• Start
  • Wiadomości
  • Wertykalny ogród deszczowy i zróżnicowana przestrzeń - oto koncepcja dla Placu Czerwonych Gitar. WIZUALIZACJE

Wertykalny ogród deszczowy i zróżnicowana przestrzeń - oto koncepcja dla Placu Czerwonych Gitar. WIZUALIZACJE

Spójna koncepcja, funkcjonalność, wysokie walory kompozycji oraz symboliczne nawiązania do legendarnych patronów. Oto przykładowe zalety koncepcji, która zwyciężyła w konkursie na opracowanie architektoniczno-urbanistycznego projektu zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar. Wyniki ogłoszono 21 grudnia 2022 r. - na Placu, który czeka metamorfoza.
21.12.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
I miejsce w konkursie na opracowanie architektoniczno-urbanistycznego projektu zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar w Gdańsku
I miejsce w konkursie na opracowanie architektoniczno-urbanistycznego projektu zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar w Gdańsku
Pracownia Saneccy Sp. z o.o.

Informacje o konkursie na projekt zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar

Wytyczne konkursu zakładały m.in. uwzględnienie budowy torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Klonowej. Istotna była również dostępność dla osób o szczególnych potrzebach, spójność z sąsiednimi terenami i innowacyjność w zakresie rozwiązań proekologicznych i proklimatycznych, ale także realność i ekonomika projektowanych rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem trwałości zastosowanych elementów i kosztów eksploatacji. Wszystko to i wiele innych kwestii należało uwzględnić w proponowanej koncepcji tak, by po modernizacji Plac stał się miejscem reprezentacyjnym dla Górnego Wrzeszcza, gdzie mieszkańcy i turyści będą chcieli zatrzymać się na dłużej.

Wertykalny ogród deszczowy usytuowany będzie przy ul. Lendziona, obok Domu Rzemiosł przy ul. Klonowej
Wertykalny ogród deszczowy usytuowany będzie przy ul. Lendziona, obok Domu Rzemiosł przy ul. Klonowej
Pracownia Saneccy Sp. z o.o.

Otwartym konkursem ogłoszonym przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni na początku października b.r. objęty był obszar od skrzyżowania ulic Lendziona i Dmowskiego, poprzez ul. Klonową, gdzie obecnie znajdują się miejsca postojowe, plac przy Cristalu, a także fragment al. Grunwaldzkiej do granicy Parku de Gaulle’a i charakterystycznej ptasiej fontanny.

Nadesłano 13 projektów. O nagrodę główną rywalizowały zespoły nie tylko z Polski – Gliwic, Warszawy, Dąbrowy Górniczej, Katowic, Krakowa czy Trójmiasta. Do konkursu przystąpili również architekci z Helsinek, Kijowa i Berlina.

W koncepcji zieleń jest nawet bardziej czerwona niż zielona - to nawiązanie do patrona projektowanej przestrzeni - Czerwonych Gitar
W koncepcji zieleń jest nawet bardziej czerwona niż zielona - to nawiązanie do patrona projektowanej przestrzeni - Czerwonych Gitar
Pracownia Saneccy Sp. z o.o.

Konkurs na koncepcję zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar. W puli nagród 70 tys. złotych

Komisja konkursowa 

Komisji konkursowej składającej się z ekspertów z zakresu architektury, przedstawicieli: Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, Biura Rozwoju Gdańska, Biura Architekta Miasta, Zarządu Transportu Miejskiego i Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przewodniczył prof. dr hab. inż. arch. Jakub Szczepański - prodziekan ds. nauki Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Eksperci zasiadający w komisji omówili i szczegółowo przeanalizowali każdą pracę. Jednogłośnie zdecydowano o przyznaniu I i II nagrody oraz wyróżnienia:

  • pierwszą nagrodę w kwocie 38 tys. zł przyznano krakowskiej pracowni Saneccy Sp. z o.o.
  • drugą nagrodę w wysokości 27 tys. zł zdobył zespół projektowy z Gliwic, w składzie: Michał Stangel, Agata Goleśna, Michał Gałuszka, Patryk Prychodko, Krzysztof Rostański
  • wyróżnienie i 5 tys. zł otrzymał trójmiejski zespół – Ewa Ostrowicka, Anna Kamińska, Szymon Kulikowski, Paulina Kwiatkowska, Tomasz Marek
Amfiteatralne ławki wokół klombów
Amfiteatralne ławki wokół klombów
Pracownia Saneccy Sp. z o.o.

