Prace prowadzone na lądzie i od strony wody
Most Popielny łączy brzegi Motławy, ułatwia przemieszczanie się po Dolnym Mieście pomiędzy ul. Łąkową i ul. Okopową. W ostatnich latach jego stan techniczny mocno pogorszył się, w związku z czym przeprowadzić trzeba jego gruntowną modernizację. Prace rozpoczęły się w połowie sierpnia br.
W pierwszej kolejności usunięto zniszczoną nawierzchnię jezdni i wysłużone chodniki. Wymieniono też sieć kanalizacji deszczowej. Obecnie prace koncentrują się na wzmacnianiu i uszczelnianiu obiektu.
- Wykonywana jest izolacja elementów konstrukcji mostu. Trwają też prace na płycie mostu od strony wody. Ponadto montowane jest zbrojenie oraz elementy odwodnienia, takie jak sączki i wpusty. Betonowana jest także nadbudowa płyty nośnej mostu od strony ul. Okopowej - wylicza Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Kamienica na “Starym Chełmie” znowu będzie tętnić życiem!
Piesi i rowerzyści mogą korzystać
Co istotne, pomimo prowadzonych prac, z mostu mogą korzystać, w ograniczonym zakresie, piesi i rowerzyści - plac robót został odgrodzony i zabezpieczony przed przypadkowymi osobami.
Kierowcy korzystają natomiast z objazdów: od strony ul. Okopowej przez Toruńską, Żabi Kruk i Podwalem Przedmiejskim, a od Kamiennej Grobli przez Toruńską, Chmielną oraz Podwalem Przedmiejskim.
Jakie prace w najbliższych tygodniach?
W październiku i listopadzie wzmacniane będą elementy konstrukcji mostu oraz podłoże w rejonie przyczółków. Przebudowane zostaną skarpy i naprawione powierzchnie betonowe przeprawy. W ramach inwestycji wymieniony zostanie też system odwodnienia, a zniszczone balustrady zostaną zastąpione bezpiecznymi i estetycznymi. Ostatnim etapem robót, na przełomie listopada i grudnia, będzie ułożenie nowej nawierzchni jezdni oraz chodników.
Wykonanie prac remontowych pochłonie ponad 2 mln złotych. Wykonuje je firma Budowlano-Drogowa MTM. Planowane ponowne otwarcie mostu planowane jest w grudniu 2025 r.
Niewielki, a cieszy oko. Na Jasieniu powstał park kieszonkowy
Most Popielny istnieje od XVII wieku. Pierwszą, drewnianą konstrukcję wzniesiono w 1643 roku. W 1895 roku obiekt został przebudowany na konstrukcję stalową. Obecnie jest on stalowo-żelbetowy. Do 1948 roku był jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum Gdańska z Dolnym Miastem, Stogami i trasą w kierunku Warszawy.