• Start
  • Wiadomości
  • Ujeścisko - Łostowice. Tramwaje na ul. Nowej Warszawskiej od 4 marca

Wcześniej niż zapowiadano - tramwaje na ul. Nowej Warszawskiej już od 4 marca. Jakie linie?

Nowa Warszawska, czyli nowa trasa tramwajowa, a także droga rowerowa i chodnik niemal gotowe. Inwestycja zostanie otwarta miesiąc wcześniej niż pierwotnie planowano. Już pierwszy weekend marca tramwaje wyjadą na nową trasę. Kursować będą tu tramwaje linii nr 2 i 4, co 3 - 4 minuty w godzinach szczytu. Wznowiona zostanie także linia nr 11.
18.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu ośnieżone lekko nowe torowisko, widać kilka słupów trakcyjnych, i biegnącą obok drogę rowerową w kolorze bordowym
Trwają ostatnie formalności związane z oddaniem do użytku Nowej Warszawskiej
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Ostatnie procedury przed otwarciem trasy

Obecnie trwają ostatnie procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie nowego torowiska oraz ciągów pieszego i rowerowego.

Nowa trasa tramwajowa łączy al. Vaclava Havla z al. Pawła Adamowicza. Tym samym powstała pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i dalej Piecki - Migowo. Obecnie tramwaje kończą swój bieg na pętlach przy al. Havla bądź przy al. Adamowicza.

Kierowcy i piesi już na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej

W środę, 18 stycznia, zorganizowano briefing w sprawie Nowej Warszawskiej.

na zdjęciu prezydent aleksandra dulkiewicz w ciemnym płaszczu, mówi do mikrofonów dziennikarskich
Podczas środowego briefingu prezydent Aleksandra Dulkiewicz poinformowała o planowanym otwarciu Nowej Warszawskiej już 4 marca br.
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Przejazd tramwaju nową trasą powinien zająć około 5 minut.

- Podjęliśmy decyzję, że tramwaje na Nowej Warszawskiej będą kursować dosyć szybko, po to, by maksymalnie skrócić czasy przejazdu, żeby przejazd tramwajem rzeczywiście był atrakcyjny i był naprawdę alternatywą dla korzystających z samochodów. Chcemy stawiać na komunikację publiczną i zachęcać mieszkańców do codziennego korzystania z niej. Na tej trasie będą takie odcinki, na których tramwaj będzie jechał z prędkością 70km/h - zaznaczyła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Ta inwestycja to bardzo ważny element większej całości: Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej współfinansowanego z pieniędzy Unii Europejskiej. Dwukilometrowy odcinek nowej linii tramwajowej kosztował 60 milionów złotych, z czego dwie trzecie, czyli ponad 40 milionów, to pieniądze pochodzące z Funduszu Spójności - dodała.

 

Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, podkreślał, że realizacja Nowej Warszawskiej przebiegała sprawnie, zgodnie z harmonogramem. Pierwotnie zakładano jednak, że nową trasę uda się uruchomić dopiero na przełomie marca i kwietnia br.

- Obecnie trwają jeszcze prace dokumentacyjne - nie możemy dopuścić ruchu tramwajów, jeżeli nie będzie odbioru i pozwolenia na użytkowanie - tłumaczył Piotr Grzelak. - Kilkadziesiąt protokołów odbiorów trafiło do Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. W momencie przyjęcia przez Ośrodek tych dokumentów, możemy składać wniosek do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Inspektorat ma 2 tygodnie na niezgłoszenie sprzeciwu. Jeżeli nie zgłosi sprzeciwu, wówczas otrzymamy pozwolenie na użytkowanie tej inwestycji - dodał.

Na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej, ul. Łódzkiej i al. Havla utworzono nowy przystanek tramwajowy. Samo skrzyżowanie zyskało nietypowe rozwiązanie - zdecydowano się na budowę trzech torów. W ramach zadania przebudowano również przystanek tramwajowy Przemyska, dzięki czemu będą z niego korzystać także autobusy.

