W rozmowie, która odbyła w środę, 16 czerwca, czyli w trzecim dniu Tygodnia Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych, naszymi gośćmi byli:
- Anna Milczanowska - radca prawny, Fundacja Teneo
- Katarzyna Karpińska - adwokat, Stowarzyszenie Akcja Społeczna SAS
- Paweł Kasprzyk - radca prawny reprezentujący własną kancelarię
Upadłość konsumencka to postępowanie sądowe, którego celem jest oddłużenie. Z możliwości tej skorzystać mogą wyłącznie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie pozostają w spółce.
- Osoba, która jest byłym przedsiębiorcą może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, jest to możliwe pod warunkiem, że minął co najmniej rok od zakończenia działalności - wyjaśnia Katarzyna Karpińska. - Ponadto, nie tylko osoba, która jest pełnoletnia i ma zdolność do czynności prawnych, ma prawo złożyć taki wniosek. Osoby, które zostały częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnione też mogą złożyć wniosek o upadłość, np. za pośrednictwem swojego opiekuna bądź kuratora, który wcześniej uzyska zgodę sądu na tego typu czynność.
Co ważne, osoba, która chce skorzystać z takiej formy oddłużenia musi wykazać niewypłacalność o której mowa wtedy, gdy dłużnik nie jest w stanie wywiązać się ze zobowiązań finansowych. Przykładem może być sytuacja, gdy dłużnik ma zaciągnięty kredyt i nie jest w stanie systematycznie opłacać rat. Równocześnie nie jest w stanie zapłacić bieżących rachunków, kupić żywności czy leków. W takich sytuacjach zastosowanie znajdzie upadłość konsumencka.
- Postępowanie sądowe ma dwa zasadnicze cele - mówi Paweł Kasprzyk. - Chodzi o to, aby w ramach postępowania doszło do zaspokojenia roszczeń wierzycieli, a po zakończeniu całego postępowania, aby roszczenia które nie zostały spłacone, mogły zostać umorzone, czyli - żeby dłużnik uzyskał oddłużenie. Chodzi oczywiście o te długi, które zostały zaciągnięte przed dniem ogłoszenia upadłości.
Ogłoszenie upadłości to dla wielu osób szansa na nowy start, ale zanim dłużnik podejmie kroki w tym kierunku, powinien skorzystać z porady prawnej i upewnić się, że to najlepsze rozwiązanie w jego sytuacji.
Jak zaznaczali goście rozmowy, niezmiernie ważne jest, by wypełniając wniosek do sądu, wypisać na nim wszystkich wierzycieli.
- Wniosek, który inicjuje postępowanie upadłościowe, jest niezwykle ważny, jeśli nie jest prawidłowo sporządzony, może się to zemścić na późniejszym etapie postępowania - ostrzega Anna Milczanowska.
Jeśli w trakcie postępowania okaże się, że część długów, niezależnie od powodu - zapomnienie, niewiedza, pomyłka - nie została ujęta, szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku, są znikome. Skrupulatność w tym temacie jest niezmiernie ważna. Mowa szczególnie o sytuacjach, gdy długi rosły latami, ponieważ jak zaznaczała Anna Milczanowska, długi migrują. W praktyce oznacza to, że nieuregulowane zobowiązania finansowe są często sprzedawane firmom windykacyjnym, w efekcie czego, dłużnik może stracić rachubę, komu i ile pieniędzy jest winien. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy prawników. Przypominamy więc, że w Gdańsku istnieją instytucje, które oferują darmową pomoc prawną.
- Jest to Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych, które mieści się przy al. Grunwaldzkiej 8 - powiedział Paweł Kasprzyk. - Ta instytucja finansowana m.in. ze środków Miasta Gdańska również wspiera dłużników w przygotowaniu tego typu wniosków.
Jak przypomniała w rozmowie Katarzyna Karpińska, bezpłatną pomoc znajdziemy także Punktach Poradnictwa Obywatelskiego, których jest w Gdańsku kilkanaście.
Do doradców obywatelskich obowiązują zapisy, m.in. pod numerem tel. 58 342 31 88, w godzinach od 10.00 do 14.00, od pon. do pt. (MOPR w Gdańsku) lub email: pomocprawna@mopr.gda.pl Rejestracja na wizytę także przez formularz on-line, dostępny na stronie MOPR.
POSŁUCHAJ CAŁEJ ROZMOWY NT. UPADŁOŚCI KONSUMENCKIEJ
Tydzień Bezpieczeństwa Ekonomicznego w Gdańsku trwa od 14 do 18 czerwca. Codziennie na portalu www.gdansk.pl prezentujemy filmy dotyczące tematyki bezpieczeństwa.
W czwartek, 16 czerwca, w kolejnej odsłonie cyklu wyemitujemy dwie rozmowu o zadłużeniach czynszowych. Pierwsza z nich odbędzie się o godz. 13.00 i dotyczyć będzie lokali należących do zasobów Gminy Miasta Gdańsk.
Goście: Anna Cieślińska - zastępca kierownika działu windykacji, Gdańskie Nieruchomości
Renata Stokrocka - starszy inspektor w dziale pomocy mieszkaniowej, Gdańskie Centrum Świadczeń
Arletta Wolińska - kierownik działu pomocy mieszkaniowej, Gdańskie Centrum Świadczeń
Druga rozmowa odbędzie się o godz. 14.00. Gościem będzie Małgorzata Klisko, radca prawny, która opowie o zadłużeniach w mieszkaniach spółdzielczych, wspólnotowych czy wynajętych.
CZYTAJ:
DZIEŃ 2 TBE: O bezpieczeństwie seniorów na Tygodniu Bezpieczeństwa Ekonomicznego