Ul. Nowa Bulońska Północna tuż przed otwarciem DRON

Jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia kierowcy pojadą pierwszymi udostępnionymi dla ruchu fragmentami ul. Nowej Bulońskiej Północnej. W tym tygodniu powinny rozpocząć się próby obciążeniowe na wiadukcie, który zbudowano nad Potokiem Siedleckim. Po ich pomyślnym przebiegu kolejne odcinki ulicy oddane zostaną do użytku. Zobacz jak wygląda nowa droga jeszcze przed otwarciem.
16.12.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Gotowe już skrzyżowanie z ulicą Nową Myśliwską
Gotowe już skrzyżowanie z ulicą Nową Wołkowyską
źródło:DRMG

 

Budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej to jedna z najważniejszych gdański inwestycji transportowych, która ma na celu polepszenie komunikacji w mieście na osi północ – południe. Temu przedsięwzięciu bardzo kibicują mieszkańcy dzielnic Piecki Migowo, Jasień i Ujeścisko-Łostowice. Kibicują mu też mieszkańcy innych dzielnic, bo droga ma znaczenie strategiczne dla Gdańska. Częściowe udostępnienie Nowej Bulońskiej dla ruchu jeszcze przed Bożym Narodzeniem to znakomita wiadomość.

Dwa otwierane odcinki to:

  • od skrzyżowania ul. Myśliwskiej i Bulońskiej do Nowej Wołkowyskiej, w kierunku do Nowej Myśliwskiej
  • od skrzyżowania ulic Jabłoniowej i Warszawskiej przez ul. Kartuską do ul. Stolema

 

bulońska

 

Na przełomie roku planowane jest również udostępnienie dla ruchu kołowego całej drogi wraz z mostem nad Potokiem Siedleckim. Dzięki temu cały odcinek Nowej Bulońskiej Północnej, od wysokości skrzyżowania ul. Myśliwskiej z Bulońską do skrzyżowania ul. Jabłoniowej  z Warszawską będzie przejezdny. Najpierw jednak przeprowadzić trzeba próby obciążeniowe na ogromnym, wybudowanym w ciągu nowej trasy wiadukcie. Drugiego takiego obiektu drogowego w Polsce nie ma. Pewnie niewielu mieszkańców miało już okazję zobaczyć jak się prezentuje. Gigantyczną estakadę widać dokładnie na naszym filmie.


Zobacz zdjęcia z drona

 

Wiadukt przywodzi na myśl rzymskie akwedukty z czasów starożytnych. To nie przypadek, bo projekt tzw. wiadukty weneckiego wzorowany był na wiaduktach łukowych, które budowali właśnie starożytni Rzymianie. Ma on 220 metrów długości, tworzą go 154 prefabrykaty o wadze około 40 ton każdy. Przęsła powstały z potężnych żelbetowych łupin. Prefabrykowano je w sąsiedztwie estakady i montowano przy pomocy dźwigu. 20-metrowe prefabrykaty są w jednym elemencie montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów, czyli elementów konstrukcji najszybciej ulegających degradacji. Zastosowano tu wieloprzęsłowy układ 7 łuków osadzonych na kilkunastometrowych podporach.

Widok na Nowa Bulońską Północną od strony skrzyżowania z ul. Kartuską
Widok na Nowa Bulońską Północną od strony skrzyżowania z ul. Kartuską
zdj. Łukasz Ogrodziński/gdansk.pl

 

Po nowej ulicy pojechać ma też docelowo tramwaj. Już można oglądać prawie gotowe torowisko, choć jeszcze bez trakcji. Ma ono 2,7 km długości. Na pierwsze kursy musimy jednak jeszcze trochę poczekać, bo prace przy budowie linii wciąż trwają. Wzdłuż Nowej Bulońskiej biegnie widoczna na filmie szeroka droga dla rowerów i chodnik.


Nowa Bulońska Północna jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IV a. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego lideruje NDI S.A. Koszt inwestycji to niemal 240 mln zł. Jest ona dofinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Termin zakończenia prac to maj 2020 roku.

 

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo