W Porcie Północnym będzie lepszy transport kolejowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały w piątek, 14 listopada, porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury transportowej do głębokowodnych terminali przeładunkowych zlokalizowanych na wyspie Stogi. Do 2027 r. kolejowa spółka przygotuje studium wykonalności, a następnie dokumentację projektową. Planowana inwestycja jest strategiczną dla rozwoju portu, a tym samym dla polskiej gospodarki i bezpieczeństwa kraju.
14.11.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Duży statek zacumowany przy betonowym nabrzeżu, nad nim pracują suwnice, które wyładowują kontenery. Na pierwszym planie widoczne tory
Rozbudowa drogowo-kolejowej infrastruktury to kluczowa kwestia dla rozwoju gdańskiego portu
Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Czas na rozbudowę dostępu do portu

W pierwszej kolejności PLK opracuje studium wykonalności (I etap w latach 2026 – 2027). Następnie planowane jest rozpoczęcie w 2028 r. prac nad dokumentacją projektową (II etap). Ta natomiast umożliwi w perspektywie do roku 2034 rozpoczęcie realizacji inwestycji w zakresie kolejowej infrastruktury towarzyszącej rozbudowie Portu Północnego w Gdańsku (III etap).

Całość projektu ma objąć modernizację istniejących linii kolejowych, ich elektryfikację oraz budowę nowych odcinków. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zabezpieczeniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

gcm-download-1920-20251114-umowa-port-pkp-008.4f70ae15
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Zdaniem Arkadiusza Marchewki, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, o kluczowej roli portów morskich w rozwoju polskiej gospodarki nie trzeba nikogo przekonywać.

Strategiczna inwestycja rusza w Naftoporcie

- Aby były bardziej konkurencyjne już teraz trzeba planować inwestycje związane z poprawą przepustowości na liniach kolejowych. Z roku na rok zwiększa się liczba towarów, które są przeładowywane w porcie w Gdańsku. Dostarczane tutaj przez statki muszą być sprawnie obsłużone i trafić na południe Polski czy też do naszych południowych sąsiadów. I dlatego potrzebujemy rozwijać infrastrukturę dostępową, kolejową i drogową. Tym bardziej, że mamy ambitne plany na rozwój portu w Gdańsku. Dzisiaj transport w Porcie Północnym, można powiedzieć, że opiera się na jednym moście kolejowym i jednym moście drogowym - powiedział wiceminister infrastruktury. 

gcm-download-1920-20251114-umowa-port-pkp-012.9c371d9e
Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Realizacja zadania ma strategiczne znaczenie dla wzmocnienia gospodarki i bezpieczeństwa państwa poprzez zwiększenie potencjału logistycznego Portu Gdańsk oraz przepustowości na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK. Tylko w 2024 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 355 tysięcy wagonów kolejowych (liczba dotyczy wyłącznie kontrahentów ZMPG). 

Baltic Hub napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski. Otwarto nowy terminal

- Podpisane porozumienie między zarządcą narodowej sieci linii kolejowych a portem w Gdańsku to przykład udanej współpracy i rozsądnego planowania inwestycji infrastrukturalnych, niezbędnych dla transportu ładunków – dodał Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

gcm-download-1920-20251114-umowa-port-pkp-015.c2f35170
Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, podkreślił, że w przyszłym roku do wydania będzie aż 200 miliardów złotych ze środków unijnych. - Ministerstwo Infrastruktury wykorzystuje największą część tych funduszy - zaznaczył.

Dobre wieści dla dwóch dzielnic

Satysfakcji z porozumienia zawartego między PLK a władzami portu nie kryła też Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

– To dobra wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców dzielnic Orunia i Olszynki. Dziś transport kolejowy jedzie głównie przez te dwie dzielnice. Ja niemal na co dzień spotykam się z ich mieszkańcami, którzy mają z tego powodu uciążliwości. Bardzo się cieszę, że powstanie alternatywna droga wyjazdowa i wjazdowa do portu. Odciąży wyspę portową, która jest miejscem unikalnym. I ważne jest, żeby ta zmiana odbyła się w otwartym dialogu z mieszkańcami - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz.

gcm-download-1920-20251114-umowa-port-pkp-018.51bf37ae
Bardzo się cieszę, że powstanie alternatywna droga wyjazdowa i wjazdowa do portu - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Dodała, że tego typu inwestycje infrastrukturalne muszą być przygotowane w sposób zrównoważony. - Z jednej strony musimy troszczyć się o strategiczne bezpieczeństwo Gdańska i Polski. Z drugiej, dać mieszkańcom i miłośnikom wyspy portowej powód, by dalej to miejsce kochać – wyjaśniła.