Ujeścisko-Łostowice/Jasień. Budowa Nowej Warszawskiej zakończona w terminie

- Na tej linii tramwajowej zauważyć można zaczątki tego, w jaki sposób będziemy planować linie tramwajowe. Na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej z al. Havla dobudowaliśmy trzecie tory po to, żeby nie tworzyć korków tramwajowych, ale żeby sprawnie poprowadzić ruch przez te skrzyżowania - podkreślał Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Ta linia to kolejny przykład na to, że kładziemy nacisk na rozwój komunikacji publicznej w naszym mieście. Będzie ona elementem szerszego układu tramwajowego, do którego brakuje jeszcze trasy łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem. To spowoduje, że cały układ zostaje domknięty i będziemy mogli jeszcze lepiej skomunikować górny i dolny taras naszego miasta - dodał.

na zdjęciu nowe torowisko tramwajowe, kilkadziesiąt słupów trakcyjnych, widać też fragment drogi rowerowej i rząd kilkunastu latarni
Na trasie Nowej Warszawskiej ułożono 8400 m szyn. Trakcja ma z kolei długość 4250 m
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

W briefingu wzięli udział także miejscy radni: Bogdan Oleszek, Kamila Błaszczyk i Katarzyna Czerniewska, a także Sylwia Rydlewska-Kowalik, Przewodnicząca Rady Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice.

- Ta inwestycja to może niezbyt długi odcinek nowej trasy tramwajowej, ale pokazuje, że rzeczywiście w Gdańsku stawiamy na komunikację publiczną jako priorytetowy transport i zachęcamy mieszkańców do korzystania z niej – zwracała uwagę Kamila Błaszczak, Radna Miasta Gdańska z ramienia Koalicji Obywatelskiej.

- Niedawno otwieraliśmy łącznik pomiędzy dzielnicą Ujeścisko - Łostowice a Jasieniem. Chwilę wcześniej pani prezydent ogłaszała przetarg na projekt budowy pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej. Niedługo zostanie otwarta Nowa Warszawska. Bardzo mnie to cieszy, bo to znaczy, że gdański samorząd dostrzega potrzeby mieszkańców w tych najdynamiczniej rozwijających się dzielnicach miasta - powiedziała Katarzyna Czerniewska, Radna Miasta Gdańska z ramienia Wszystko Dla Gdańska. - Bardzo nam zależy, żeby komunikacja w tej nowej odsłonie była realną alternatywą dla transportu indywidualnego.

grafika przedstawia planowane trasy tramwajowe i autobusowe na nowej linii na Nowej Warszawskiej
Mat. Zarząd Transportu Miejskiego

Planowane zmiany w komunikacji miejskiej

Najważniejsze założenia zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej po otwarciu trasy tramwajowej „Nowa Warszawska”.

Zmiany tramwajowe:

  • wydłużenie trasy linii 3 z Chełmu Witosa do pętli Łostowice Świętokrzyska,

  • skierowanie tramwajów linii 2 do Lawendowego Wzgórza zamiast do Łostowic Świętokrzyskiej; dotyczy to również linii 4, która jest wariantem trasy linii 2 (przez Dworzec PKS zamiast przez Dworzec Główny),

  • wznowienie funkcjonowania linii 11 (tylko w dni powszednie) na trasie: Lawendowe Wzgórze-Nowa Warszawska-Chełm-Dworzec Główny-Strzyża PKM

  • tramwaje linii 12 będą kończyć swój bieg na pętli Ujeścisko zamiast na Lawendowym Wzgórzu.

Zmiany autobusowe:

  • zawieszenie funkcjonowania linii 118 (rolę przejazdów w relacji Ujeścisko-Centrum przejmą tramwaje); autobusy linii 108 przejmą obsługę ul. Zaroślak i Starego Chełmu (w tym ul. Cienistej i ul. Worcella w obu kierunkach); liczba kursów linii 108 zostanie zwiększona,

  • autobusy linii 156 od strony szkoły metropolitalnej będą dojeżdżać tylko do węzła przesiadkowego „Ujeścisko” - nie będą już dalej jechać przez ul. Piotrkowską do pętli Siedlce,

  • inwestycją towarzyszącą „Nowej Warszawskiej” jest tzw. „Nowa Olchowa” - jej oddanie do ruchu pozwala na skierowanie autobusów od ul. Warszawskiej przez ul. Cedrową, Nową Olchową do Kartuskiej, pojadą tędy (zamiast ul. Łostowicką) autobusy linii 175: Siedlce-Kartuska-Nowa Olchowa-brama zachodnia Cmentarza Łostowickiego-Cedrowa-Łódzka-Havla-i dalej stałą trasą do pętli Maćkowy.

