W Gdańsku powstanie terminal zbożowy. Inwestycja o strategicznym charakterze

W gdańskim porcie przy Nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie nowy agro terminal. Inwestycja, którą zrealizuje, a potem będzie zarządzać, państwowa spółka, będzie gotowa do 2026 r. - zapowiedział w poniedziałek, 2 grudnia, premier Donald Tusk. - Gdański terminal zbożowy będzie “bezpiecznikiem”, instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów - dodał szef rządu. Wartość nowej inwestycji w porcie to ok. 400 mln zł.
02.12.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać cztery osoby stojące przy mikrofonach na tle portowych dźwigów i infrastruktury przemysłowej. Wszyscy są ciepło ubrani, co sugeruje chłodną pogodę. Tło stanowią duże suwnice, żurawie portowe oraz kontenery, co wskazuje na teren portu przeładunkowego. Po prawej stronie widoczna jest tablica z fotografią lub wizualizacją przedstawiającą port. Osoby na zdjęciu wyglądają na uczestników oficjalnego wydarzenia lub konferencji prasowej zorganizowanej w tym miejscu. Na ziemi widać kałuże, co może świadczyć o niedawnych opadach deszczu.
Konferencja prasowa na terenie przyszłej inwestycji. Od lewej: Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Arkadiusz Marchewka - wiceminister infrastruktury, Donald Tusk - premier RP, Dariusz Klimczak - minister infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Terminal zbożowy pod kontrolą państwa polskiego

- Pamiętamy wszyscy te emocje, które towarzyszyły kwestii zbożowej wtedy, kiedy do Polski zaczęło wlewać się, wskutek decyzji o otwarciu granicy z Ukrainą, zboże ze Wschodu. To był jeden z tych momentów, w których do świadomości społecznej i polityków dotarła wreszcie informacja, że kwestia zboża to jest także element bezpieczeństwa państwa. Szczególnie w tych trudnych i bardzo wymagających czasach - powiedział na konferencji prasowej Donald Tusk.  
 
Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń
Zaznaczył, że kierowany przez niego rząd podjął już wcześniej decyzje, które skutecznie chronią Polskę przed niekontrolowanym napływem zboża, nie tylko z Ukrainy. 
- Jednym z oczywistych i naturalnych oczekiwań było jednak powstanie kolejnego terminalu zbożowego w Polsce. Takiego, który będzie w dyspozycji państwa polskiego pełniącego - co oczywiste - funkcję komercyjną, ale będącego też "bezpiecznikiem", instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym także bezpieczeństwa polskich rolników - mówił prezes Rady Ministrów.   
Na zdjęciu widać mężczyznę ubranego w ciemną kurtkę zimową z podniesionym kołnierzem, stojącego na tle nieostrego przemysłowego krajobrazu, prawdopodobnie w porcie. Mężczyzna patrzy prosto w obiektyw aparatu, a przed nim znajduje się mikrofon z osłoną przeciwwietrzną. Światło słoneczne oświetla jego twarz, podkreślając detale mimiki. Tło zdjęcia jest rozmyte, ale można dostrzec elementy infrastruktury portowej, takie jak dźwigi i konstrukcje metalowe. Atmosfera zdjęcia jest formalna, co sugeruje, że zostało wykonane podczas oficjalnego wydarzenia.
Premier Donald Tusk przekonywał, że nowy terminal da Polsce możliwość elastycznego działania w sytuacji kryzysu na rynku zboża
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Wyjaśnił, że rząd próbował też odzyskać pełną kontrolę nad terminalami zbożowymi w Gdyni i Szczecinie, ale okazało się to niemożliwe z powodów prawnych i własnościowych.  

Czytaj także: Port Lotniczy Gdańsk dołącza do grona cichych lotnisk (Silent Airport)

- I dlatego decyzja, że wracamy do idei kolejnego terminalu zbożowego w Gdańsku. Nie będę się już wyzłośliwiał i wspominał - takiego powiem wprost - pajacowania niektórych naszych poprzedników, którzy obiecali jak zawsze gruszki na wierzbie, w tym przypadku zboże na wierzbie. A tutaj mamy już konkretne decyzje. Dla nas jest bardzo ważne, aby ta rezerwa w razie jakiś napięć na rynku dawała nam możliwość elastycznego działania. To, co najważniejsze: żeby państwo polskie miało do swojej dyspozycji terminal zbożowy - podkreślił premier. 
Na zdjęciu znajduje się mężczyzna w okularach, ubrany w czarną, ciepłą kurtkę. Stoi przed mikrofonem, wykonując gesty rękami, co sugeruje, że przemawia lub wyjaśnia coś w trakcie wystąpienia. Tło jest rozmyte, ale można zauważyć elementy przemysłowe, takie jak dźwigi portowe i konstrukcje metalowe, co wskazuje na lokalizację w porcie. Światło słoneczne oświetla mężczyznę od boku, podkreślając detale twarzy i jego postawy. Atmosfera zdjęcia wydaje się formalna, związana z jakimś oficjalnym wydarzeniem lub konferencją.
Dariusz Klimczak z PSL - minister infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Odpowiedzialność za budowę terminala zbożowego, a następnie jego zarządzanie, powierzono spółce Port Gdańsk Eksploatacja z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG)

Dobre wyniki polskich portów

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podkreślił, że dziś polskie porty są w dobrej kondycji finansowej.
 
- Porównując rok do roku zwiększamy ich dochodowość netto od 17 do 25 procent. Musimy iść krok dalej i zainwestować w te obszary, które są niezbędne zapewnienia bezpieczeństwa. W tym miejscu powstanie nowy, całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości i zdolnościach przeładunkowych - poinformował Dariusz Klimczak. 
Na zdjęciu widzimy mężczyznę w ciemnej kurtce z podniesionym kołnierzem, stojącego przy mikrofonie. Ma krótkie, starannie ułożone włosy i wygląda na skupionego, co sugeruje, że wygłasza przemówienie. W tle widać rozmyte elementy przemysłowe, takie jak duże dźwigi portowe i konstrukcje metalowe, co wskazuje na lokalizację w porcie. Światło słoneczne oświetla mężczyznę z boku, co podkreśla szczegóły jego twarzy. Zdjęcie ma formalny charakter i prawdopodobnie zostało wykonane podczas oficjalnego wydarzenia lub konferencji w plenerze.
Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Z kolei Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, podkreślił, że inwestycja w Gdańsku została poprzedzona rzetelnymi analizami tego, co dzieje się w branży morskiej. - Widzimy, że w ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże. To inwestycja w kierunku budowy bezpieczeństwa żywnościowego naszego kraju - dodał. 

Czytaj także: Wykonawcy gazociągu wybrani. Jego fragment powstanie w jednej z gdańskich dzielnic

Gdańsk kibicuje inwestycji w porcie 

Obecna na konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, zapewniła, że nowa inwestycja Portu Gdańsk może liczyć na pełne wsparcie ze strony miasta.   
Na zdjęciu znajduje się kobieta w okularach, ubrana w ciemny płaszcz i owinięta jasnym szalikiem. Stoi przed mikrofonem, co sugeruje, że przemawia lub bierze udział w oficjalnym wydarzeniu. Jej twarz jest lekko oświetlona promieniami słońca. W tle widać rozmyte kontenery magazynowe, co wskazuje na lokalizację w porcie lub na terenie przemysłowym. Wyraz twarzy kobiety jest poważny i skoncentrowany, co podkreśla formalny charakter sytuacji. Zdjęcie zostało wykonane w plenerze, w chłodnym, słonecznym dniu.
Satysfakcji z planowanej inwestycji w Porcie Gdańsk nie kryła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
- Choć miasto Gdańsk jest mniejszościowym udziałowcem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, to dziękuję za postrzeganie tego, że port jest absolutnie częścią miasta. I to nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia miasta - dodała Aleksandra Dulkiewicz.  

Szczegóły inwestycji w gdańskim porcie

Port Gdański Eksploatacja (PGE) zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów zbożowych. Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.

Czytaj także: "Desant" z Gdańska w Biurze Rzecznika MŚP. Jak firmom chce pomagać Agnieszka Majewska?

- Wartość całego projektu inwestycyjnego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi, powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji - informuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
 
Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do
10,6 m.
Zdjęcie przedstawia panoramiczny widok portu morskiego i jego okolic, wykonane z lotu ptaka. Na pierwszym planie widoczny jest nabrzeże portowe z zacumowanymi statkami, magazynami i dźwigami. Niektóre budynki i obszary na terenie portu zostały oznaczone na czerwono i zielono, co może wskazywać na ich szczególne przeznaczenie lub etapy planowania inwestycji. W tle rozciąga się miasto z licznymi budynkami mieszkalnymi, biurowymi oraz stadionem o charakterystycznym, złotym kształcie. Z prawej strony widoczne są tereny zielone i ogródki działkowe. Po lewej stronie znajduje się infrastruktura przemysłowa, w tym kominy fabryczne oraz place przeładunkowe. Całość zdjęcia pokazuje zróżnicowany krajobraz łączący tereny przemysłowe, portowe i miejskie. Perspektywa z góry umożliwia uchwycenie skali i organizacji przestrzennej tego obszaru.
Wizualizacja inwestycji. W kolorze czerwonym zaznaczono 9 nowych magazynów na zboże
mat. Port Gdańsk
 
Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie 5 magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
 
Dzięki inwestycjom własnym, jak i kontrahentów, Port Gdańsk w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił swoje zdolności przeładunkowe w zakresie zbóż z 2 mln ton (2019 r.) do 4,3 mln ton (obecnie). W ub.r. przeładunki zbóż podskoczyły do 3,1 mln ton, głównie w relacji eksportowej. W okresie styczeń – październik br. obsłużono 2,4 mln ton ziarna.
 
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z KONFERENCJI PRASOWEJ W PORCIE Z UDZIAŁEM PREMIERA DONALDA TUSKA: 

  
 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Zamiatarki ruszyły w miasto