• Start
  • Wiadomości
  • "Kolej istnieje i będzie istnieć". A praca na niej kusi młodych

"Kolej istnieje i będzie istnieć". A praca na niej kusi młodych

Polska kolej przeżywa swój renesans. W związku z tym potrzebuje wciąż nowych, młodych kadr. Z bogatą ofertą branży można było zapoznać się w piątek, 26 września, podczas Dnia Edukacji i Kariery, zorganizowanego w ramach 16. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako.
26.09.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

gcm-download-1920-20250925-targi-trako-021-68d6745be901b
Praca na kolei to jednocześnie odpowiedzialna służba oraz misja
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Na kolei "jedzie" młodość

Okazuje się, że wymagający i odpowiedzialny zawód kolejarza zdobywa uznanie wśród młodego pokolenia

- Kolej młodnieje. Jeszcze w 2023 roku najliczniejszą grupą pracowników kolei byli pracownicy w przedziale powyżej 50. roku życia. Natomiast już w 2024 roku najliczniejszą grupą stali się pracownicy w przedziale pomiędzy 30. i 50. rokiem życia i stanowili blisko 44 procent zatrudnionych - powiedział podczas jednej z debat przewodniczący Komisji Młodych Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy Sebastian Szwarc.

Szkołą patronacką Trako 2025 jest Technikum Kolejowe im. Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy. Ma charakter niepubliczny, ale dzięki sponsorom nauka w niej jest bezpłatna.

Impuls z numerem 300 będzie jeździł na torach SKM-ki

- Nie ma drugiego takiego technikum kolejowego w Polsce. Istnieją oczywiście szkoły o kierunkach kolejowych. Natomiast jako technikum kolejowe, kształcące w pięciu specjalnościach, jesteśmy w kraju jedyni - mówi Filip Grochowski, specjalista ds. promocji w Centrum Nauki i Szkolnictwa “Edukator”, które prowadzi bydgoską placówką.

Pięcioletnia szkoła kształci: techników transportu kolejowego, techników budownictwa kolejowego, techników pojazdów kolejowych, techników automatyków sterowania ruchem kolejowym oraz techników elektroenergetyków transportu szynowego. 

Bydgoskie liceum jest dość młode, założone zostało w 2014 r. Uczęszcza do niego dziś ok. 450 uczniów. Co ciekawe, około jedna trzecia z nich pochodzi spoza Bydgoszczy, z innych województw, także z Pomorza. I choć Technikum Kolejowe im. Mikołaja Kopernika nie ma własnej bursy, to pomaga nowym uczniom w znalezieniu internatu w Bydgoszczy na czas nauki.

gcm-download-1920-20250925-targi-trako-036-68d6744260435
Trako jest największym wydarzeniem kolejowym w Europie Środkowo-Wschodniej i drugim co do wielkości po targach w Berlinie na całym kontynencie
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

- Zawód kolejarza bezwzględnie, bezapelacyjnie jest zawodem przyszłości, ponieważ kolej istnieje i będzie istnieć. To jest też branża, która nieustannie się rozwija. Realizowane są coraz nowe inwestycje. Ale, aby w pełni korzystać z rezultatów tych inwestycji, potrzeba nam wykwalifikowanych, młodych specjalistów. Absolwenci naszej szkoły nie mają żadnych trudności ze znalezieniem dobrej pracy na kolei - zapewnia Filip Grochowski.

O to, jak to jest być kolejarzem i dlaczego wybrał tę profesję zapytaliśmy doświadczonego w tym zawodzie Daniela Barczyckiego, maszynisty praktyka od 2016 r. oraz instruktora w jednej firm w Warmińsko-Mazurskim.

- Nietypowy - to raz. Dwa - odpowiedzialność. Jak prowadzę pociąg, to nikt nad głową nie stoi. Jestem całkowicie sam odpowiedzialny za prowadzenie pojazdu. Plusem mojego fachu maszynisty jest też elastyczny czas pracy, najczęściej 12 godzin - mówi pan Daniel. - A zarobki - pytamy, łamiąc żelazną zasadę, że dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach. - Nie narzekam - odpowiada ze śmiechem, ale szczerze.

Cztery dni kolejowego święta

Tegoroczne Trako trwały cztery dni, od wtorku, 23 września. W imprezie wzięło udział 695 wystawców z 29 krajów m.in. Austrii, Chin, Czech, Finlandii, Holandii, Japonii, Korei Południowej, Niemiec, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Tajlandii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch.

To rekord w historii tej imprezy, odbywającej się w Gdańsku od 2001 r. 

Od wielu lat Trako jest największym wydarzeniem kolejowym w Europie Środkowo-Wschodniej i drugim co do wielkości po targach w Berlinie na całym kontynencie.

Historyczna wizyta premiera na targach kolejowych Trako

Trako 2025 zorganizowane zostały przez Międzynarodowe Targi Gdańskie AmberExpo aż w siedmiu halach (w tym trzech tymczasowych, zbudowanych specjalnie na tę okazję) o łącznej powierzchni 31 tysięcy metrów kwadratowych oraz zewnętrznej ekspozycji z pojazdami i maszynami.

Program targów obejmuje ponad 70 wydarzeń – debat, paneli dyskusyjnych i prezentacji. Jedną z ważniejszych dyskusji poświęconą m.in. projektowi nowej linii PKM Południe zorganizowała komunalna spółka InvestGDA.

Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako powrócą do Gdańska za dwa lata, w 2027 r.

TV

Zupa na Monciaku