• Start
  • Wiadomości
  • W piątek premiera „Szklanej menażerii” Tennessee Williamsa

W piątek premiera „Szklanej menażerii” Tennessee Williamsa. Na Scenie Kameralnej

Teatr Wybrzeże zaprasza na najnowszą premierę - „Szklaną menażerię” Tennessee Williamsa, w reżyserii Stanisław Chludzińskiego. Premiera odbędzie się 5 lipca na Scenie Kameralnej w Sopocie. 
05.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia młodą kobietę siedzącą na łóżku, ze skrzyżowanymi nogami i splecionymi ramionami, sprawiającą wrażenie zamyślonej lub zmartwionej. W tle wiszą na cienkich nitkach kolorowe elementy, a cała scena jest oświetlona miękkim, fioletowym światłem, nadając jej przytulny, choć nieco melancholijny nastrój
W jednej z głównych ról zobaczymy Karolinę Kowalską, nagradzaną aktorkę Teatru Wybrzeże
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Spektakle Teatru Wybrzeże zobaczysz bezpłatnie na Scenie Letniej

„Szklana menażeria” to obfitujący w wątki autobiograficzne dramat autorstwa Tennessee Williamsa. Po raz pierwszy wystawiony został na Broadwayu w 1945 roku, a dziś jest jednym z najbardziej znanych dzieł tego amerykańskiego autora – doczekał się zarówno licznych adaptacji teatralnych, jak i filmowych ekranizacji. 

Sztuka opowiada historię rodziny naznaczonej toksycznymi relacjami. U boku samotnej matki i zahukanego brata, Toma, żyje Laura, chorobliwie nieśmiała dziewczyna. Trudno jej odnaleźć się w realnym społeczeństwie, więc zamiast rzeczywistości wybiera szklane figurki.

Młodzi twórcy, którzy ten dramat przenoszą na deski Teatru Wybrzeże – dla Stanisława Chludzińskiego jest to dyplom reżyserski, a towarzyszy mu dramaturg Bartosz Cwaliński – szukają odpowiedzi na pytania dotyczące tego, czym współcześnie te szklane figurki są, inności i relacji rodzinnych i które naznaczają nas na całe życie.

Zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę siedzącego na podłodze obok łóżka, który patrzy w stronę aparatu. W tle znajduje się kilka starych monitorów, a cała scena jest oświetlona niebieskim światłem, co nadaje jej technologiczny i nostalgiczny klimat
Stanisław Chludziński spektaklem tym debiutuje w teatrze instytucjonalnym
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

- Tom jest bardzo ważny jako narrator tej opowieści. Jego narracja, będąca tak naprawdę wyrzutem sumienia, spaja upadek tego domu. Natomiast chciałem mocno wyciągnąć jako bohaterkę Laurę, zaznaczyć jej przestrzeń i jej świat, a także trochę zredefiniować to, co nazywamy tutaj „szklaną menażerią”, i zastanowić się, co jest nią współcześnie dla nas, dla mnie i dla pokolenia mojego i jeszcze młodszego - mówi reżyser nowej premiery Teatru Wybrzeże, Stanisław Chludziński.

- Postawiłem w tej inscenizacji na relację rodzeństwa - prawdziwym wyrzutem sumienia Toma jest to, że zostawił siostrę, i ból z tego wynikający jest najbardziej dojmujący w tym wspomnieniu. Ważne było dla mnie to, żeby postać Laury, która w oryginalnym dramacie jest bardzo nieporadna i bezwolna, wzmocnić i ukazać jej wewnętrzną walkę. Uważam, że kiedy mówimy o osobach w spektrum zaburzeń, a ona na pewno taką osobą jest, należy oddać im to, co ludzkie, ukazując z szacunkiem dramat, który dzieje się za zamkniętymi drzwiami wielu domów - dodaje.

Zdjęcie przedstawia kobietę w średnim wieku siedzącą na krześle lub łóżku, otoczoną niebieskim światłem. W tle widoczne są telewizory lub ekrany wyświetlające niezidentyfikowane obrazy, co tworzy futurystyczną i nieco tajemniczą atmosferę
Zamiast szklanych figurek w spektaklu zobaczymy... szklane ekrany
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Twórcy spektaklu

 
Stanisław Chludziński (rocznik 2000) jest studentem V roku Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej AST. Reżyseruje spektakle, czasem je pisze, a czasem zrobi do teatru wideo czy teledysk. Współpracował z takimi twórcami, jak: Iwona Kempa („Spóźnione Odwiedziny”, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), Kuba Kowalski („Salome”, Teatr Stary im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) czy Marcin Wierzchowski („Zanurzenie”, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach). Reżyser i dramaturg spektakli, takich jak: „Popiół” (Kolektyw Kombajn/Teatr AST), który był z sukcesami pokazywany na licznych festiwalach w Polsce i za granicą, „Dezerterzy” (Teatr Barakah), „Kamil ma urodziny” (Teatr Bez Rzędów), „Trylogia Klimatyczna” (Teatr AST/UEK) czy „The Clash/Zderzenie” (Teatr Ludowy TiM). W swoich pracach często stara się badać kwestie powiązane z wpływem lęku i traumy na życie człowieka, zarówno na płaszczyźnie zjawisk społecznych, jak i historii pojedynczych ludzi.
 

W spektaklu występują: Anna Kociarz, Karolina Kowalska, Piotr Chys i Paweł Pogorzałek. Scenografia i kostiumy: Kalina Gałecka, reżyseria światła: Monika Stolarska, muzyka, video: Nikodem Dybiński. Przekład: Jacek Poniedziałek.

Premiera 5 lipca

Premiera spektaklu odbędzie się w piątek, 5 lipca, o godzinie 19:00, na Scenie Kameralnej w Sopocie (ul. Bohaterów Monte Cassino 30). Kolejne grania: sobota-niedziela, 6-7 lipca, oraz wtorek-środa, 9-10 lipca, godzina 19:00.

W spektaklu użyto świateł stroboskopowych oraz palone są papierosy.

Spektakl został współfinansowany przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie w ramach programu Fundusz na Start.

Zobacz zdjęcia z próby medialnej:

28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski od 25 lipca do 4 sierpnia. PROGRAM

TV

Huczne obchody 50-lecia Zaspy