![Dwie trzecie zaplanowanych robót przy budowie wiaduktu zostało już wykonanych](https://www.gdansk.pl/download/2020-08/155275.png)
Przed rokiem otwarto pierwszą nitkę nowego wiaduktu. Poprzedni obiekt, ze względu na fatalny stan techniczny, został całkowicie rozebrany. Co dzieje się obecnie na placu budowy?
W przyszłym roku na 84 gdańskich przystankach pojawią się nowe tablice informacji pasażerskiej
- Kontynuowane są prace przy budowie dojazdów do drugiej, lewej nitki wiaduktu (patrząc od strony Oruni - przyp. red.). Na konstrukcji wiaduktu wykonywane jest zabezpieczenie antykorozyjne poszczególnych elementów, prowadzone są również prace izolacyjne. Równolegle trwają prace drogowe związane z budową ulicy nazywanej roboczo Nowe Podwale Grodzkie. W okolicy ul. Zaroślak prace drogowe koncentrują się na układaniu warstw podbudowy pod nawierzchnię jezdni i chodników - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje realizację tej inwestycji. - Prace brukarskie prowadzone są również w okolicy ul. Św. Trójcy oraz przy stacji benzynowej znajdującej się przy ul. Trakt św. Wojciecha. Natomiast na budynku parkingu trwa montaż elewacji obiektu - dodaje.
![W ramach inwestycji zbudowano także most nad kanałem Raduni](https://www.gdansk.pl/download/2020-08/155278.png)
Oprócz budowy wiaduktu, inwestycja zakłada również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstaje też nowy układ drogowy, który obejmuje rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany jest wspomniany parking kubaturowy.
Pirs Terminalu T2. Zobacz jak rośnie w oczach nowa inwestycja w Porcie Lotniczym Gdańsk
Część wiaduktu, już oddana do użytku kierowcom, ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Ruch odbywa się po trzech pasach jezdni. Po zakończeniu budowy całej inwestycji, na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Przewidziano tu także ciąg pieszo-rowerowy.
![W ramach inwestycji na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Przewidziano tu także ciąg pieszo-rowerowy](https://www.gdansk.pl/download/2020-08/155276.jpg)
Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których podwieszone będą pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą.
Bastion Wiebego i Baszta Nowa. Spacer po dawnych fortyfikacjach
Budowa drugiej nitki wiaduktu powinna zakończyć się zgodnie z przyjętym harmonogramem, a więc w IV kwartale 2020 roku.
Realizowana inwestycja ma poprawić połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową nr 91.
![W sąsiedztwie nowego parkingu zachowano i wyeksponowano fragmenty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego](https://www.gdansk.pl/download/2020-08/155279.png)
W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazało się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia obiektów mostowych, co wpłynęło na harmonogram prac. Odkrycie pozostałości murów obronnych dawnego Gdańska wymusiło też przeprojektowanie planowanego parkingu przy ul. Okopowej.
![Roboty powinny zakończyć się w IV kwartale 2020 r.](https://www.gdansk.pl/download/2020-08/155277.jpg)
Budowa obiektów rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Wykonawcą prac jest firma Budimex S.A. Koszt inwestycji to ok. 163 mln złotych.