W piątek, 1 września, uroczyście otwarto Publiczne Pozytywne Przedszkole nr 4, przy ul. Świętokrzyskiej 23. Tym samym zainaugurowano też projekt „Pozytywne Przedszkola Pomorza”. W wydarzeniu wziął udział Mieczysław Struk - marszałek województwa pomorskiego i Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej.
Projekt „Pozytywne Przedszkola Pomorza” realizowany jest w ramach partnerstwa pomiędzy Fundacją Pozytywne Inicjatywy (które są partnerem wiodącym), Miastem Gdańsk oraz Uniwersytetem Gdańskim. Jego głównym celemjest poprawa jakości edukacji przedszkolnej oraz zwiększenie liczby miejsc wychowania przedszkolnego.
- Rozwijamy sieć miejsc przedszkolnych w Gdańsku. W tym roku otworzyliśmy dwa nowe przedszkola: przy ulicy Damroki i Dąbka, a także 10 przedszkoli, które prowadzone są przez inne niż samorząd podmioty, ale są również placówkami publicznymi. W tym przypadku realizujemy wspólny projekt z Uniwersytetem Gdańskim i Fundacją Pozytywne Inicjatywy, ponieważ chcemy wypracować tzw. gdańską metodę pracy przedszkolnej. Chodzi o to, by wciąż rozwijać jej jakość - zaznacza zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Kowalczuk. - Główne założenie Miasta jest takie, by wypracować nową jakość edukacji najmłodszych dzieci. To jest dla nas najważniejsze. Nasz warunek, by przystąpić do tego projektu, był też taki, aby tego typu placówki powstały w lokalizacjach, gdzie nie ma miejsc prowadzonych przez samorząd, czyli na Południu Gdańska, a także w dużym punkcie przesiadkowym przy ul. Kilińskiego we Wrzeszczu.
Innowacyjna metoda edukacyjna opracowywana będzie przez zespół pod kierownictwem prof. Marii Mendel z Wydziału Nauk Społecznych (z Instytutu Pedagogiki) Uniwersytetu Gdańskiego. Będzie to autorska metoda wypracowywana wspólnie przez pracowników naukowych Uniwersytetu Gdańskiego, pedagogów Fundacji Pozytywne Inicjatywy oraz innych praktyków związanych z edukacją.
Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Prof. Maria Mendel przyznaje, że koncepcja nowego modelu przedszkoli dojrzewa od kilku już lat, głównie wśród młodych pracowników Uniwersytetu Gdańskiego. Ci chcą czerpać m.in. z rozwiązań skandynawskich.
- Jesteśmy współgospodarzami miejsca, jakim jest przedszkole. To, co tu się dzieje, robimy razem, a więc dzieciaki, ich nauczyciele i rodzice. Lokalna społeczność to wielki, czwarty partner, który nie może być nieobecny w przedszkolu. Rodzice będą mieli realny wpływ na funkcjonowanie tej placówki, bo o to nam chodzi - zaznacza prof. Mendel. - A zaczynamy od pomysłu, który może wydać się kontrowersyjny. Poszczególne sale, przygotowane dla dzieci, w dużej mierze są... puste. Zabiegaliśmy o to, by nie kupować mebli i zabawek awansem, żeby nie wszystko było domknięte, "zapięte na ostatni guzik". W przeciwnym razie to byłby błąd i wypaczenie naszej idei. My zapraszamy rodziców i nauczycieli do pustych sal, i jako architekci wnętrz, robimy wszystko razem. Naszym zdaniem ma to sens - dodaje.
W ramach projektu, 1 września, w Gdańsku rozpoczęły działalność w sumie cztery nowe publiczne placówki. Przy ulicy:
- Kilińskiego 5a,
- Trakt Św. Wojciecha 143
- Łąkowej 60B
- Świętokrzyskiej 23
W przypadku ostatniej placówki, będzie to jedno z największych przedszkoli w Polsce. Łącznie z projektu skorzysta 840 dzieci.
To Fundacja Pozytywne Inicjatywy znalazła budynek, w którym jeszcze kilka miesięcy temu działało centrum handlowe. Obiekt jest już zaadaptowany na potrzeby nowej funkcji. Rekrutacja na ul. Świętokrzyskiej prowadzona była od maja br.
- W tym przedszkolu zajęte są już wszystkie miejsca. Jest za to ogromna lista rezerwowa. Kilka wolnych miejsc zostało jeszcze w naszej placówce przy ul. Łąkowej - przyznaje Arkadiusz Gawrych, prezes Fundacji Pozytywne Inicjatywy.
W roku przedszkolnym 2017/2018 w Gdańsku w publicznych przedszkolach samorządowych przebywać będzie 5700 dzieci, w tym 1065 w oddziałach zerowych. W placówkach nie samorządowych publicznych i niepublicznych będzie 7484 przedszkolaków, z czego 908 w zerówkach. |