 

Wizja przyszłości dla Placu Czerwonych Gitar

Zwycięski zespół proponuje stworzenie wielofunkcyjnej, otwartej przestrzeni miejskiej. Motywem przewodnim znajdującym odzwierciedlenie w poszczególnych formach i  kompozycji, jest refleksja nad muzyką i dźwiękiem. Nawiązania do patronów placu można dostrzec np. w kształcie elementów małej architektury -  siedziska w kształcie amfiteatralnych ławek, a także w czerwonej kolorystyce projektowanych nasadzeń, w tym także roślin wrzosowatych.

”Kluczowym aspektem koncepcji jest jej otwartość i elastyczność, dająca możliwość realizowania różnych scenariuszy wykorzystujących centralną przestrzeń placu (np. targi, koncerty, festyny, stragany w okresach świątecznych, parady, zawody sportowe, lodowiska, wystawy, pokazy mody itd.)” - czytamy w opisie wybranej koncepcji.

Strefy wypoczynku proponowane są na całej objętej konkursem przestrzeni
Strefy wypoczynku proponowane są na całej objętej konkursem przestrzeni
Pracownia Saneccy Sp. z o.o.

W południowo-wschodniej części placu autorzy umiejscowili strefę relaksu i wypoczynku - kameralne wnętrze wygrodzone różnej wysokości zielenią dającej namiastkę parku o naturalnym leśnym charakterze, gdzie można odpocząć od miejskiego zgiełku.

Natomiast przestrzeń ul. Klonowej chcieliby dedykować głównie funkcji handlowo-usługowej z możliwością wypoczynku w zieleni.

W projekcie pojawia się też innowacyjne rozwiązanie - ekologiczny trejaż pełniący funkcję ogrodu deszczowego. Będzie on porośnięty pnączami winorośli, której liście czerwienieją na jesień. Instalacja wykorzystuje proces transpiracji pary wodnej. Dzięki przemyślanej formie tworzącej efekt kominowy, zjawisko jest intensyfikowane. Konstrukcja składa się z piętnastu symbolicznych płyt, nawiązujących do statystyki dyskografii gigantów bigbitu.

Koncepcja zespołu architektów z Gliwic zajęła II miejsce w konkursie na opracowanie architektoniczno-urbanistycznego projektu zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar
Koncepcja zespołu architektów z Gliwic zajęła II miejsce w konkursie na opracowanie architektoniczno-urbanistycznego projektu zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar
Michał Stangel, Agata Goleśna, Michał Gałuszka, Patryk Prychodko, Krzysztof Rostański

Jest wizja - co dalej z Placem Czerwonych Gitar?

- Dzięki konkursowi uzyskaliśmy spójną, wielopłaszczyznową i niezwykle interesującą koncepcję - ocenia Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. - Zwycięska wizja będzie główną wytyczną architektoniczną do opracowania dokumentacji projektowej zagospodarowania terenu Placu Czerwonych Gitar.

Plac Czerwonych Gitar to miejsce z potencjałem. Planowana metamorfoza odmieni przestrzeń dotąd kojarzącą się przede wszystkim z „pieszym tranzytem” między dworcem kolejowym a al. Grunwaldzką.

Wizualizacja projektu, który zajął II miejsce w konkursie
Wizualizacja projektu, który zajął II miejsce w konkursie
Michał Stangel, Agata Goleśna, Michał Gałuszka, Patryk Prychodko, Krzysztof Rostański
II miejsce w konkursie
II miejsce w konkursie
Michał Stangel, Agata Goleśna, Michał Gałuszka, Patryk Prychodko, Krzysztof Rostański
 
Wyróżnienie w konkursie na opracowanie architektoniczno-urbanistycznego projektu zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar
Wyróżnienie w konkursie na opracowanie architektoniczno-urbanistycznego projektu zagospodarowania Placu Czerwonych Gitar
Ewa Ostrowicka, Anna Kamińska, Szymon Kulikowski, Paulina Kwiatkowska, Tomasz Marek
Wyróżnienie
Wyróżnienie
Ewa Ostrowicka, Anna Kamińska, Szymon Kulikowski, Paulina Kwiatkowska, Tomasz Marek
Wyróżnienie
Wyróżnienie
Ewa Ostrowicka, Anna Kamińska, Szymon Kulikowski, Paulina Kwiatkowska, Tomasz Marek

 

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim