40 mln mniej niż zakładano
Zajezdnia zostanie wybudowana na działce o powierzchni około czterech hektarów - na przeciwko pętli tramwajowo-autobusowej “Ujeścisko”. Miasto zabezpieczyło na realizację tej inwestycji blisko 361 mln złotych. Do przetargu w formule „zaprojektuj i wybuduj” zgłosiło się w sumie 12 firm i konsorcjów. Za najlepszą ofertę, po analizie specjalistów z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, uznano tę złożoną przez konsorcjum, w którym liderem jest spółka Budimex. Zaoferowało ono swoje usługi za prawie 321 mln złotych. Była to najniższa oferta.
Przeróbka. Betonowanie wyczekiwanego skateparku przy ul. Lenartowicza
By zmieścić blisko 50-metrowe tramwaje
W ramach inwestycji powstanie nowoczesny obiekt, w którym znajdzie się m.in. hala mieszcząca około 30 tramwajów, stacja obsługi technicznej służąca do przeglądów i codziennej konserwacji oraz myjnia dla tramwajów. Zajezdnia będzie przystosowana do obsługi tramwajów o długości nawet 45-47 metrów, które w najbliższych latach pojawią się na gdańskich torach.
Zaplanowano również budowę dyspozytorni wraz z układem torowym i infrastrukturą umożliwiającą odstawianie tramwajów poza godzinami szczytu.
Co ciekawe, powstanie także podziemny zbiornik retencyjny. Będzie on wspierać system odwodnienia i retencję wód opadowych w okolicy.
Projektowanie zajezdni powinno potrwać 19 miesięcy - w tym czasie zostanie opracowana pełna dokumentacja oraz uzyskane niezbędne decyzje administracyjne. Całkowity czas realizacji, obejmujący projektowanie i budowę, wyniesie natomiast cztery lata. Oddanie obiektu do użytku planowane jest w 2030 roku.
Tuż obok tramwajowej zajezdni spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje planuje budowę zajezdni autobusowej.