Planowane jest też uruchomienie nowej linii autobusowej z Zakoniczyna przez ul. Człuchowską w kierunku węzła przesiadkowego „Ujeścisko”, jednak będzie to możliwe dopiero po przebudowie ul. Człuchowskiej (prawdopodobnie około 1 września).

na zdjęciu grupa osób idzie wzdłuż torowiska, w pierwszym rzędzie kobieta i dwóch mężczyzn, za nimi grupa kilkudziesięciu osób
Roboczy spacer władz miasta po ul. Nowa Warszawska
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Roboczy spacer władz Gdańska po Nowej Warszawskiej

Przed briefingiem odbył się roboczy spacer wzdłuż całej inwestycji. Prezydent Aleksandrze Dulkiewicz towarzyszyli jej zastępcy: Piotr Grzelak i Piotr Borawski, a także dyrektorzy bądź zastępcy, takich jednostek miejskich jak: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, Zarząd Transportu Miejskiego i Wydział Projektów Inwestycyjnych. Obecni byli też przedstawiciele wykonawcy prac.

Sprawdzano m.in. dojścia i przejścia w okolicach przystanków tramwajowych, to czy zapewniają one bezpieczne i wygodne dotarcie na tramwaj.

Ujeścisko - Łostowice. Zobacz, jak będzie wyglądać lodowisko

Dodatkowe przejście powstanie na wysokości ul. Częstochowskiej, na terenie spółdzielni mieszkaniowej. Chodnik zbudowany zostanie wiosną br. Będzie liczył około 100 metrów długości i 1,7 m szerokości. Obecnie trwają jeszcze ostatnie rozmowy Miasta ze spółdzielnią w tej sprawie.

Zwracano uwagę także na rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo, głównie pieszych, ale też rowerzystów i kierowców.

na zdjęciu w pierwszym szeregu idzie dwóch mężczyzn i dwie kobiety, za nimi grupa kilkudziesięciu osób
Co wymaga poprawek, gdzie mieszkańcy zgłaszali uwagi, jak zapewniono bezpieczeństwo pieszym, rowerzystom i kierowcom? To wszystko sprawdzano podczas środowego spaceru z udziałem władz Gdańska
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

W związku z tym, iż już w trakcie realizacji inwestycji podjęto decyzję o zwiększeniu dopuszczalnej maksymalnej prędkości tramwajów z 50 km/h na 70 km/h na ul. Nowej Warszawskiej, koniecznym okazało się zamontowanie dodatkowej sygnalizacji świetlnej na wysokości przystanku przy ul. Białostockiej, gdzie znajduje się także popularny skrót do ul. Warszawskiej. Sygnalizacja zamontowana zostanie w najbliższych miesiącach, a do tego czasu na tym odcinku tramwaje będą zwalniać do 30 km/h.

Prezydent Dulkiewicz w trakcie spaceru zwracała też uwagę na konieczność regularnego sprzątania m.in. zielonych miejsc sąsiadujących inwestycją, jeszcze przed oddaniem jej do użytku. W niektórych miejscach mieszkańcy wyrzucają bowiem różnego rodzaju odpady, głównie plastikowe i szklane. Zdarzają się też odpady budowlane.

Przetarg na I etap Nowej Świętokrzyskiej

Dwa kilometry nowego torowiska tramwajowego

W ramach projektu tzw. Nowej Warszawskiej powstał około 2-kilometrowy odcinek linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstały trzy nowe przystanki tramwajowe: na wysokości ul. Częstochowskiej, przy ul. Piotrkowskiej i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonano chodnik oraz drogę rowerową, zagospodarowano pobliską zieleń. W ramach inwestycji przebudowany został też 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej - tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyskała ona także chodnik i oświetlenie.

Realizowany projekt przewidywał również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstała m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przebudowano też sieć ciepłowniczą, gazową oraz teletechniczną. Dla potrzeb obsługi torowiska powstała także tzw. droga technologiczna.

Dzielnice Gdańska - rocznice przyłączenia do miasta

Umowa na budowę trasy tramwajowej Nowa Warszawska została podpisana w lutym 2021 roku, a prace drogowe rozpoczęły się na początku marca 2021 r. Wykonawcą prac było konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.- partner. Koszt inwestycji to blisko 60 mln złotych.

Budowa Nowej Warszawskiej jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 - 2020.

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok