Gdańsk pionierem niskopodłogowych autobusów
Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe. Następnie pierwszym, który pochwalić się mógł w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową.
Z okazji 15. rocznicy wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego w Gdańsku, a tym samym rozpoczęcia w 100 proc. niskopodłogowego rozdziału w historii komunikacji autobusowej w naszym mieście, zapraszamy w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym „Ogórkiem”, czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku - Mercedesem O405N.
Technologia przyszłości wjeżdża do Gdańska - autobusy zasilane wodorem już wiosną 2024
Rozkład jazdy zabytkowych autobusów
Autobusy z historycznej floty GAiT będą kursować w środę, 31 stycznia w godz. 11.30 – 16.00 na trasie Śródmieście SKM – Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi są bezpłatne. Rozkład jazdy do pobrania.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają w sentymentalną podróż na pokładach autobusów z historycznej floty GAiT!
Pierwsze niskopodłogowe autobusy - w Gdańsku i w Polsce
W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów.
Był to przełom w myśleniu. Inne miasta stawiały sobie Gdańsk za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz. Następna była Łódź, potem inne miasta. Odtąd Gdańsk kupował już wyłącznie "niskopodłogowce". I tak wysokopodłogowe Ikarusy stopniowo zastępowane były przez wprowadzane do gdańskiej floty autobusy niskopodłogowe, a na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z nich.
Historia Ikarusów i “Ogórków” w Gdańsku
Ikarusy, które produkowane były na Węgrzech, kursowały po Gdańsku w latach 1981 - 2009, a więc 28 lat. Pierwsze dwa, przegubowe, pojawiły się na ulicach naszego miasta 5 października 1981 r. W latach 1981 - 1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów: 227 przegubowych oraz 73 o tzw. standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się pojazdy tej marki, to ówczesne linie 108 oraz 139. Co ciekawe, Ikarusy zastąpiły w Gdańsku eksploatowane wówczas Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie „Ogórkami”.
Obecnie gdańska flota autobusowa jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. W ostatnich latach dołączyły do niej pojazdy elektryczne, wkrótce dołączą autobusy zasilane zielonym wodorem.
A ważni reprezentanci epok gdańskiej komunikacji autobusowej: Ikarus 260 z 1993 roku, podobnie jak kultowy „Ogórek” z 1984 roku, czy pierwszy niskopodłogowy autobus Mercedes O405N z 1994 roku współtworzą obecnie flotę pojazdów historycznych GAiT. I, jak pozostałe pojazdy zabytkowe GAiT, są atrakcją i przestrzenią dla gdańskich wydarzeń i projektów społecznych.
Koniec epoki tramwajów wysokopodłogowych w Gdańsku. Stare "stopiątki" idą na emeryturę WIDEO
Trzy lata w pełni niskopodłogowej floty tramwajowej
Warto przypomnieć, że już wkrótce, bo 5 marca 2024, miną trzy lata, odkąd z gdańskiej floty wycofany został ostatni tramwaj wysokopodłogowy. Od tego czasu gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe.
Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych, które funkcjonują jeszcze w innych miastach, możliwe było dzięki dużej inwestycji, jakim był zakup 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.
Gdańsk jest pierwszym polskim miastem (spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie), oferującym pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.
oprac. IB