• Start
  • Wiadomości
  • Tramwaj w al. Pawła Adamowicza. W poniedziałek rozpoczęły się przejazdy techniczne na nowej trasie

Tramwaj w al. Pawła Adamowicza. W poniedziałek rozpoczęły się przejazdy techniczne na nowej trasie

W poniedziałek, 25 maja, od godz. 9.00 odbył się pierwszy przejazd testowy tramwaju na nowej trasie łączącej Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem-Łostowice. Jeżeli wszystko przebiegnie pomyślnie, pierwsi pasażerowie przejadą tą trasą już w czerwcu br. Zgodnie z zapowiedziami linia tramwajowa nr 12 zmieni dotychczasową trasę i połączy Jasień oraz Ujeścisko-Łostowice z Pieckami-Migowem oraz Stogami.
25.05.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
25 maja rozpoczęły się przejazdy techniczne tramwaju w al. Pawła Adamowicza
25 maja rozpoczęły się przejazdy techniczne tramwaju w al. Pawła Adamowicza
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Przy skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, gdzie w ramach budowy al. Pawła Adamowicza (roboczo nazywanej Nową Bulońską Północną) powstał węzeł trawmajowo-autobusowy, w poniedziałek zorganizowano konferencję z udziałem władz Gdańska i wykonawcy prac.

- Stawiamy na komunikację publiczną. To konsekwentna polityka miasta od wielu lat. Niebawem ta linia tramwajowa będzie się rozgałęziać - powstanie tzw. Nowa Warszawska - podkreślała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Nie wszystko jest jeszcze w 100 proc. gotowe, ale stopniowo, w miarę możliwości będziemy udostępniać tę inwestycję mieszkańcom. W styczniu br. udostępniliśmy drogę dla samochodów, teraz robimy wszystko, by udostępnić drogę tramwajową. Niebawem udostępnimy też chodniki i drogę rowerową. 

ZOBACZ Testowy przejazd tramwaju Aleją Pawła Adamowicza


Piotr Borawski, zastępca prezydent przypomniał, że al. Pawła Adamowicza jest elementem większego programu komunikacyjnego na terenie Gdańska.

- Trasa, którą dziś testujemy, jest elementem większej całości, czyli nowej infrastruktury i nowych tras, które zostaną uzupełnione o Nową Warszawską. W tym tygodniu otwieramy koperty przetargowe na jej budowę. To także nowy tabor, czyli autobusy i tramwaje. To także wspólny bilet - i to jest bardzo istotne, jeśli chodzi o tę trasę - wyliczał Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej chcielibyśmy bowiem uruchomić nową linię tramwajową (nr 12), która połączy Stogi, południe Gdańska, czyli Chełm, Ujeścisko, Jasień, Piecki-Migowo z pętlą PKM Brętowo. Tam, na wspólnym bilecie, na jednym przystanku tramwajowo- kolejowym, drzwi w drzwi, pasażerowie będą mogli się przesiąść i szybko dotrzeć do Oliwy, Strzyży czy Wrzeszcza.

 

Przy węźle przy skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Jabłoniowej zorganizowano w poniedziałek briefing prasowy
Przy węźle przy skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Jabłoniowej zorganizowano w poniedziałek briefing prasowy
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzorowała przebieg tej inwestycji, poinformował, że prawdopodobnie już za kilka tygodni al. P. Adamowicza pojadą pasażerowie komunikacji miejskiej.

- Zadanie to, w mojej ocenie, przebiegało bardzo sprawnie, pomimo wielu uwarunkowań i kłopotów. Budowa al. Pawła Adamowicza dobiega końca. Najważniejsza rzecz, jaka się teraz odbywa to jazda techniczna, która ma mniej więcej pokazać, w jakim czasie możemy uruchomić ruch pasażerski. Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu ten ruch powinien zostać uruchomiony - zapowiedział dyrektor Włodzimierz Bartosiewicz. - 28 maja otwieramy przetarg na budowę Nowej Warszawskiej. W okresie wakacji chcemy rozpocząć to zadanie jako kontynuację tej linii tramwajowej.

- Kończymy prace wykończeniowe, by jeszcze przed wakacjami wszystko było gotowe - zaznaczyła z kolei Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI, które realizuje budowę al. Pawła Adamowicza.

 

ZOBACZ ZAPIS KONFERENCJI

 

W ramach inwestycji powstała dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecina m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończy się na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano pięć przystanków komunikacji miejskiej:

  • „Królewskie Wzgórze" przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską
  • Łabędzia" przy al. Adamowicza, na wysokości ul. Łabędziej
  • Stolema" przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Stolema
  • Zabornia" przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Kartuską
  • Lawendowe Wzgórze" - dla krańca tramwajowego przy ul. Nowej Bulońskiej, w rejonie osiedla Lawendowe Wzgórze i Przedszkola nr 68 oraz dla przystanku autobusowego w tej lokalizacji.
  • W rozkładach jazdy pojawi się też nazwa „Ujeścisko" - dla całego węzła integracyjnego u zbiegu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, który także zbudowano w ramach tej inwestycji.

Poza tym powstał węzeł przesiadkowy tramwajowo - autobusowy tzw. "Węzeł Zabornia".

Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowano zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstał charakterystyczny most.

Aleja Pawła Adamowicza jest jezdnią dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli 2,7 km drogi, powstała również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą.

Dodatkowo w ramach inwestycji zbudowano lub przebudowano odcinki ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym ulicy Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a także łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. Nową Jabłoniową.

 

 

Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Projekt koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.

Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.

 

TV

Mniej bruku - więcej drzew!