Przed rokiem otwarto pierwszą nitkę nowego wiaduktu. Poprzedni obiekt, ze względu na fatalny stan techniczny, został całkowicie rozebrany. Co dzieje się obecnie na placu budowy?
W przyszłym roku na 84 gdańskich przystankach pojawią się nowe tablice informacji pasażerskiej
- Kontynuowane są prace przy budowie dojazdów do drugiej, lewej nitki wiaduktu (patrząc od strony Oruni - przyp. red.). Na konstrukcji wiaduktu wykonywane jest zabezpieczenie antykorozyjne poszczególnych elementów, prowadzone są również prace izolacyjne. Równolegle trwają prace drogowe związane z budową ulicy nazywanej roboczo Nowe Podwale Grodzkie. W okolicy ul. Zaroślak prace drogowe koncentrują się na układaniu warstw podbudowy pod nawierzchnię jezdni i chodników - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje realizację tej inwestycji. - Prace brukarskie prowadzone są również w okolicy ul. Św. Trójcy oraz przy stacji benzynowej znajdującej się przy ul. Trakt św. Wojciecha. Natomiast na budynku parkingu trwa montaż elewacji obiektu - dodaje.
Oprócz budowy wiaduktu, inwestycja zakłada również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstaje też nowy układ drogowy, który obejmuje rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany jest wspomniany parking kubaturowy.
Pirs Terminalu T2. Zobacz jak rośnie w oczach nowa inwestycja w Porcie Lotniczym Gdańsk
Część wiaduktu, już oddana do użytku kierowcom, ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Ruch odbywa się po trzech pasach jezdni. Po zakończeniu budowy całej inwestycji, na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Przewidziano tu także ciąg pieszo-rowerowy.
Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których podwieszone będą pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą.
Bastion Wiebego i Baszta Nowa. Spacer po dawnych fortyfikacjach
Budowa drugiej nitki wiaduktu powinna zakończyć się zgodnie z przyjętym harmonogramem, a więc w IV kwartale 2020 roku.
Realizowana inwestycja ma poprawić połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową nr 91.
W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazało się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia obiektów mostowych, co wpłynęło na harmonogram prac. Odkrycie pozostałości murów obronnych dawnego Gdańska wymusiło też przeprojektowanie planowanego parkingu przy ul. Okopowej.
Budowa obiektów rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Wykonawcą prac jest firma Budimex S.A. Koszt inwestycji to ok. 163 mln złotych.