Prezydent Dulkiewicz w Baltic Hub: nowy terminal, wielkie możliwości
Jak powstaje terminal T3 Baltic Hub
Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża w Baltic Hub rozpoczęła się w październiku 2022 r. Od tej pory utworzono już 36-hektarową sztuczną wyspę. Zakończono cały zakres robót czerpalnych, obecnie na wspomnianym, nowym kawałku lądu, który będzie placem składowo - manewrowym nowego terminala, trwają kolejne etapy prac budowlanych.
Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt - siedem suwnic nabrzeżowych STS, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze elementy zostaną dostarczone już we wrześniu tego roku.
Nowy terminal będzie półautomatyczny - operatorzy będą zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni im bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.
Goście, którzy przybyli na uroczystość wmurowania kamienia węgielnego, obejrzeli na początek następujące filmowe podsumowanie prac - od listopada 2022 roku, gdy rozpoczęła się inwestycja T3, do stanu obecnego (czerwiec 2024):
Polska większa o 36 ha
- Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie - przypomniał Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub. - To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Europy Środkowo - Wschodniej: Czech, Słowacji, czy Węgier.
- Nieczęsto zdarza się realizować projekty, dzięki którym Polska powiększa się i to dosłownie - o 36 ha. Te 36 ha to jest okno na wielki świat transportu morskiego, to jest szansa na rozwój, na kolejny krok w budowie tak ważnej części polskiej ekonomii, jaką jest gospodarka morska - podkreślił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. - Wzrost wolumenu przeładunkowego do 4,5 mln TEU sprawia, że będziemy mieli w Polsce jeden z największych tego typu terminali na kontynencie i z tego możemy być bardzo dumni.
- Kiedy w 2007 roku ten odważny projekt - Baltic Hub, wówczas pod nazwą DCT, zaczął powstawać, trzeba było pokonać wiele trudności prawnych. Nie wiem, czy ktoś wówczas przypuszczał, że terminal kontenerowy rozwinie się w tak szybki tempie - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To bardzo ważny projekt dla naszego miasta, z którym wiążą się także wyzwania infrastrukturalne. Rozmawiamy o nich z ministerstwem, zarządem portu, jak i Baltic Hubem. Kontenery trzeba będzie przecież jakoś przewieźć z Gdańska w dalszą drogę, dziękuję za otwartość do rozmów i zrozumienie tego wyzwania. Dziękuję także za współpracę społeczną z dzielnicami sąsiadującymi z Baltic Hubem. Trzymam kciuki za dokończenie inwestycji i za kolejną inwestycję (chodzi o terminal do budowy morskich farm wiatrowych, który również powstanie w BH - red.). Jesteśmy dumni z tych inwestycji w Gdańsku, na Pomorzu i w Polsce, ale poza dumą, myślę, że dają nam one także poczucie bezpieczeństwa w tym nieprzewidywalnym świecie.
Duża inwestycja. Terminal do budowy morskich farm wiatrowych ma powstać jednak w Gdańsku
Potrzebujemy silnego transportu intermodalnego
- Po raz pierwszy w Baltic Hub byłam 11 lat temu, wtedy był tylko terminal T1, ale T2 powstało w bardzo szybkim czasie i ogromnie wzmocniło potencjał Baltic Hubu, Portu Gdańsk i miasta Gdańsk, Polski, polskiej gospodarki morskiej i polskiej gospodarki, umocnił miejsce Polski w Europie i na świecie - mówiła Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jesteśmy dziś w wyjątkowym miejscu w Porcie Północnym, który w tym roku obchodzi 50-lecie, Baltic Hub niedługo skończy 18 lat. To najmłodsza i najpiękniej się rozwijająca część Portu Gdańsk, wymagająca konsekwentnego i wieloletniego wysiłku rozbudowy infrastruktury, przede wszystkim kolejowej. Żebyśmy mogli wyprowadzać i wprowadzać ładunki do portu, potrzebujemy silnego transportu intermodalnego.
Uroczystość na wielkim, nadmorskim placu budowy zakończyła się wmurowaniem kamienia węgielnego, w którym, w specjalnej tubie umieszczono list dla potomnych podpisany przez zaproszonych gości.
Pełne zakończenie prac budowlanych przy terminalu T3, wraz z oddaniem do użytku suwnic, planowane jest na koniec 2025 roku.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i DEME.
GALERIA ZDJĘĆ
O Baltic Hub
Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.
Firma obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt i z powodzeniem konkuruje z portami niemieckimi, holenderskimi i belgijskimi. Dzięki doskonałym połączeniom z miejscami docelowymi Baltic Hub jest naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, a całej Europy Środkowej i Wschodniej. Terminal ma doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi, jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy. W 2023 roku Baltic Hub obsłużył 2,05 miliona TEU. Zatrudnia obecnie ponad 1400.
Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii globalna sieć PSA obejmuje ponad 170 lokalizacji w 44 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych należąca do Skarbu Państwa, która oferuje instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.