Jaki jest cel inwestycji?
Informacje o ogłoszeniu przetargu przedstawione zostały we wtorek, 4 kwietnia, podczas konferencji prasowej, w której wzięli udział: Piotr Grzelak - zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Karol Kalinowski - dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) oraz Marcin Dawidowski - dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Ponad 68 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk. Tyle towaru nie było do tej pory w historii firmy
W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego i budowa nowego układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym z odwodnieniem, na terenie będącym zapleczem logistycznym i inwestycyjnym Portu Północnego w Gdańsku.
Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępności do terenów inwestycyjnych w rejonie Portu Północnego. A także ułatwienia dla ruchu kołowego w obszarze, gdzie następuje intensywny rozwój bazy logistycznej i przemysłowej.
- W V edycji Polskiego Ładu przewidywano dofinansowanie stref przemysłowych. My, postawiliśmy na port gdański i na jego bezpośrednie zaplecze. Mamy świadomość, że po pierwsze: gospodarczo dla Gdańska to jest kluczowe miejsce, kluczowy generator gospodarczy. Ale jest to również strategiczny obszar dla państwa polskiego, zwłaszcza w kontekście wojny w Ukrainie, gdzie port Gdański dzisiaj pełni tak naprawdę rolę portu również ukraińskiego w momencie, kiedy Morze Czarne jest zablokowane przez wojska rosyjskie
– mówił podczas konferencji prezydent Piotr Grzelak.
Ile wniosków o wsparcie mogło złożyć miasto Gdańsk?
W V edycji rządowego Polskiego Ładu ubiegać się można było o dofinansowanie projektów w ramach Rozwoju stref przemysłowych. Miasto mogło zgłosić maksymalnie dwa wnioski o dofinansowanie. Nabór skończył się w lipcu 2022 r.
Dwa złożone przez miasto projekty dotyczyły terenów Portu Gdańsk i były konsultowane z władzami tej spółki. Dofinansowanie otrzymał projekt Budowa Układu Drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku. Szacunkowa wartość zadania to 102,04 mln zł. Wnioskowane dofinansowanie wynosi 100 mln zł.
- Do Polskiego Ładu w V edycji zgłosiliśmy 2 elementy układu drogowego. Tak zwany Pelikan, który nie otrzymał dofinansowania. Drugi układ komunikacyjny oparty o oś ulicy Andruszkiewicza, który doprowadza bezpośrednio do zaplecza terminala kontenerowego, do stref przeładunkowych. Celem tej inwestycji jest przede wszystkim szybka logistyka, szybkie wyprowadzenie z portu, przeładunek i wzmocnienie potencjału portowego.W najbliższy czwartek ogłaszamy postępowanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na projekt, którego wartość szacujemy ponad 100 milionów złotych, otrzymaliśmy promesę z Polskiego Ładu.W zakres inwestycji wchodzi nie tylko droga, ale również całe otoczenie, retencja oraz tak zwane bajpasy od Sucharskiego. Jest to szerszy układ komunikacyjny, który sprawnie pozwoli zwiększyć potencjał przeładunkowy Portu Gdańskiego
- dodał Piotr Grzelak.
Jaki będzie zakres prac?
Budowa układu drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku obejmuje budowę jezdni w zakresie ulicy Andruszkiewicza, budowę ronda u zbiegu ul. Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości ul. Nowej Portowej. Ponadto w ramach inwestycji planowana jest budowa wiaduktu na włączeniu ul. Andruszkiewicza z Trasy Sucharskiego w kierunku Warszawy.
- Jest to bardzo ważny projekt dla mieszkańców Gdańska, bo zwiększa on atrakcyjność przestrzeni przyportowej. W ramach inwestycji przewidywana jest budowa nowego odcinka w ciągu ul. Andruszkiewicza, dla możliwości przyszłej rozbudowy tak zwanej ul. Nowej Portowej. Pewien zakres prac będzie wykonywany także w formule "projektuj i buduj", będzie to budowa wiaduktu, który w kierunku Warszawy pozwoli na bezkolizyjne włączenie się do ruchu w ciągu ul. Sucharskiego. Powstanie także łącznica z ul. Sucharskiego. Okres realizacji wynosi około 3,5 roku i wynika ze względu na tą formułę "projektuj i buduj", czyli uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych
- wyjaśnił dyrektor DRMG Karol Kalinowski.
Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji?
Przetarg dotyczył będzie także zaprojektowanie części zakresu - sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wzdłuż ul. Andruszkiewicza, a także łącznicy ul. Andruszkiewicza z Trasą Sucharskiego w formie wiaduktu wraz z budową drogi łączącej Trasę Sucharskiego z ul. Sucharskiego - tzw. „węzła dzielnicowego”. Prace projektowe mają potrwać ok. 2 lat od momentu podpisania umowy.
Duża inwestycja na obszarze portowym
Termin realizacji prac przewidziany jest na ok. 3,5 roku od daty podpisania umowy.
oprac. RP