We wtorek, 30 czerwca, punktualnie o godz. 7.30 do podróżujących tramwajem nr 12 mieszkańców, przy pętli "Ujeścisko", dosiadła prezydent Gdańska. Aleksandra Dulkiewicz testowała nową trasę w towarzystwie miejskich i dzielnicowych radnych, Przewodniczącej Rady Miasta Gdańska Agnieszki Owczarczak, a także dyrektorów: Zarządu Transportu Miejskiego i Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz przypomniała, że al. Pawła Adamowicza łączy kilka dużych dzielnic: Jasień, Ujeścisko-Łostowice i Piecki-Migowo.
- To duża radość. Przyjechałam tramwajem, tutaj na pętlę "Ujeścisko", ze Śródmieścia. Trasa linii 12 to chyba najdłuższa obecnie trasa w całym Gdańsku, bo kursuje aż z Oliwy do Ujeściska, do ul. Lawendowe Wzgórze - podkreślała prezydent Dulkiewicz. - Oczywiście, ciąg dalszy nastąpi. Jesteśmy w procesie wyłaniania wykonawcy dla Nowej Warszawskiej, czyli łącznik pomiędzy pętlą "Ujeścisko" z al. Havla. To wszystko także dzięki dobrze napisanym projektom i pozyskanym środkom unijnym. Proszę sprawdzać rozkłady jazdy, ponieważ sporo się pozmieniało - zaapelowała na koniec.
Koniec remontu torów. Na Stogi wróciły regularne kursy tramwajów... aż do pętli przy plaży
- Jesteśmy tutaj o 7.30, ale mieszkańcy kursują nową trasą już od kilku godzin. Mam nadzieję, że wielu gdańszczan będzie korzystało z tej linii. Wszyscy czekaliśmy na uruchomienie tej trasy - dodała przewodnicząca RMG Agnieszka Owczarczak.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Sebastian Zomkowski, przypomina, że oddana właśnie nowa trasa tramwajowa jest pierwszym etapem przyszłej trasy GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz.
- Z tego miejsca (pętla "Ujeścisko") rozbudowana będzie trasa w kierunku al. Havla (tzw. Nowa Warszawska - red.). Odcinek trasy prowadzący na południe, gdzie obecnie prowadzi trasa do ul. Lawendowe Wzgórze, to będzie tzw. Nowa Bulońska Południowa. Dzięki niej, w przyszłości, dojedziemy prawie do ul. Świętokrzyskiej. No i najważniejszy fragment, al. P. Adamowicza w kierunku Piecki-Migowo, i następnie z Piecek-Migowa do Wrzeszcza. Kiedy zostanie wybudowana, powstanie pełny ring - pełna trasa GPW. Wówczas mieszkańcy z osiedli południowych ekspresowo będą dojeżdżać do Wrzeszcza - przypomina dyrektor Zomkowski.
Dyrektor ZTM przyznaje, że zgodnie z przeprowadzonymi analizami, nową trasą tramwajową mieszkańcy raczej nie będą dojeżdżać do centrum, ponieważ taka podróż zajmie zbyt dużo czasu. Podróżować będą za to w innym kierunku.
Pierwszy tramwaj w alei P. Adamowicza i na wyremontowanym torowisku na Stogach. Zmiany w rozkładach jazdy
- Można wsiąść do autobusu i dojechać do pętli przy al. Havla albo do węzła przesiadkowego "Siedlce" i tam wygodnie przesiąść się na tramwaj w kierunku centrum. Co jednak istotne, z pętli "Ujeścisko", jak i na całej trasie w al. Adamowicza, można dojechać już tramwajem do Piecek-Migowa, np. do przystanku przy ul. Warneńskiej, i tam przesiąść się na linie autobusowe w kierunku Wrzeszcza. W najbliższych tygodniach będziemy uruchamiać linię autobusową 129, która będzie dość często dowozić pasażerów właśnie z tramwaju linii 12 w kierunku Wrzeszcza - zapowiada dyrektor Zomkowski.
Tomasz Torcz, przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień, przypomina, że południe Gdańska, pod kątem komunikacyjnym, ma bardzo duże potrzeby.
- Ta trasa to dobry pierwszy krok. Czekamy na Nową Warszawską - na domknięcie ramy komunikacyjnej. Czekamy też na więcej połączeń, w tym bezpośrednich, ponieważ konieczność trzech przesiadek, jak jedzie się stąd np. do Olivia Business Centre (znajduje się w Oliwie przy al. Grunwaldzkiej), jest dosyć uciążliwa - przyznał przewodniczący Torcz. - Jeśli chodzi o nową trasę tramwajową, to widzę przede wszystkim duży potencjał w dojazdach studentów na uczelnie i dla osób pracujących we Wrzeszczu.
Przewodniczący RD Jasień zwraca uwagę, że brakuje obecnie jeszcze bezpośredniego połączenia tramwajowego z przystankiem PKM Brętowo. To, jego zdaniem, bardzo ułatwiłoby dojazdy z Jasienia do Oliwy.
Takie połączenie faktycznie jest planowane, ale ZTM uruchomi je dopiero po wybudowaniu tzw. Nowej Warszawskiej. Wówczas na torach pojawi się linia 13, kursująca bezpośrednio od Stogów, przez Jasień do przystanku PKM Brętowo.
Budowa Nowej Warszawskiej. Przetarg na budowę pierwszego etapu linii tramwajowej będzie powtórzony
Udostępnienie do ruchu pasażerskiego nowego torowiska oznacza, że zdecydowana większość inwestycji, nazywanej roboczo Nową Bulońską Północną, została już wykonana.
- Musimy jeszcze skończyć fragment ul. Jabłoniowej. Prace potrwają tam kilka tygodni. Pod koniec sierpnia zostanie oddana do użytku. Obecnie na tamtym odcinku prowadzone są roboty związane z umocnieniem gruntu na jednej nitce jezdni. Wkrótce ruszą roboty na drugiej nitce. Do wykonania pozostaje też winda przy przystanku na wysokości ul. Lawendowe Wzgórze. Powinna dotrzeć na przełomie września i października. I na tym zakończy się realizacja całej inwestycji - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje realizację tego projektu.
Nowa linia tramwajowa liczy 2,6 km długości. Łączy ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową. Wzdłuż trasy wybudowano sześć przystanków: „Królewskie Wzgórze”, „Łabędzia”, „Stolema”, ”Zabornia”, „Ujeścisko” - węzeł integracyjny, oraz „Lawendowe Wzgórze” - przystanek w pobliżu przedszkola nr 68. Przy węźle integracyjnym tramwajowo-autobusowym "Ujeścisko" wybudowano parkingi dla samochodów osobowych i rowerów (167 miejsc parkingowych samochodowych, w tym 11 dla niepełnosprawnych, 22 miejsca postojowe rowerowe), a także budynek socjalny z ogólnodostępną płatną toaletą. Do tego węzła dojeżdżać będzie tramwaj linii 12 i autobusy linii 115, 120, 156 i 174 - stąd pasażerowie będą mogli się przesiąść z autobusu do tramwaju bądź z tramwaju do autobusu.
Nowa trasa biegnie od skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską - dzisiejszego krańca linii 12 „Migowo” - przez al. Pawła Adamowicza, węzeł Ujeścisko (przy skrzyżowaniu ul. Jabłoniowej i ul. Warszawskiej) do ul. Lawendowe Wzgórze.
Budowa Al. Pawła Adamowicza (roboczo nazywanej Nowa Bulońska Północna) jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Realizacja Al. Pawła Adamowicza to koszt 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Zadanie to otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie około 58,5 mln zł.