• Start
  • Wiadomości
  • Na Terminal T5 będzie baza dla morskiej farmy wiatrowej. Znamy dzierżawców

Jeszcze nie powstał, a już ma dzierżawców. Na Terminalu T5 powstanie baza dla morskiej farmy wiatrowej

PGE Polska Grupa Energetyczna oraz duńska firma Ørsted wydzierżawią przyszły terminal T5 na terenie gdańskiego portu. T5 będzie bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. Terminal, który powstanie poprzez zalądowienie akwenu o powierzchni ponad 21 hektarów, ma być gotowy do użytku w 2026 r.  
18.09.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia duży obszar portowy, prawdopodobnie terminal kontenerowy, położony nad zbiornikiem wodnym. Widać na nim liczne dźwigi oraz stosy kolorowych kontenerów, co sugeruje, że port jest bardzo aktywny. Wzdłuż portu przebiega linia kolejowa oraz droga, co wskazuje na zintegrowany węzeł transportowy. Po jednej stronie zdjęcia rozciąga się gęsty las, który graniczy z infrastrukturą portu, tworząc kontrast między naturalnym krajobrazem a przemysłowym obszarem.
W 2023 roku Baltic Hub, na którego terenie powstanie T5, obsłużył 20-milionowy kontener od początku działalności w 2007 r. Obecnie trwa rozbudowa terminalu T3, zakończenie inwestycji zaplanowano na 2025 r.
mat. Baltic Hub

Kto zawarł umowę na dzierżawę T5?

Formalnie umowę na dzierżawę terminalu podpisała z jednej strony firma - Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, należąca do PGE i Ørsted, z drugiej strony - Istrana - spółka celowa, powołana w celu budowy T5. Jej właścicielami jest w 85% rządowy Polski Fundusz Rozwoju oraz w 15% Baltic Hub w Gdańsku, jedyny terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim.
 
Istrana wygrała przetarg na dzierżawę gruntów pokrytych wodami zlokalizowanych w granicach administracyjnych Portu Gdańsk, na których powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
 
Dzierżawa przez PGE i Ørsted terminalu T5 ma bezpośredni związek z realizowanym wspólnie przez oba przedsiębiorstwa projektem morskiej farmy wiatrowej Baltica 2

Jakie będą korzyści z dzierżawy T5?

Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, wyjaśnia, że terminal T5 zapewni przestrzeń portową niezbędną do budowy Baltica 2.  Znajdzie się tam miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki i kompleksowej obsługi statków instalacyjnych.

Terminal kontenerowy Baltic Hub podsumował rok 2023. Jedyny taki na Bałtyku

Prezes PGE ocenia, że gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. 
 
- Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku. Port w Gdańsku to także wielka szansa dla rozwoju krajowego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego – mówi Dariusz Marzec. 
 
Władze PGE i Ørsted podkreślają, że Gdańsk ma bardzo dobre warunki nawigacyjne oraz korzystną lokalizację względem obszaru, na którym powstanie ich pierwsza wspólna morska farma wiatrowa. 
 
Trwają zaawansowane przygotowania do budowy terminalu T5 - w sierpniu 2024 r. projekt otrzymał pozwolenie na budowę od wojewody pomorskiego.
Grafika przedstawia plan wykorzystania portu w Gdańsku do instalacji turbin dla projektu Baltica 2. W projekcie biorą udział PGE i Ørsted, które wydzierżawiają przestrzeń portową przyszłego terminalu T5. Na ilustracji można zauważyć: 1. Rampę Ro-Ro – stanowisko umożliwiające wyładunek i załadunek poziomy elementów na kołach, takich jak gondole, sekcje wież oraz monopali. 2. Nabrzeże rozładunkowe – służące do przeładunku elementów związanych z instalacją turbin. 3. Nabrzeże załadunkowe – zaprojektowane do jednoczesnej obsługi dwóch specjalistycznych jednostek typu jack-up. 4. Duże powierzchnie składowe – w przypadku terminalu T5 zajmują ponad 21 hektarów, co pozwala na magazynowanie elementów turbin. Podwyższona nośność obszarów – niezbędna do realizacji projektów offshore, niemal połowa obszaru T5 jest dostosowana do wytrzymania obciążeń.
 