Więcej kolei w porcie

Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, podkreśliła natomiast potrzebę budowy drugiego mostu lub tunelu prowadzącego na wyspę portową. To właśnie tam bowiem zlokalizowane są specjalistyczne terminale głębokowodne, które odpowiadają za ponad 80 procent przeładunków w porcie.

Funkcjonowanie Naftoportu, Gaspolu czy Port Północnego ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Natomiast działalność Baltic Hub stanowi strategiczny filar rozwoju gospodarczego i logistycznego Polski, umacniając pozycję Gdańska jako jednego z najważniejszych portów na Bałtyku.

Maryla Rodowicz na falochronie. Jak 50 lat temu powstał Port Północny?

– Rozbudowujący się dynamicznie Port Północny potrzebuje nowej infrastruktury kolejowej: dodatkowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji Port Północny. Obecna sieć już dziś staje się czynnikiem ograniczającym nasz rozwój. Porty bowiem nie mogą rozwijać się w oderwaniu od sieci kolejowej. Dlatego rozwój połączeń intermodalnych jest jednym z filarów naszej strategii, którą właśnie opracowujemy. Dzisiejsze porozumienie z PLK to nie tylko plan. To konkretna odpowiedź na wyzwania, które stoją przed nami i przed całą polską logistyką – zaznaczyła Dorota Pyć.

gcm-download-1920-20251114-umowa-port-pkp-025.0e648d10
Od lewej: Maciej Kaczorek - członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Dorota Pyć - prezes zarządu Portu Gdańsk, Marcin Mochocki - członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Krzysztof Kaczmarek - wiceprezes zarządu Portu Gdańsk ds. infrastruktury, Alan Aleksandrowicz - wiceprezes zarządu Portu Gdańsk ds. finansowych i bezpieczeństwa
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

O tym, jak ważne jest podpisane porozumienie mówił też Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK.

- Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia transportu kolejowego w codziennym funkcjonowaniu polskich portów nad Bałtykiem. Dlatego planujemy oraz realizujemy inwestycje, które poprawiają przepustowość na trasach do nabrzeży oraz zapewniają szybki, sprawny, bezpieczny i przyjazny dla środowiska transport ładunków koleją. Niezwykle istotne jest, żeby to bijące serce polskiej gospodarki, jaką są porty morskie, połączyć z krwiobiegiem gospodarki, jaką jest zarządzana przez PLK sieć kolejowa - nadmienił przedstawiciel władz kolejowej spółki. 

Większa przepustowość na torach do portów w Trójmieście

Realizowane i planowane przez PLK inwestycje na liniach kolejowych prowadzących do portów w Gdańsku i Gdyni są odpowiedzią na potrzeby zwiększenia ich potencjału przewozowego.

W latach 2019 – 2024 poprawiony został kolejowy dostęp do obu portów, na co przeznaczono ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Tym samym do nabrzeży dojeżdża więcej pociągów, dłuższych i cięższych, które mogą zabrać więcej towarów.

W ubiegłym roku PLK rozpoczęła modernizację linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto (w latach 2021-2024 realizowane były prace na liniach stycznych), mającą istotne znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni.

Dobre wyniki Portu Gdańsk po trzech kwartałach

We wrześniu br. ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pn. „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”. Budowa dodatkowego toru poprawi przepustowość na głównym wylocie z Trójmiasta, w tym do portu w Gdańsku, oraz pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Zakończenie prac planowane jest w 2030 r. 

TV

Zupa na Monciaku