Testy systemu Fala w gdańskiej komunikacji miejskiej rozpoczęte. Co to oznacza?

Od piątku, 15 grudnia, ruszy w Gdańsku testowanie systemu Fala w komunikacji miejskiej. Przez aplikację mobilną będzie można kupić bilety czasowe, jednorazowe i okresowe. Poza tym, na portalu pojawi się możliwość założenia konta, wniosku o wydanie karty i zakupu biletów okresowych. Udział w systemie Fala jest dla pasażerów dobrowolny.
15.12.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać autobus miejski. Autobus jest pomalowany na kolor niebieski z białymi paskami. Na przedniej stronie autobusu widnieje logo ZTM Gdańsk, czyli Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Na bocznej stronie autobusu widnieje napis „FALA” w kolorze niebieskim
Jeden z czytników systemu Fala, które od wielu miesięcy są powieszone we wszystkich autobusach i tramwajach w Gdańsku
fot. Grzegorz Mehring/ gdansl.pl

Kiedy testy Fali wystartują w Gdańsku?

Równolegle do systemu Fala nadal będą funkcjonować dotychczasowe rozwiązania tj. gdańska Karta Miejska, automaty biletowe, bilety drukowane i tradycyjne kasowniki. 
W czwartek, 14 grudnia, odbyła się konferencja prasowa z udziałem władz spółki InnoBaltica oraz firmy informatycznej Asseco Data Systems (ADS), poświęcona aktualnemu stanowi realizacji na Pomorzu systemu Fala. 
 
- Część funkcjonalności systemu Fala, w tym aplikacja mobilna, będzie dostępna dla pasażerów w Trójmieście - od piątku, 15 grudnia, w Gdańsku. Następne kroki będziemy ogłaszać sukcesywnie. Mamy świadomość, że to kolejne przesunięcie pełnego wdrożenia systemu. Przepraszamy Pomorzan, a zwłaszcza mieszkańców Trójmiasta, którzy czekają na ułatwienia w podróżowaniu komunikacją publiczną w naszym regionie za to, że nie wszystko przebiega z założonym wcześniej harmonogramem - mówił Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Fali w województwie pomorskim. 

Prośba do pasażerów o cierpliwość

Pod koniec lipca kierownictwo spółki Innobaltica oraz ADS, głównego wykonawcy, zapowiadało, że system Fala w Gdańsku będzie wdrożony w pełni w połowie grudnia.
Na przedstawionym zdjęciu widnieje diagram przedstawiający etapy testowania systemu FALA w Gdańsku od 15 grudnia 2023 roku. Diagram jest podzielony na cztery części: aplikacja mobilna, portal, GOT i taryfy
 
mat. Innobaltica
 
Tłumacząc opóźnienie prezes Innobaltica wskazał, że podczas podczas testowania Fali w innych pomorskich miejscowościach m.in. Lęborku, Chojnicach i Słupsku, pojawiły się niespodziewane wcześniej problemy.
 
Zaapelował jednocześnie do wszystkich o wykazanie jeszcze zrozumienia i cierpliwości. - Jednocześnie zachęcamy pasażerów do udziału w testach Fali. Wszelkie uwagi będą bardzo pomocne – dodał prezes Radomir Matczak.

Technologia przyszłości wjeżdża do Gdańska - autobusy zasilane wodorem już wiosną 2024

Również Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems, zapewniał, że metoda małych kroków, podział zadań na etapy, to najlepsze rozwiązanie przy wdrażaniu pierwszego w Polsce regionalnego systemu sprzedaży biletów.

Jak będziemy testować Falę w Gdańsku?

Testowanie systemu Fala w Gdańsku od piątku, 15 grudnia, polegać będzie na udostępnienia aplikacji mobilnej z pełnym pakietem biletów jednorazowych, czasowych i okresowych, ale jeszcze bez planera podróży.
 
