W środę inżynierowie - specjaliści sprawdzali, mierzyli i obserwowali, a kursy testowe wykonywano kilkukrotnie.
- Wszystko idzie zgodnie z planem. Takie przejazdy inżynierskie są niezbędne, żeby zanotować różne uwagi, usterki, poprawki. Nie było tego za dużo. Nadal utrzymuję więc, że ten tramwaj, z pasażerami, pojedzie w wakacje - potwierdza Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W przyszłym tygodniu planowane są kolejne przejazdy, w trakcie których mierzony będzie m.in. czas przejazdu i tzw. sprawność przystanków.
Biało-zielony tramwaj w nocy przyjechał do Gdańska. Piotr Borawski: “To hołd na 75-lecie Lechii”
Dyrektor Bartosiewicz podkreśla też, że najbardziej zintensyfikowane prace trwają obecnie w centrum dzielnicy, w ul. Stryjewskiego. Przed uruchomieniem regularnych pasażerskich kursów, poza torowiskiem, trzeba przygotować także infrastrukturę komunikacyjną, a więc zbudować przystanki i bezpieczne dojścia do nich. W tym tygodniu rozpoczęły się prace związane z wylewaniem masy asfaltowej.
- Inwestycja tramwajowo - drogowa na Stogach jest inwestycją priorytetową dla władz miasta, zdajemy sobie sprawę z utrudnień jakie napotykają na co dzień mieszkańcy – mówi Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji. - Ze swej strony dokładamy wszelkich starań, aby ten gruntowny remont dobiegł końca.
Po uruchomieniu regularnych kursów tramwajowych, kontynuowane będą prace w otoczeniu torowiska, w tym montaż barierek, układanie chodników, montaż śmietników, ławek, itp. Prace prowadzone będą głównie przy ul. Stryjewskiego.
- W lipcu chcemy udostępnić dwa skrzyżowania przejazdowe prowadzące na Górki Zachodnie, przy ul. Zimnej i Pasanilu - zapowiada dyrektor Bartosiewicz. - Według harmonogramu naprawczego wszystko idzie zgodnie z planem - dodaje.
ZTM przypomina. W tramwajach i autobusach podróżujemy w maseczkach, zachowujemy dystans
Na odcinku obejmującym ul. Nowotną, od ul. Kruczej do pętli "Stogi Plaża", niemal wszystkie prace zostały już ukończone. Do sierpnia prowadzone będą roboty związane z przebudową pętli tramwajowej „Pasanil”, gdzie konieczna była wymiana gruntów. Natomiast na pętli "Stogi Plaża" wykonawca będzie prowadził prace wykończeniowe w budynku socjalnym.
Według pierwotnego kontraktu prace modernizacyjne na Stogach powinny zakończyć się w ubiegłym roku. Ze względu na bardzo szeroki zakres inwestycji, obejmujący nie tylko linię tramwajową, przystanki, ale też istniejący układ drogowy wraz z całą podziemną infrastrukturą, prace na budowie trwają dłużej niż zakładał początkowy harmonogram. Wykonawca zapewnia jednak, że wszystkie roboty zakończą się pod koniec sierpnia, a we wrześniu rozpoczną się procedury odbiorowe inwestycji.
Remont torowisk i przystanków
Na Stogach przebudowane zostanie w sumie 3700 metrów torów tramwajowych. Prace realizowane są na odcinku od skrzyżowania ul. Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza, wzdłuż ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego i ul. Nowotnej do Pętli „Stogi Plaża". Przebudowywane są także dwie pętle: tramwajowo - autobusowa „Pasanil” (około 350m) i tramwajowa „Plaża Stogi” (około 450 m), na których pojawiły się dodatkowo tory odstawcze. Dla wygody mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej na tym odcinku przebudowane zostaną przystanki tramwajowe. Będą one włączone do monitoringu wizyjnego sieci TRISTAR, a także do systemu informacji pasażerskiej.
Ujeścisko - Łostowice. Wyjazd z al. Havla będzie łatwiejszy. DRMG ogłasza przetarg na budowę prawoskrętu
Remont dróg
W ramach inwestycji przebudowywany jest również istniejący układ drogowy (ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego, odcinek ul. Nowotnej) wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Łączna długość przebudowywanych dróg wynosi około 2500 m. Łączna długość budowanych i przebudowywanych chodników wynosi około 1900 m, natomiast łączna długość budowanych i przebudowywanych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych wynosi około 1200 m. Wykonawca modernizuje także sieci wodociągowe i kanalizacyjne.
Wykonawcą prac jest firma Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 110 mln zł, z czego ponad 46 mln zł to dofinansowanie unijne.