• Start
  • Wiadomości
  • Umowa na elektryfikację PKM i budowę przystanku Gdańsk Firoga podpisana

Umowa na elektryfikację PKM i budowę przystanku Gdańsk Firoga podpisana

Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podpisał 30 kwietnia umowę z poznańską firmą Torpol na elektryfikację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wykonawca zbuduje też nowy przystanek kolejowy w Firodze. Inwestycja powinna być gotowa już w 2023 r.
30.04.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Wizualizacja nowego, dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, jaki - przy okazji elektryfikacji - powstanie pomiędzy przystankami Gdańsk Matarnia i Gdańsk Port Lotniczy
Wizualizacja nowego, dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, jaki - przy okazji elektryfikacji - powstanie pomiędzy przystankami Gdańsk Matarnia i Gdańsk Port Lotniczy
źródło: PKM


W podpisaniu umowy wzięli udział m.in. senator RP Ryszard Świlski, marszałkowie Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes Zarządu PKM Grzegorz Mocarski. Najtańszą ofertę – na 48,8 mln zł – złożył w przetargu Torpol S.A. z Poznania i to ta firma jest wykonawcą. Zgodnie z umową budowa powinna zakończyć się w 2023 r.

Elektryfikacja linii jest zwieńczeniem całości projektu PKM, który rozpoczął się w już w 2012 roku, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie. Dzięki zawartej dzisiaj umowie już za 21 miesięcy projekt PKM stanie się kompletny. Elektryfikacja linii przyczyni się do uruchomienia połączeń ponad regionalnych na linii PKM. Jako samorząd województwa pomorskiego od lat staramy się rozwijać ofertę przewozową dla mieszkańców regionu

- mówił po podpisaniu umowy marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Pasażerowie z Kartuz i okolic nie muszą obawiać się, że podczas elektryfikacji nie będą mieli połączenia z Trójmiastem, bo dzięki reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wybudowaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” nadal  będą mogli nadal korzystać z regularnych połączenia kolejowych z Gdańskiem.

Elektryfikacja jest zwieńczeniem projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Elektryfikacja jest zwieńczeniem projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
zdj. Natalia Kłopotek - Główczewska/pomorskie.eu


Zakres prac w ramach inwestycji:

  • budowa sieci trakcyjnej na liniach kolejowych nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe 201 i 202,
  • budowa nowego przystanku osobowego Gdańsk Firoga,
  • rozbudowa istniejącej infrastruktury technicznej i telematycznej PKM

Inwestycja „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” prowadzona będzie w systemie „buduj”, gdyż samorządowa spółka PKM SA już wcześniej przygotowała dla niej kompletny projekt budowlany i wykonawczy oraz zdobyła pozwolenie na budowę.


/na podst. pomorskie.eu/

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim