O najbliższych planach miasta związanych z powstaniem nowych przejść naziemnych i buspasów poinformowano na konferencji prasowej, która odbyła się we wtorek, 9 lipca, nieopodal budynku Nowego Ratusza. W konferencji udział wzięli: Piotr Grzelak – zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, Tomasz Wawrzonek – zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz gdańscy radni: Anna Golędzinowska, Mateusz Skarbek, Cezary Śpiewak-Dowbór, Emilia Lodzińska, Karol Ważny.
Z przekazanych na konferencji informacji wynika, że w najbliższych latach powstanie w Gdańsku 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. Pierwsza dziesiątka, która ma już zapewnione finansowanie, powstanie do końca 2021 roku.
- W tej chwili kończymy prace projektowe nad przejściem dla pieszych przy Bramie Wyżynnej – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Realizacja inwestycji odbędzie się na przełomie tego i przyszłego roku. Gotowa jest już koncepcja dotycząca przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym PKP.
Nowe przejścia dla pieszych mają być całkowicie przystosowane do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiadać będzie sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione będzie barier w postaci krawężników czy schodów.
2019 rok - dwa buspasy
- W pierwszej kolejności mówimy o buspasach, które powstaną już w tym roku - mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Mówimy tu o ul. Schuberta w relacji do ronda i ul. Trakt św. Wojciecha na odcinku od strony Pruszcza Gdańskiego, czyli od posesji nr 451 do posesji nr 389 w relacji do Centrum. Chodzi o to, żeby zwiększyć dostępność w komunikacji autobusowej za pomocą buspasów.
- Trwają prace projektowe i analityczne nad kilkoma buspasami w bardzo istotnych punktach miasta – mówił Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jednym z najistotniejszych punktów jest al. Żołnierzy Wyklętych. Jest pomysł wykonania buspasa w kierunku do Wrzeszcza - byłby to odcinek od granicy lasu aż do granicy ul. Chrzanowskiego, jak również w przeciwnym kierunku, od ul. Chrzanowskiego do skrzyżowania z ulicami Potokową i Góralską. Szacujemy, że pasażerowie zyskają na tym odcinku od kilku do kilkunastu minut.
Wśród planów na przyszłość w kwestii buspasów rozważane są jeszcze następujące lokalizacje:
- buspas w ciągu ul. Słowackiego, na odcinku od skrzyżowania z ul. Cytrynową do skrzyżowania z ul. Wiolinową,
- wspólny pas autobusowo - tramwajowy w ciągu ul. Rakoczego, na odcinku od skrzyżowania z ul. Jaśkowa Dolina do skrzyżowania z ul. Belgradzką,
- analiza zasadności wykonania buspasa w ciągu al. Rzeczypospolitej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Kołobrzeską do skrzyżowania z ul. Hynka,
- analiza zasadności wykonania buspasa w ciągu al. Grunwaldzkiej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Bażyńskiego do skrzyżowania z al. Wojska Polskiego.
- Bardzo istotnym elementem, na który chcemy położyć nacisk w najbliższych latach to drobne poprawy, ale mające istotny wpływ na ruch, które są związane z infrastrukturą autobusową - dodał Tomasz Wawrzonek. - Jest to np. otwarcie zatok autobusowych (red. - np. przystanek Harfowa w ciągu ul. Słowackiego czy wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa, przed skrzyżowaniem z ul. Wilanowską) w taki sposób, żeby autobus, który wjechał w zatokę chcąc włączyć się ruchu i np. skręcić w prawo, nie musiał wracać na jezdnię.
ZOBACZ ZAPIS KONFERENCJI