Co obecnie dzieje się na placu budowy?
Na samym wiadukcie, znajdującym się nad torami kolejowymi, wykonano kapy chodnikowe na płycie nośnej, a na końcach obiektu zamontowano urządzenia dylatacyjne. Wkrótce na powierzchni betonu układana będzie żywica - właśnie trwają przygotowania do przeprowadzenia tych prac.
Na obu łukach konstrukcji stalowej wiaduktu położono natomiast ostatnią, wierzchnią powłokę zabezpieczenia antykorozyjnego.
Jak informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, do wykonania na tym obiekcie pozostało ułożenie papy termozgrzewalnej na płycie nośnej oraz ułożenie mas bitumicznych.
- Przed oddaniem do użytkowania, wykonany zostanie montaż barier ochronnych oraz balustrad na obiekcie - zaznacza Niezgoda.
Na powstającym wiadukcie nad ul. Nowe Podwale Grodzkie zauważyć można już gotowe gzymsy i kapy chodnikowe na płycie nośnej. Aktualnie płyta nośna przygotowywana jest do układania izolacji z papy termogrzewalnej na części jezdnej obiektu. Kiedy zostanie już ułożona, do położenia pozostaną masy bitumiczne oraz montaż barier i balustrad ochronnych.
Zakończono też większość prac na moście nad Kanałem Raduni. Obiekt został wygrodzony od strony ul. Zaroślak.
- Prace wykończeniowe mostu oraz budowa przy nim murów oporowych, będą wykonywane w ramach robót budowy drugiej jezdni trasy głównej (jezdnia lewa) - wyjaśnia Aneta Niezgoda.
Trwają też ostatnie roboty drogowe na dojazdach do obiektów mostowych: układana jest podbudowa drogowa na dojazdach do obiektu. Na przełomie lipca i sierpnia zaplanowano układanie mas bitumicznych na obiektach mostowych oraz na dojazdach do obiektów.
Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty będzie na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których będą podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ciągu powstającej ulicy Nowe Podwale Grodzkie powstanie drugi wiadukt. Składać się on będzie z ram żelbetowych z osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni. Budowa rozpoczęła się od strony wschodniej. Kiedy pierwszy obiekt będzie gotowy, wówczas na niego zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranej estakady zostanie zbudowany drugi nowy wiadukt.
Inwestycja ta ma poprawić połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową nr 91.
Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A. Koszt inwestycji to niespełna 147 mln złotych, z czego 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowa rozpoczęła się w kwietniu 2018 r. Powinna zakończyć się w październiku 2020 roku.