Kto zawarł umowę na dzierżawę T5?
Formalnie umowę na dzierżawę terminalu podpisała z jednej strony firma - Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, należąca do PGE i Ørsted, z drugiej strony - Istrana - spółka celowa, powołana w celu budowy T5. Jej właścicielami jest w 85% rządowy Polski Fundusz Rozwoju oraz w 15% Baltic Hub w Gdańsku, jedyny terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim.
Istrana wygrała przetarg na dzierżawę gruntów pokrytych wodami zlokalizowanych w granicach administracyjnych Portu Gdańsk, na których powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
Dzierżawa przez PGE i Ørsted terminalu T5 ma bezpośredni związek z realizowanym wspólnie przez oba przedsiębiorstwa projektem morskiej farmy wiatrowej Baltica 2.
Jakie będą korzyści z dzierżawy T5?
Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, wyjaśnia, że terminal T5 zapewni przestrzeń portową niezbędną do budowy Baltica 2. Znajdzie się tam miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki i kompleksowej obsługi statków instalacyjnych.
Terminal kontenerowy Baltic Hub podsumował rok 2023. Jedyny taki na Bałtyku
Prezes PGE ocenia, że gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej.
- Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku. Port w Gdańsku to także wielka szansa dla rozwoju krajowego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego – mówi Dariusz Marzec.
Władze PGE i Ørsted podkreślają, że Gdańsk ma bardzo dobre warunki nawigacyjne oraz korzystną lokalizację względem obszaru, na którym powstanie ich pierwsza wspólna morska farma wiatrowa.
Trwają zaawansowane przygotowania do budowy terminalu T5 - w sierpniu 2024 r. projekt otrzymał pozwolenie na budowę od wojewody pomorskiego.
- Gwarancja wykonania usługi w porcie na czas jest krytycznym elementem powodzenia całego projektu, dlatego cieszymy się, że prace przygotowawcze do budowy terminalu nabrały tempa. Lokalizacja portu instalacyjnego w Gdańsku to również ważny element rozwoju polskiego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej. Porty instalacyjne na polskim wybrzeżu będą służyć także w kolejnych fazach rozwoju offshore wind w Polsce, wykraczających poza obecną dekadę – komentuje Agata Staniewska–Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska.
Na jaki okres dzierżawa T5?
Dzierżawa przez PGE i Ørsted terminalu T 5 obejmie okres od IV kwartału 2026 roku (kiedy to planowane jest zakończenie prac budowlanych) wstępnie do końca 2028 r.
Dzierżawa dotyczy całego T5 o powierzchni 21,3 ha, z której prawie połowa to obszary o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore.
Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025. FOTO i WIDEO
Koncepcja i kształt terminalu pozwolą na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu Ro-Ro (z jęz. angielskiego: roll-on/ roll-off).
Szczegóły projektów Baltica 2 i Baltica 3
Baltica 2 jest jednym z dwóch – obok Baltica 3 - etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica.
PGE i Ørsted mają zakontraktowane już wszystkie niezbędne komponenty dla projektu Baltica 2, a także podpisane wszystkie umowy dotyczące ich instalacji.
Partnerzy wybrali też generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Posiadają już wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane.
PGE i Ørsted planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 r. Natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 r.
Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW. Znacząco przyczyni się to do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.
Jakie są parametry techniczne T5?
T5 stanowić ma przedłużenie istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk, znajdujące się na Zatoce Gdańskiej.
W tym celu trzeba będzie pokryć lądem przestrzeń morską o powierzchni ponad 21 ha.
W T5 znajdą się nabrzeża cumownicze do importu komponentów dostarczanych statkami oraz do eksportu statków instalacyjnych (wysyłka gotowych zestawów elektrowni wiatrowych na farmę) oraz 105-metrowa strefa Ro-Ro z rampą.
O gdańskiej gospodarce w programie Wszystkie Strony Miasta. Jakie mamy perspektywy?
Terminal wyposażony będzie w dwa nabrzeża. Jedno długości 451 metrów (od strony północno-zachodniej), będące przedłużeniem istniejącego nabrzeża terminalu T1, umożliwiające jednoczesną obsługę np. dwóch jednostek instalacyjnych. Z kolei od strony północnej powstanie 349-metrowe nabrzeże przeładunkowe.
Natomiast, od strony południowo-wschodniej zaprojektowano drogę dostępową – z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.
Więcej o spółkach PGE i Ørsted
PGE Polska Grupa Energetyczna jest największym przedsiębiorstwem elektroenergetycznym i dostawcą energii elektrycznej oraz ciepła w Polsce. Dostarcza energię elektryczną oraz ciepło do ponad 5,6 mln klientów.
Z 6-procentowym udziałem w rynku Odnawialnych Źródeł Energii Grupa PGE jest największym krajowym producentem energii elektrycznej z OZE.
Radni KO apelują o przekazanie przez Gdańsk przynajmniej 1 mln zł dla gmin dotkniętych powodzią
Siedziba główna Ørsted znajduje się w Danii. Zatrudnia prawie 9 tys. osób. Firma buduje i eksploatuje morskie i lądowe farmy wiatrowe, farmy słoneczne, magazyny energii, instalacje do produkcji odnawialnego wodoru i zielonych paliw oraz zakłady bioenergetyczne.
Ørsted jest uznawany przez CDP Climate Change A List za światowego lidera w dziedzinie działań na rzecz klimatu. Duńskie przedsiębiorstwo było też pierwszą firmą energetyczną na świecie, której cel zerowej emisji netto oparty na naukowych podstawach, został zatwierdzony przez Science Based Targets initiative (SBTi).