Dzięki tzw. Nowej Warszawskiej znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic miasta do centrum. Powstanie też rama komunikacyjna, dzięki której tramwaje będą mogły przemieszczać się od Stogów, przez Ujeścisko i Jasień do Piecek- Migowa i przystanku Brętowo PKM. Trasa biec będzie od, oddanej pod koniec czerwca br. do użytku, linii tramwajowej na al. Pawła Adamowicza do al. Havla. Tramwaj będzie poruszał się na południe od obecnej ul. Warszawskiej. Nowa trasa włączy się do al. Havla na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką.
Śródmieście - Doki. Nowa zabudowa na terenach postoczniowych w Gdańsku
Po zakończeniu pierwszego przetargu na budowę całej trasy, kiedy okazało się, że oferty znacząco przekroczyły zaplanowany budżet, władze Gdańska zdecydowały o podziale tej inwestycji na dwa etapy.
W poniedziałek, 20 lipca, otwarto oferty na budowę pierwszego etapu Nowej Warszawskiej. Zakłada on przebudowę skrzyżowania istniejącej linii tramwajowej i infrastruktury podziemnej w al. Havla oraz budowę pierwszego odcinka linii tramwajowej.
Miasto przeznaczyło na ten cel 15 mln złotych. W przetargu wpłynęły cztery oferty:
-
Poleko sp. z o.o. - 32 496 600 zł
-
MTM S.A. - 35 500 000 zł
-
Strabag S.A. - 30 440 818,84 zł
-
Konsorcjum: Lider WPRD Gravel Sp. z o.o. - 34 980 000 zł
Oferty są obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym. Decyzje o możliwości realizacji zadania zostaną podjęte przez władze miasta.
I etap - skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką
W tym etapie przebudowane zostanie skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką, które uwzględni nie tylko budowę torów tramwajowych na tym odcinku, ale także jezdni i ścieżki rowerowej. Ponadto wybudowany zostanie przystanek przy ul. Łódzkiej.
II etap - połączenie linii tramwajowej z pętlą przy ul. Jabłoniowej/al. Adamowicza
Obejmuje pozostałe dwa odcinki linii tramwajowej, od przystanku przy ul. Łódzkiej do pętli Jabłoniowa/al. Pawła Adamowicza. Ogłoszenie postępowania dla tej części inwestycji planowane jest w IV kw. bieżącego roku. Realizacja inwestycji ma zakończyć się w połowie 2022 roku.
Tramwaje w al. Pawła Adamowicza. Mieszkańcy podróżują już nową trasą tramwajową!
Nowa linia tramwajowa będzie miała długość około 2 km. Przystanki dla pasażerów zaplanowano w pobliżu skrzyżowania z także planowaną ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż torowiska będzie można także poruszać się rowerem. W ciągu ul. Nowej Warszawskiej, przy torach, powstanie bowiem ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Dla potrzeb obsługi torowiska, powstanie także tzw. droga technologiczna.
ZOBACZ, KTÓRĘDY BĘDZIE PRZEBIEGAĆ TZW. NOWA WARSZAWSKA
Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową. Ponadto projekt przewiduje przebudowę około 200-metrowego odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego.
Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Z projektu GPKM IVa powstała al. Pawła Adamowicza.