mat. PGE i Ørsted
 
- Gwarancja wykonania usługi w porcie na czas jest krytycznym elementem powodzenia całego projektu, dlatego cieszymy się, że prace przygotowawcze do budowy terminalu nabrały tempa. Lokalizacja portu instalacyjnego w Gdańsku to również ważny element rozwoju polskiego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej. Porty instalacyjne na polskim wybrzeżu będą służyć także w kolejnych fazach rozwoju offshore wind w Polsce, wykraczających poza obecną dekadę – komentuje Agata Staniewska–Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska.

Na jaki okres dzierżawa T5?

Dzierżawa przez PGE i Ørsted terminalu T 5 obejmie okres od IV kwartału 2026 roku (kiedy to planowane jest zakończenie prac budowlanych) wstępnie do końca 2028 r. 
 
Dzierżawa dotyczy całego T5 o powierzchni 21,3 ha, z której prawie połowa to obszary o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. 

Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025. FOTO i WIDEO

Koncepcja i kształt terminalu pozwolą na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu Ro-Ro (z jęz. angielskiego: roll-on/ roll-off).

Szczegóły projektów Baltica 2 i Baltica 3

Baltica 2 jest jednym z dwóch – obok Baltica 3 - etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. 
 
PGE i Ørsted mają zakontraktowane już wszystkie niezbędne komponenty dla projektu Baltica 2, a także podpisane wszystkie umowy dotyczące ich instalacji. 
 
Partnerzy wybrali też generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Posiadają już wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. 
PGE i Ørsted planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 r. Natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 r.
 
Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW. Znacząco przyczyni się to do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.

Jakie są parametry techniczne T5? 

T5 stanowić ma przedłużenie istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk, znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. 
 
W tym celu trzeba będzie pokryć lądem przestrzeń morską o powierzchni ponad 21 ha. 
 
W T5 znajdą się nabrzeża cumownicze do importu komponentów dostarczanych statkami oraz do eksportu statków instalacyjnych (wysyłka gotowych zestawów elektrowni wiatrowych na farmę) oraz 105-metrowa strefa Ro-Ro z rampą.

O gdańskiej gospodarce w programie Wszystkie Strony Miasta. Jakie mamy perspektywy?

Terminal wyposażony będzie w dwa nabrzeża. Jedno długości 451 metrów (od strony północno-zachodniej), będące przedłużeniem istniejącego nabrzeża terminalu T1, umożliwiające jednoczesną obsługę np. dwóch jednostek instalacyjnych. Z kolei od strony północnej powstanie 349-metrowe nabrzeże przeładunkowe. 
 
Natomiast, od strony południowo-wschodniej zaprojektowano drogę dostępową – z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.

Więcej o spółkach PGE i Ørsted

PGE Polska Grupa Energetyczna jest największym przedsiębiorstwem elektroenergetycznym i dostawcą energii elektrycznej oraz ciepła w Polsce. Dostarcza energię elektryczną oraz ciepło do ponad 5,6 mln klientów.
 
Z 6-procentowym udziałem w rynku Odnawialnych Źródeł Energii Grupa PGE jest największym krajowym producentem energii elektrycznej z OZE.

Radni KO apelują o przekazanie przez Gdańsk przynajmniej 1 mln zł dla gmin dotkniętych powodzią

Siedziba główna Ørsted znajduje się w Danii. Zatrudnia prawie 9 tys. osób. Firma buduje i eksploatuje morskie i lądowe farmy wiatrowe, farmy słoneczne, magazyny energii, instalacje do produkcji odnawialnego wodoru i zielonych paliw oraz zakłady bioenergetyczne.
 
Ørsted jest uznawany przez CDP Climate Change A List za światowego lidera w dziedzinie działań na rzecz klimatu. Duńskie przedsiębiorstwo było też pierwszą firmą energetyczną na świecie, której cel zerowej emisji netto oparty na naukowych podstawach, został zatwierdzony przez Science Based Targets initiative (SBTi).

 

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok