Mija właśnie rok od rozpoczęcia budowy wiaduktu Biskupia Górka. Inwestycja ta ma poprawić połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową nr 91.
Jej realizację rozpoczęto od budowy prawej jezdni wiaduktu (w stronę centrum Gdańska). W tym czasie powstały m.in. betonowe filary, które podpierają wiadukt nad torami oraz estakadę. Całość konstrukcji dopełnia wiadukt nad Nowym Podwalem Grodzkim. Pod koniec stycznia br. rozpoczęły się prace związane z montażem stalowych belek, a w połowie lutego pojawił się stalowy ruszt zespolony z żelbetową płytą. Równolegle trwa budowa mostku nad Kanałem Raduni. Powstaje także nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Poza tym przy ul. Okopowej powstanie parking.
Co dzieje się obecnie na placu budowy?
Wiadukt nad torami kolejowymi
Zakończono montaż głównych elementów konstrukcji stalowej wiaduktu nad torami kolejowymi (dźwigary łukowe). Aktualnie trwają prace związane z wykonaniem zabezpieczenia antykorozyjnego elementów stalowych wiaduktu oraz montaż wieszaków linowych dla podwieszenia dolnego rusztu konstrukcji stalowej na dźwigarach łukowych. Trwa też demontaż tymczasowej ścianki szczelnej, która zabezpieczała istniejącą jezdnię Traktu Św. Wojciecha.
Wiadukt nad ul. Nowe Podwale Grodzkie
Trwają prace zbrojeniowe części nośnej wiaduktu. Betonowanie ustroju nośnego wiaduktu wykonano w tym tygodniu.
Estakada
Aktualnie trwają prace przygotowawcze płyty układu nośnego do ułożenia hydroizolacji z papy termozgrzewalnej.
Mostek nad Kanałem Raduni
Na płycie układu nośnego wykonano część hydroizolacji pod kapami chodnikowymi. Aktualnie trwa montaż krawężników i zbrojenie konstrukcji chodnikowych. Pod koniec tygodnia planowane jest betonowanie kap chodnikowych.
Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty będzie na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których będą podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ciągu powstającej ulicy Nowe Podwale Grodzkie powstanie drugi wiadukt. Składać się on będzie z ram żelbetowych z osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni. Budowa rozpoczęła się od strony wschodniej. Kiedy pierwszy obiekt będzie gotowy, wówczas na niego zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranej estakady zostanie zbudowany drugi nowy wiadukt.
Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A. Koszt inwestycji to niespełna 147 mln złotych, z czego 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa powinna się zakończyć w październiku 2020 roku.