Praca “Człowiek to nie wszystko” powstała w ramach cyklu wystaw w przestrzeni publicznej „Windows 2021. Nowe Zjawiska”, którego organizatorem jest CSW „Łaźnia”.
- Głównym motywem mojego działania jest natura, roślinność, jak również ziemia traktowana jako najważniejszy żywioł, który dał początek wszelkiemu życiu - tłumaczy Jolanta Gmur. - Dychotomia myślenia - natura vs. cywilizacja, ekologia vs. człowiek, we współczesnym świecie spowodowała, że przyroda utraciła swoje podstawowe funkcje i swoją pierwotną pozycję stając się obiektem “zdobywania” i rozwoju. W dobie ogólnego pośpiechu, kryzysu ekologicznego i traktowania natury głównie jako nośnika surowców i złóż mineralnych, chciałabym zwrócić uwagę na tempo w jakim przemija, umiera ale też, w jaki sposób może przerodzić się na nowo. Jak pokazały zmiany klimatyczne, kryzys wymierania zagrożonych gatunków zwierząt, zanieczyszczenie środowiska i przyspieszenie eksploatacji natury, świat uświadomił sobie, że prymitywna przyroda nietknięta przez człowieka została zatracona. Natura jest niestała i niezmienna, ale może być na nowo tworzona przez różne formy poszukiwania jej w sztuce. W swoim działaniu chciałabym uchwycić właśnie ten proces.
Jaką technikę zaprezentuje artystka tym razem?
- Prezentowana przeze mnie praca to grafika wykonana w technice monotypii/frotażu, na której został odciśnięty konar drzewa, złamany podczas lipcowej wichury - opowiada. - Do wykonania grafiki użyłam stworzonej przez siebie mieszanki farby drukarskiej oraz ziemi z Dolnego Miasta.
Jolanta Gmur jest absolwentką Grafiki na Wydziale Artystycznym w Lublinie oraz Université Rennes 2, Departament des Arts Plastiques we Francji. Zajmuje się głównie grafiką, a w szczególności litografią oraz malarstwem. Mieszka i pracuje na Dolnym Mieście. Jest laureatką stypendium artystycznego Miasta Gdańska na realizację projektu “Mapa to jeszcze nie terytorium”(2020), uczestniczką sympozjum litograficznego Women in Lithograph w Museo de la Carcova w Buenos Aires (2020), w 2019 roku była finalistką III Triennale Sztuki Pomorskiej w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz była rezydentką podczas sympozjum graficznego w Mark Rothko Art Center na Łotwie.
Do ważniejszych wystaw artystki można zaliczyć: Barwy haptyczne w Galerii Żak, Lithography Online Exhibition, Megalo Print Studio, Kingston w Australii, Shinano Primitive Sense Art Festival w Japonii, Fresh Legs 2020,Inselgalerie w Berlinie, Color 2020, CICA Czong Institute for Contemporary Art Museum w Korei Południowej, 8th International Print Art Triennial w Sofii w Bułgarii, Międzynarodowy Konkurs Litografii, II LITHO Kielce w BWA w Kielcach, 9th International Printmaking Biennial of Douro 2018 w Portugalii, Konfrontacje Sztuki w Galeria Test w Warszawie, Litografia – Sztuka poprzez spowolnienie, Trükimuuseum, Tartu w Estonii, VII International Symposium of Litography, Tidaholm w Szwecji, Przegląd Współczesnej Litografii Polskiej Galeria Kobro w Łodzi.
Wystawa Jolanty Gmur CZŁOWIEK TO NIE WSZYSTKO, znajduje się LKW Gallery (Gdańsk, ul. Szopy). Wernisaż odbędzie się w piątek, 17 września 2021 o godz. 18. Wystawa, której kuratorką jest Anna Szynwelska, potrwa do 03 października 2021 r. Godziny ekspozycji: 16:00 - 21:00.
Projekt LKW Gallery autorstwa Lexa Rijkersa i Daniela Milohnica - zwyciężył w I edycji Międzynarodowego Konkursu Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska, który odbył się w 2005 roku. Zakleszczona pod wiaduktem przy ul. Szopy ciężarówka z ich projektu w sposób symboliczny przedstawia odseparowanie dzielnicy Dolne Miasto poprzez odcięcie jej od centrum wiaduktem komunikacyjnym oraz odzwierciedla różnice w sytuacji socjalnej i mentalnej dwóch różnych sąsiadujących ze sobą miejsc.
Usytuowanie LKW Gallery w przestrzeni publicznej pozwala na większą integrację społeczności lokalnej, edukację dzieci i młodzieży oraz szereg realizacji artystycznych i projektów społecznych aktywizujących mieszkańców. Ciężarówka dzięki swej strukturze stała się łatwo dostępnym, alternatywnym centrum kultury.
Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska to długofalowy projekt Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia mający na celu stworzenie kolekcji trwałych dzieł sztuki w przestrzeni miejskiej. Stanowi ona poważny krok na drodze do zmiany charakteru dzielnicy Dolne Miasto, w której zlokalizowane jest CSW Łaźnia.
Realizowane dzieła wyłaniane są przez jury w ramach regularnie ogłaszanych, zamkniętych konkursów.