Co powstanie w ramach inwestycji?
W uroczystości rozpoczęcia budowy terminalu T3 uczestniczył m.in. Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
Terminal kontenerowy ma nowe nabrzeże - Gdańsk liderem na Bałtyku i silnym portem w Europie
W ramach budowy nabrzeża T3 powstanie także plac o powierzchni aż 36,5 hektarów. Dodatkowo, zostanie zakupionych 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic pracujących na placu kontenerowym.
Jakie korzyści terminal T3 przyniesie Baltic Hub?
Dzięki tej inwestycji, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk.
Pod względem wielkości przeładunków Baltic Hub jest aktualnie na 13. miejscu wśród portów kontenerowych w Europie.,
- Kilkanaście lat temu w tej klasyfikacji byliśmy na miejscu 62, a w latach 2024-25 możemy być w pierwszej dziesiątce - zapowiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
Na zlecenie Baltic Hub realizację nabrzeża T3 zostanie zrealizowania przez konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV.
W tej chwili Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1 300 metrów, 14 suwnicami typu STS (ship-to-shore) oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU.
Historia gdańskiej firmy
Baltic Hub to duży pracodawca w regionie. Zatrudnia ponad 1000 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Firma ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
Duża inwestycja. Terminal do budowy morskich farm wiatrowych ma powstać jednak w Gdańsku
Obecnie jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.).
W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku, a w lipcu 2021 r. pobił swój rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku – 20 207 TEU.