samochodów ciężarowych o masie 32 ton każdy, ustawionych w sześciu kolumnach. Łączne obciążenie na wiadukcie Biskupia Górka wyniosło 448 ton.
Akcja polegała na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej.
Próba statyczna polega na ustawieniu w określonych miejscach konstrukcji (w tym przypadku wiaduktu) ciężkich pojazdów (najczęściej samochodów ciężarowych).
Próba dynamiczna polega na przejazdach samochodów z różnymi prędkościami.
W trakcie próbnego obciążenia wykonano m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach. Badana będzie także stabilność podpór. Badano także stabilność podpór.
Był to ostatni test na wiadukcie przed jego całkowitym oddaniem do użytku zaplanowanym na koniec czerwca.
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ - TAKŻE Z DRONA
Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 roku. Koszt to ok. 165 mln złotych.
Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.