Budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej to jedna z najważniejszych gdański inwestycji transportowych, która ma na celu polepszenie komunikacji w mieście na osi północ – południe. Temu przedsięwzięciu bardzo kibicują mieszkańcy dzielnic Piecki Migowo, Jasień i Ujeścisko-Łostowice. Kibicują mu też mieszkańcy innych dzielnic, bo droga ma znaczenie strategiczne dla Gdańska. Częściowe udostępnienie Nowej Bulońskiej dla ruchu jeszcze przed Bożym Narodzeniem to znakomita wiadomość.
Dwa otwierane odcinki to:
- od skrzyżowania ul. Myśliwskiej i Bulońskiej do Nowej Wołkowyskiej, w kierunku do Nowej Myśliwskiej
- od skrzyżowania ulic Jabłoniowej i Warszawskiej przez ul. Kartuską do ul. Stolema
Na przełomie roku planowane jest również udostępnienie dla ruchu kołowego całej drogi wraz z mostem nad Potokiem Siedleckim. Dzięki temu cały odcinek Nowej Bulońskiej Północnej, od wysokości skrzyżowania ul. Myśliwskiej z Bulońską do skrzyżowania ul. Jabłoniowej z Warszawską będzie przejezdny. Najpierw jednak przeprowadzić trzeba próby obciążeniowe na ogromnym, wybudowanym w ciągu nowej trasy wiadukcie. Drugiego takiego obiektu drogowego w Polsce nie ma. Pewnie niewielu mieszkańców miało już okazję zobaczyć jak się prezentuje. Gigantyczną estakadę widać dokładnie na naszym filmie.
Zobacz zdjęcia z drona
Wiadukt przywodzi na myśl rzymskie akwedukty z czasów starożytnych. To nie przypadek, bo projekt tzw. wiadukty weneckiego wzorowany był na wiaduktach łukowych, które budowali właśnie starożytni Rzymianie. Ma on 220 metrów długości, tworzą go 154 prefabrykaty o wadze około 40 ton każdy. Przęsła powstały z potężnych żelbetowych łupin. Prefabrykowano je w sąsiedztwie estakady i montowano przy pomocy dźwigu. 20-metrowe prefabrykaty są w jednym elemencie montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów, czyli elementów konstrukcji najszybciej ulegających degradacji. Zastosowano tu wieloprzęsłowy układ 7 łuków osadzonych na kilkunastometrowych podporach.
Po nowej ulicy pojechać ma też docelowo tramwaj. Już można oglądać prawie gotowe torowisko, choć jeszcze bez trakcji. Ma ono 2,7 km długości. Na pierwsze kursy musimy jednak jeszcze trochę poczekać, bo prace przy budowie linii wciąż trwają. Wzdłuż Nowej Bulońskiej biegnie widoczna na filmie szeroka droga dla rowerów i chodnik.
Nowa Bulońska Północna jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IV a. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego lideruje NDI S.A. Koszt inwestycji to niemal 240 mln zł. Jest ona dofinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Termin zakończenia prac to maj 2020 roku. |