Okazuje się, że pieniądze wydane na promocję miasta nie przekładają się w sposób matematyczny na jego atrakcyjność wśród turystów. Przynajmniej wśród tych, którzy wybierają destynację, aby spędzić miło weekend poza domem.
Do takich wniosków doszły firmy ARC Rynek i Opinia oraz Synergia przygotowując ranking najbardziej atrakcyjnych miast Polski dla turysty weekendowego.
Chociaż najwięcej na promocję w roku 2017* wydała Warszawa (23,7 mln zł) i Katowice (20,2 mln zł) to jednak w rankingu wygrało Trójmiasto (15,5 mln zł). Mówimy tu o wydatkach, które poniosły na promocję wszystkie trzy miasta - Gdańsk, Gdynia i Sopot. Warszawa jest dopiero czwarta, a Katowice uzyskały ósmy wynik.
Ranking najbardziej atrakcyjnych polskich miast (TOP 10), wg badań instytutu ARC Rynek i Opinia:
- Trójmiasto
- Kraków
- Wrocław
- Warszawa
- Toruń
- Poznań
- Szczecin
- Katowice
- Bydgoszcz
- Łódź.
Co jest więc ważne? Zabytki, oferta dla dzieci oraz oferta imprez, ponieważ co czwarty badany przyznał, że wycieczki do polskich miast organizuje właśnie po to, by spędzić z dziećmi ciekawie czas. Najmniej zwraca przy tym uwagę na kuchnię regionalną (6 proc.) czy ofertę muzealną (8 proc.).
Trójmiasto jest najlepiej oceniane właśnie pod względem oferty dla dzieci i oferty imprezowej - w tych wymiarach jest numerem 1. Na trzecim miejsu oceniono naszą ofertę gastronomiczną.
- Miejska turystyka weekendowa w Polsce się rozwija - uważa dr Adam Czarnecki, Wiceprezes Zarządu z ARC Rynek i Opinia. - Polacy stają się bardziej mobilni i chętniej, niż jeszcze kilkanaście lat temu ruszają w Polskę, w tym do polskich miast, które z kolei mogą im zaproponować coraz szerszą ofertę w zakresie atrakcji, gastronomii czy zaplecza hotelowego.
Z badania wynika też, że Polacy podróżują chętnie - niemal co trzeci badany odwiedza turystycznie polskie miasta raz na pół roku - i są ciekawi świata - główną przyczyną, dla których wybierają się w drogę jest odkrycie czegoś nowego.
*Informacja na temat budżetu promocyjnego poszczególnych miast pochodzi z raportu: Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów przygotowanego przez PlaceBranding.pl.
Cały artykuł na stronie