• Start
  • Wiadomości
  • Wiadukt Biskupia Górka. Montaż dolnej części przęsła rozpoczęty

Wiadukt Biskupia Górka. Montaż dolnej części przęsła rozpoczęty

Zaledwie kilka dni temu informowaliśmy o montażu pierwszego dźwigara przyszłej konstrukcji stalowej, a już w weekend, zgodnie z zapowiedziami, pojawił się trzeci, ogromny element przyszłego obiektu. Kierowcy, jadący obecnym wiaduktem w kierunku centrum Gdańska, na placu budowy mogą zauważyć długą, blisko 50-metrową belkę. Pierwszą, ale nie ostatnią w tym miejscu.
05.02.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na budowie nowego wiaduktu montowane są kolejne elementy konstrukcji nośnej
Na budowie nowego wiaduktu montowane są kolejne elementy konstrukcji nośnej
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Nowa gdańska estakada powstaje nad torami kolejowymi, które łączą Trójmiasto z pozostałą częścią kraju. By móc przeprowadzić jakiekolwiek, bardziej skomplikowane operacje techniczne w ramach plac budowlanych, niezbędne jest wyłączenie z ruchu kolejowego odcinka, nad którym powstaje wiadukt. Jest to możliwe tylko przez kilka godzin w porze nocnej. Dlatego ani mieszkańcy, ani przejeżdżający tędy kierowcy zazwyczaj nie są świadkami tych najbardziej spektakularnych robót. Można za to zobaczyć ich pierwsze efekty.

W nocy z piątku na sobotę (1/2 lutego) zainstalowano trzeci, duży element przyszłego wiaduktu.

- Zamontowano belkę podłużnicową, o długości około 50 metrów. Będzie ona stanowić dolną część konstrukcji wiaduktu łukowego - informuje Marcin Przybysz, inspektor nadzoru z Zespołu ds. Realizacji Zadań Liniowych w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

W najbliższych dniach zamontowana zostanie druga belka o podobnej długości, która następnie zostanie scalona z tą, którą właśnie umieszczono na podporach. Wówczas ich długość powinna wynieść dokładnie 104 metry - taka będzie bowiem rozpiętość przyszłego wiaduktu.

Elementy konstrukcji stalowej dotarły do Gdańska w ponad 20 wielkogabarytowych transportach. Obecnie trwa scalanie części elementów, które będą następnie, w najbliższych tygodniach, montowane. Do realizacji prac używany jest żuraw o wysięgu 100 metrów o nazwie "Herkules".

Trwają też prace przy nasypach jezdni południowej. W ramach budowy kanalizacji deszczowej w ul. Toruńskiej wykonano kanał deszczowy, który ma zapewnić odwodnienie całego przebudowywanego układu drogowego, wraz ze zrzutem wód deszczowych do Motławy. Prace prowadzone są przy skrzyżowaniu z ul. Żabi Kruk. Rozpoczęto też wykonywanie wylotu, który będzie miał ujście do Raduni. Trwa również układanie sieci telekomunikacyjnych w okolicach ulic Okopowej, Augustyńskiego i Żabi Kruk. Do tego trwa budowa przyczółków prawej jezdni.

Już w grudniu 2018 r. zakończono prace na wszystkich podporach pod przyszłą nitkę południową obiektu, w tym całe posadowienie.

Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty będzie na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których będą podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ciągu powstającej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, powstanie drugi wiadukt. Składać się on będzie z ram żelbetowych z osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni. Budowa rozpoczęła się od strony wschodniej. Kiedy pierwszy obiekt będzie gotowy, wówczas na niego zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranej estakady zostanie zbudowany drugi nowy wiadukt.

Ze względu na konieczność wprowadzenia niezbędnych zmian w projekcie inwestycji, 28 stycznia br. Miasto podpisało aneks do umowy, w którym przedłużono wykonawcy termin realizacji inwestycji do października 2020 roku. Przyczyny opóźnienia niektórych prac to przede wszystkim odkrycie w połowie ubiegłego roku świetnie zachowanych fragmentów dawnych gdańskich bastionów, ale nie tylko.

- Ze względu na odkryte zabytki, jak również bardzo trudny obszar budowy związany m.in. z tym, że niektóre prace trzeba wykonywać jedynie w nocy, przez kilka godzin – wyjaśniała w ubiegłym tygodniu Aleksandra Dulkiewicz, pełniąca obowiązki prezydenta Gdańska. - Kolejną kwestią była koordynacja tego projektu z układem drogowym wokół Forum Gdańsk, gdzie również niezbędne były zmiany projektowe.

Budowa obiektów rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Wykonawcą prac jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu ub.r.

TV

Mniej bruku - więcej drzew!