Jakie było zainteresowanie konsultacjami społecznymi?
Umowa na wsparcie w kwocie ponad pół miliona złotych z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na realizację Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej została podpisana w piątek, 7 kwietnia.
Gdańsk jak Lublana? Rozmowa z ekspertem ds. zrównoważonej mobilności
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, inaczej SUMP (z ang. Sustainable Urban Mobility Plan), ma zwiększyć swobodę przemieszczania się mieszkańców metropolii, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej czy wieku.
W marcu odbył się II etap konsultacji społecznych, w wersji online, dotyczących Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Uczestniczyło w nich prawie 300 osób.
Ile samorządów jest zaangażowanych w SUMP?
Obecnie trwa analiza wniosków mieszkańców. W wakacje zaplanowano jeszcze III etap konsultacji społecznych. Końcowa wersja dokumentu gotowa będzie we wrześniu 2023 r.
Velo-city 2025. Za dwa lata Gdańsk gospodarzem najważniejszej konferencji rowerowej
Do sporządzenia SUMP przystąpiły wszystkie gminy i powiaty Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) - łącznie 59 jednostek samorządowych.
ZOBACZ FILM Z OTWARCIA 4 MARCA 2023 r. LINII TRAMWAJOWEJ NOWA WARSZAWSKA:
Prace, na zlecenie stowarzyszenia metropolitalnego, wykonuje konsorcjum warszawskich i trójmiejskich firm: A2P2 Architecture&Planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Jaka jest idea SUMP?
Głównym celem w zrównoważonej mobilności jest zapewnienie mieszkańcom możliwości wyboru środka transportu przy jednoczesnej redukcji emisji zanieczyszczeń. SUMP postrzega kolej, autobusy, tramwaje, samochody, pieszych i rowerzystów jako elementy jednego systemu, które powinny być spójne i wzajemnie się uzupełniać.
Analizy codziennych podróży mieszkańców gmin OMGGS wskazują, że dziennie wykonują oni ponad 460 tysięcy podróży do i z Trójmiasta. W większości są to podróże z gmin ościennych, dlatego poprawa połączeń na tych kierunkach ma być celem zmian proponowanych przez SUMP.
Sporządzenie SUMP jest wymagane dla uzyskania środków unijnych przez samorządy na inwestycje transportowe w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027. Chodzi w tym przypadku o pieniądze np. na budowę i rozbudowę węzłów przesiadkowych, parkingów buforowych, nowych tras rowerowych, modernizację taboru i rozbudowę systemów informacji pasażerskiej.
OMGGS nie jest jedyną metropolią, która sporządza takie plany. Dokumenty te są powszechnie opracowywane i wdrażane przez europejskie metropolie. Praga, Budapeszt, Lyon czy Manchester - to tylko niektóre z miast, które wprowadzają w życie zapisy swoich SUMP-ów.