Przy skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, gdzie w ramach budowy al. Pawła Adamowicza (roboczo nazywanej Nową Bulońską Północną) powstał węzeł trawmajowo-autobusowy, w poniedziałek zorganizowano konferencję z udziałem władz Gdańska i wykonawcy prac.
- Stawiamy na komunikację publiczną. To konsekwentna polityka miasta od wielu lat. Niebawem ta linia tramwajowa będzie się rozgałęziać - powstanie tzw. Nowa Warszawska - podkreślała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Nie wszystko jest jeszcze w 100 proc. gotowe, ale stopniowo, w miarę możliwości będziemy udostępniać tę inwestycję mieszkańcom. W styczniu br. udostępniliśmy drogę dla samochodów, teraz robimy wszystko, by udostępnić drogę tramwajową. Niebawem udostępnimy też chodniki i drogę rowerową.
ZOBACZ Testowy przejazd tramwaju Aleją Pawła Adamowicza
Piotr Borawski, zastępca prezydent przypomniał, że al. Pawła Adamowicza jest elementem większego programu komunikacyjnego na terenie Gdańska.
- Trasa, którą dziś testujemy, jest elementem większej całości, czyli nowej infrastruktury i nowych tras, które zostaną uzupełnione o Nową Warszawską. W tym tygodniu otwieramy koperty przetargowe na jej budowę. To także nowy tabor, czyli autobusy i tramwaje. To także wspólny bilet - i to jest bardzo istotne, jeśli chodzi o tę trasę - wyliczał Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej chcielibyśmy bowiem uruchomić nową linię tramwajową (nr 12), która połączy Stogi, południe Gdańska, czyli Chełm, Ujeścisko, Jasień, Piecki-Migowo z pętlą PKM Brętowo. Tam, na wspólnym bilecie, na jednym przystanku tramwajowo- kolejowym, drzwi w drzwi, pasażerowie będą mogli się przesiąść i szybko dotrzeć do Oliwy, Strzyży czy Wrzeszcza.
Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzorowała przebieg tej inwestycji, poinformował, że prawdopodobnie już za kilka tygodni al. P. Adamowicza pojadą pasażerowie komunikacji miejskiej.
- Zadanie to, w mojej ocenie, przebiegało bardzo sprawnie, pomimo wielu uwarunkowań i kłopotów. Budowa al. Pawła Adamowicza dobiega końca. Najważniejsza rzecz, jaka się teraz odbywa to jazda techniczna, która ma mniej więcej pokazać, w jakim czasie możemy uruchomić ruch pasażerski. Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu ten ruch powinien zostać uruchomiony - zapowiedział dyrektor Włodzimierz Bartosiewicz. - 28 maja otwieramy przetarg na budowę Nowej Warszawskiej. W okresie wakacji chcemy rozpocząć to zadanie jako kontynuację tej linii tramwajowej.
- Kończymy prace wykończeniowe, by jeszcze przed wakacjami wszystko było gotowe - zaznaczyła z kolei Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI, które realizuje budowę al. Pawła Adamowicza.
ZOBACZ ZAPIS KONFERENCJI
W ramach inwestycji powstała dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecina m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończy się na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano pięć przystanków komunikacji miejskiej:
- „Królewskie Wzgórze" przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską,
- „Łabędzia" przy al. Adamowicza, na wysokości ul. Łabędziej,
- „Stolema" przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Stolema,
- „Zabornia" przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Kartuską,
- „Lawendowe Wzgórze" - dla krańca tramwajowego przy ul. Nowej Bulońskiej, w rejonie osiedla Lawendowe Wzgórze i Przedszkola nr 68 oraz dla przystanku autobusowego w tej lokalizacji.
- W rozkładach jazdy pojawi się też nazwa „Ujeścisko" - dla całego węzła integracyjnego u zbiegu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, który także zbudowano w ramach tej inwestycji.
Poza tym powstał węzeł przesiadkowy tramwajowo - autobusowy tzw. "Węzeł Zabornia".
Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowano zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstał charakterystyczny most.
Aleja Pawła Adamowicza jest jezdnią dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli 2,7 km drogi, powstała również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą.
Dodatkowo w ramach inwestycji zbudowano lub przebudowano odcinki ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym ulicy Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a także łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. Nową Jabłoniową.
Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Projekt koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.