Na tym etapie testów w Gdańsku nie trzeba będzie rejestrować obecności w autobusie lub tramwaju poprzez przyłożenie karty do czytnika Fali.
Na zdjęciu znajduje się plakat w kolorze niebieskim z tabelą treści. Plakat dotyczy testów, które można wykonać w ciągu kilku tygodni. W górnej części plakatu znajduje się napis „Testy w Trójmieście”. Trójmiasto to obszar metropolitalny w północnej Polsce, składający się z trzech miast: Gdańska, Gdyni i Sopotu
 
mat. Innobaltica
 
Ponadto, na portalu pasażera Fala będzie można założyć konto, zamawiać karty Fala oraz skorzystać z planera podróży.
 
Aplikacja Fali dla pasażerów w Gdyni oraz Sopocie będzie dostępna także w grudniu, prawdopodobnie przed Bożym Narodzeniem.
 
W kolejnych krokach testowania systemu stopniowo dołączą inne funkcje, w tym podróżowanie z kartą Fala i kartą płatniczą, także w ramach połączeń kolejowych. Pojawi się też planer podróży.

Nie ma konkretnej daty zakończenia testów Fali

Tym razem, władze spółki Innobaltica nie przedstawiły sztywnego harmonogramu wdrażania poszczególnych etapów systemu Fala. Do zakończenie testów w całym województwie pomorskim ma dojść w ciągu kilku tygodni. 

Tydzień jarmarków i kiermaszów świątecznych. Gdzie kupisz niepowtarzalny prezent?

- Nie wyznaczamy daty końcowej testów, choć jest oczywiste, że chcielibyśmy oddać Falę do użytku jak najszybciej. Kluczowe są jednak pozytywne wyniki testowania systemu przez pasażerów, organizatorów transportu i samych przewoźników. Zamierzamy w pełni uruchomić system wtedy, gdy będziemy mieli pewność, że jest on gotowy do obsłużenia w regionie wszystkich chętnych pasażerów, wszystkich pojazdów, taryf czy operacji finansowych – wyjaśnił Radomir Matczak.

Na ilu przystankach kolejowych zamontowano falomaty?

Do tej pory usługi Fali zostały testowo udostępnione już w Chojnicach, Pucku, Władysławowie i Lęborku. 12 grudnia do tych miast dołączył też Słupsk. Łącznie zarejestrowano blisko 6,5 tysiąca kont Fali i zamówiono ponad 900 kart Fali. 
Jednym z najtrudniejszych wyzwań kończącego się roku była instalacja sieci urządzeń Fali na stacjach kolejowych.
 
Jeszcze w czerwcu nie było praktycznie żadnej zrealizowanej lokalizacji leżącej w gestii PKP i PLK. Aktualnie, falomaty i czytniki znajdują się na 151 takich stacjach, a ponadto w 31 lokalizacjach linii SKM oraz PKM. Do pełnego pokrycia województwa pomorskiego w urządzenia Fali na kolei pozostały tylko 24 stacje.

Głos krytyki ze strony radnych PiS

Stan prac nad wdrożeniem systemu Fala skrytykowali radni Gdańska z opozycyjnego klubu Prawa i Sprawiedliwości
 
- Jutrzejszy start testów w Gdańsku to nie jest spełnienie oczekiwań mieszkańców. Oferowany jest system, który dzisiaj nie różni się niczym od takich aplikacji jak "Skycash" czy "Jak dojadę". Ba, nie będzie nawet planera podróży. Mieszkańcy oczekiwali funkcjonalnego rozwiązania, które faktycznie usprawni podróżowanie po metropolii po Pomorzu, a dostaną formę kadłubkową – ocenił radny Przemysław Majewski.  

Autobusy elektryczne - jak sobie radzą w trudnych warunkach?

Zdaniem radnego Andrzeja Skiby, “system Fala wciąż nawala”. - Mamy kwotę 150 milionów złotych na system, który, po prostu, nie funkcjonuje. Druga zła informacja to taka, że w 2024 r. pójdzie z miejskich pieniędzy 10 mln zł na coś, co jak widać, nie będzie działało. Będziemy utrzymywali dwa systemy: Fala i obecnie istniejący. I gdzie w tym sens? Ludzie potrzebują wspólnego biletu, w tym akurat się zgadzamy - zaznaczył. 
 
 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo