![Nz. od l.: Piotr Adrian i Jarosław Romanowski - inspektorzy Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej GZDiZ przy pracy w terenie, za nimi stopniowo `oczyszczany` z banerów Dom Rzemiosł przy Klonowej we Wrzeszczu Nz. od l.: Piotr Adrian i Jarosław Romanowski - inspektorzy Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej GZDiZ przy pracy w terenie, za nimi stopniowo `oczyszczany` z banerów Dom Rzemiosł przy Klonowej we Wrzeszczu](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139647.jpg)
Od ponad półtora roku obowiązuje Uchwała Krajobrazowa Gdańska, której celem jest walka z reklamowym chaosem i pstrokacizną w przestrzeni publicznej. Wszystkie reklamy (wielkie billboardy, banery oraz szyldy i wyklejenia witryn lokali), które powstały po 2 kwietnia 2018 r., a nie są zgodne nowymi zasadami - będą musiały zostać dostosowane lub usunięte.
Termin “powstałe po 2 kwietnia 2018 r.” jest tu kluczowy. Dla starszych nośników niezgodnych z nowymi przepisami, 2 kwietnia 2020 r. skończą się 24 miesięczny okres przejściowy.
Inspektorzy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, którzy zajmują się egzekucją przepisów, mają do dyspozycji doskonałe narzędzie - mapy ukośne Gdańska. Mapy, wykonane w pierwszych dniach obowiązywania uchwały na potrzeby Biura Rozwoju Gdańska, zawierają szczegółowe zdjęcia każdej nieruchomości w mieście.
![Profesjonalny dalmierz służy do mierzenia powierzchni i grubości reklam, dane zapisywane są na podłączony do sprzętu tablecie Profesjonalny dalmierz służy do mierzenia powierzchni i grubości reklam, dane zapisywane są na podłączony do sprzętu tablecie](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139646.jpg)
- W przypadku, gdy właściciel nielegalnego nośnika mówi, że “ten baner wisi tu już od lat”, jesteśmy w stanie łatwo odświeżyć jego pamięć pokazując zdjęcie - tłumaczy Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej GZDiZ.
Egzekucja nielegalnych nośników rozpoczęła się w lipcu 2018 r. Do połowy listopada 2019 r. inspektorzy Zarządu wystawili blisko 500 wezwań pisemnych do usunięcia reklam niezgodnych z nowymi przepisami i większość z nich zniknęła. W ponad 80 przypadkach, także w tych, w których nośnik notorycznie powracał w tej samej lokalizacji, potrzebna była zdecydowana reakcja, czyli wszczęcie postępowania administracyjnego w celu wymierzenia kary. W wyniku tych działań kolejne 50 nośników zostało usuniętych.
- Po kilku dniach od wszczęcia postępowania przeprowadzamy wizję na miejscu. Jeśli przedsiębiorca zdążył w tym czasie ściągnąć nośnik, postępowanie zostaje umorzone. Naszym celem nie jest karanie lecz poprawa jakości krajobrazu - zaznacza Dariusz Słodkowski. - Dlatego dzwonimy, piszemy, tłumaczymy, a nasi inspektorzy codziennie patrolują miasto sprawdzając zgłoszenia od mieszkańców. Każdego dnia wpływa do nas kilka takich zgłoszeń.
Najłatwiej zgłosić nielegalną reklamę poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu.
![Niezgodnie z uchwałą krajobrazową witryny banku przy ul. Ogarnej - wersja przed... Niezgodnie z uchwałą krajobrazową witryny banku przy ul. Ogarnej - wersja przed...](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139649.jpg)
![...te same witryny banku przy Ogarnej już bez zaślepiających okna wyklejeń ...te same witryny banku przy Ogarnej już bez zaślepiających okna wyklejeń](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139648.jpg)
Łączna kwota kar nałożonych dotąd przez GZDiZ wynosi 121 tys. zł.
Dotąd żaden z ukaranych nie odwołał się od decyzji, a ściągalność kar przebiega tak samo jak w przypadku zaległości podatkowych - w ostateczności kwota zostaje ściągnięta z konta bankowego.
- Najtrudniej pracuje się z zagranicznymi korporacjami, które często powołują się na swoją wewnętrzną księgę wizualną. Takie księga muszą zostać dostosowane do wymagań Gdańska - dodaje Bożena Żmijewska z GZDiZ. - Z drugiej strony spotkania z dużymi siecami handlowymi dotyczące przystosowania sklepów do zasad uchwały, odbywały się głównie na prośbę tych firm. Zaczynamy od sieci, bo gdy “oczyścimy” fasady ich sklepów, efekt będzie widoczny w wielu miejscach.
![Wolnostojący nośnik reklamy w Gdańsku Kokoszkach niezgodny z uchwałą... Wolnostojący nośnik reklamy w Gdańsku Kokoszkach niezgodny z uchwałą...](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139651.jpg)
![...dziś już go nie ma ...dziś już go nie ma](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139650.jpg)
Edukacji przedsiębiorców i podniesieniu świadomości mieszkańców, że to “naprawdę działa” służy profil Uchwała Krajobrazowa Gdańska na Facebook`u. W postach zobaczyć można nie tylko zdjęcia w zestawie “przed i po zastosowaniu przepisów uchwały”, ale także merytoryczne i przystępne wytłumaczenie każdego prezentowanego przypadku.
- Na profilu będziemy pokazywali dobre przykłady i inspiracje do naśladowania. Zabierzemy mieszkańców w podróż po reklamie na całym świecie, chwilami będzie bardzo egzotycznie. Ukażemy również skuteczność uchwały, jak zmienia się Gdańsk dzięki nowym przepisom - dodaje Bożena Żmijewska.
![Zabytkowy budynek poczty we Wrzeszczu - z banerami zasłaniającymi okna Zabytkowy budynek poczty we Wrzeszczu - z banerami zasłaniającymi okna](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139654.jpg)
![i bez banerów, których wieszanie w oknach nie jest dozwolone w myśl nowych przepisów i bez banerów, których wieszanie w oknach nie jest dozwolone w myśl nowych przepisów](https://www.gdansk.pl/download/2019-12/139653.jpg)
Czytaj także:
Uchwała Krajobrazowa Gdańska w rok po wejściu w życie. RAPORT