Przez dwa dni wejście na brzeźnieńskie molo, położone tuż przy trasie rowerowej R10, zamieniło się w strefę edukacyjną. Można było sprawdzić swój refleks w alkogoglach, porozmawiać z policjantami o bezpieczeństwie na drodze, czy wziąć udział w kursie pierwszej pomocy. Nie brakowało też konkursów i aktywności dla całych rodzin.
– Kampanię Trzymaj Pion prowadzimy już od dziewięciu lat. Tym razem spotkaliśmy się w Gdańsku, by przypomnieć, jak ważna jest trzeźwość za kierownicą – nie tylko samochodów, ale też rowerów i hulajnóg – mówi Oliwia Tran, kierowniczka ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie Żywiec, która realizuje kampanię.
Widzenie tunelowe i brak koncentracji – realne zagrożenia
Obecna na miejscu Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Gdańsku przypominała, jak już niewielka ilość alkoholu wpływa na percepcję i refleks:
– Alkohol powoduje tzw. widzenie tunelowe. Kierujący nie dostrzega tego, co dzieje się po bokach – w tym pieszych wchodzących na jezdnię. Reakcja jest spowolniona, koordynacja zaburzona, a zdolność przewidywania ograniczona. To realnie zwiększa ryzyko wypadków – podkreślała.
Nieprzypadkowo akcja odbyła się w środku wakacji – okresie wzmożonego ruchu na drogach. Jak przypominali organizatorzy, ostatni weekend lipca był tragiczny – tylko na Śląsku doszło do ponad 300 kolizji i wypadków.
Edukacja przez doświadczenie
W strefie kampanii można było na własnej skórze (i w alkogoglach) przekonać się, jak alkohol obniża koncentrację. Sporym zainteresowaniem cieszył się też konkurs wiedzy o przepisach drogowych w formule „Familiady” oraz stanowisko z wagą przeciążeniową, pokazującą, jak zmienia się siła oddziałująca na ciało podczas wypadku.
– Edukacja to klucz do zmiany nawyków. Najskuteczniejsza jest wtedy, gdy angażuje i pozwala doświadczyć skutków nieodpowiedzialnych zachowań – mówiła Dorota Olszewska z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Deklaracja odpowiedzialności
Jednym z elementów wydarzenia była możliwość podpisania deklaracji „Nakręcam mile, nie promile” – symbolicznego zobowiązania do trzeźwości za kierownicą i odpowiedzialnego poruszania się po drogach. Tłumy odwiedzających pokazały, że tematyka kampanii spotyka się z dużym odzewem.
– Kampania Trzymaj Pion po raz kolejny pokazała, że o poważnych sprawach można mówić lekko, ale skutecznie – podsumowują organizatorzy.
O kampanii
Trzymaj Pion to ogólnopolska kampania społeczna realizowana przez Grupę Żywiec od 2016 roku. Jej celem jest promowanie odpowiedzialnej postawy uczestników ruchu drogowego, szczególnie użytkowników tzw. mikromobilności – rowerów, hulajnóg czy urządzeń transportu osobistego. Tegoroczna edycja realizowana jest we współpracy z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Fundacją Edukacja Zdrowie Bezpieczeństwo.